Jump to content

VP AQAD40B stopper - får den ikke diesel?


ElDart

Recommended Posts

Jeg har en AQAD 40 B som alltid har hatt jevn gange, men i går begynte den å fuske for deretter å stoppe helt. Prøvde å starte opp igjen, og den gikk litt til men stoppet så.

Jeg åpner lufteskruen for å se om jeg klarer å pumpe frem noe. Stort sett bare bobler - og jeg kommer på at jeg aldri helt har skjønt om denne pumpearmen faktisk funker. Det virker ikke som den tar tak i noe når jeg vipper den opp og ned. Skal den være så "lett"?

 

Siden jeg ikke får fram noe diesel tenker jeg da at jeg skal starte fra begynnelsen av tilføreselen for å kikke etter noe som stopper opp. Da tabber jeg meg ut og klarer å knekke et bend på dieselrøret rett før vannutskilleren. Jeg kom derfor ikke videre. Jeg regner med at jeg skal klare å fikse den brukne delen, men hva skal jeg lete videre etter?

 

Jeg sjekket også det lille filteret i dieselpumpa, og det så helt rent ut.

 

Er det mest sannsynlig en forstoppelse i tilførselen før motoren?

 

Dieselfilter er for øvrig nytt.

Link to post
Share on other sites

og jeg kommer på at jeg aldri helt har skjønt om denne pumpearmen faktisk funker. Det virker ikke som den tar tak i noe når jeg vipper den opp og ned. Skal den være så "lett"?

 

 

Jeg får bidra med det jeg kjenner til ElDart. Denne vippearmen kan med åra bli bøyd nedover, for langt ned. Se om den ser bøyd ut, da tar den ikke tak. I så fall prøv å bøy den noe tilbake, og prøv å pumpe på nytt !

Du kan også skru av muttrene på dieselrøret inn i dysene slik at du ser om det kommer diesel når du kjører på starteren.

Link to post
Share on other sites

Matepumpe defekt? tørn litt på motoren å se om du da kan pumpe manuelt det er litt avhengig hvor på hevarmen på pumpa står når du stopper motoren , kommer det ikke noe ?! er det sikkert pumpa som har defekt membran , lite trolig at det er forstoppelse i rør eller slanger

kommer det ikke noe fra pumpa , kan du kjøpe en plast/gummi pumpe som blir brukt til påhengsmotorer når en skal pumpe frem bensin disse er veldig fine å klemme på når du skal lufte systemet , da trenger du ikke å vippe på matepumpen ,det sirkulerer bare rett igjenom


Denne motoren stopper som regel ikke før det er tomt for diesel

Link to post
Share on other sites

Matepumpe defekt? tørn litt på motoren å se om du da kan pumpe manuelt det er litt avhengig hvor på hevarmen på pumpa står når du stopper motoren , kommer det ikke noe ?! er det sikkert pumpa som har defekt membran , lite trolig at det er forstoppelse i rør eller slanger

kommer det ikke noe fra pumpa , kan du kjøpe en plast/gummi pumpe som blir brukt til påhengsmotorer når en skal pumpe frem bensin disse er veldig fine å klemme på når du skal lufte systemet , da trenger du ikke å vippe på matepumpen ,det sirkulerer bare rett igjenom

Denne motoren stopper som regel ikke før det er tomt for diesel

 

Jeg tenkte faktisk også på om en slik gummipumpe som brukes på påhengsmotorer kunne være praktisk å feste et sted på dieselrøreret. Men, dieselrøret er i kobber, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette fatt med tanke på plassering og feste.

Link to post
Share on other sites

Den mate pumpa virker kun manuellt når motoren står i "riktig" posisjon. Tørn på veiva med en skralle, så skal du se pumpa tar tak og pumper fuel :-)

mvh

Bavaria32sport

Takk for tips, det skal jeg prøve.

Ikke at jeg helt forstår hvorfor en annen posisjon på veiva kan ha noe å si for hvordan pumpa virker, det er vel ingen kobling mellom den enkle pumpa og resten av motoren?

Link to post
Share on other sites

Da er motoren i gang igjen.

Og jeg rødmet for meg selv da jeg skjønte hvorfor jeg ikke hadde fått matepumpen til å virke skikkelig; hendelen kan lett vippes opp og ned, og det var dette jeg trodde var pumpingen. Men så skjønte jeg at den skal skyves ytterligere nedover - da pumper den ...

 

For øvrig ble det litt knoting med å få laget kobling til den brukne rørbiten. På Maritim fant de en nippel, egentlig beregnet for Sleipner hydraulisk styring, som hadde tommegjenger i riktig dimensjon til min vannutskiller. Kobberrøret er 9 mm, altså litt feil i forhold til de vanlige klemrørskoblingene de har. Men det gikk på. Hører likevel at det suges inn luft fra denne koblingen, så jeg må nok utbedre en gang til.

 

Bildet viser den nye koblingen, med først en nippel ut fra vannutskiller, deretter et bend ned til dieselrør. Det er mellom nippelen og bendet at det ikke er helt tett.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...