Jump to content

VP TAMD 30A- Lekkasje i dyser og dårlige termostater


Seaward

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle dele en (positiv) erfaring:

Kjøpte en brukt båt med TAMD 30A motor i vinter. Motoren fusket, gikk kaldt, og røyk veldig mye. Det kom også en oljefilm på vannet. Magefølelsen min var at oljenivået var for høyt, men flere som var ueninge med meg. (Synes vanskelig å tyde på peilepinnen). Flere enn meg som har klødd seg i hodet. Alt fra turbo til dieselpumpe og stempelringer har blitt vurdert.

 

Jeg pumpet opp all oljen, og det var mye diesel i oljen. Tok ut dysene og testet de, og oppdaget en liten lekkasje i disse. Antagelig har diesel lekket ned i oljen gjennom dysene, og har sammen med denne blitt kastet opp i sylinderene. I tillegg har motoren ikke fått skikkelig temperatur.

 

Har byttet olje og satt inn nye termostater, og motoren går nå veldig bra. God temperatur, lite røyk, (bortsett fra på høyt turtall), og ikke særlig fusking (bortsett fra litt ved pådrag og avsakking). Har foreløpig ikke byttet dysene, så lekkasjen i disse kan nok kanskje forklare dette. Monitorerer oljenivået nøye, og planlegger bytte av dyser til høsten.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Høres veldig bra ut, og grattis med ny båt ! Ble du helt kvitt oljefilmen i vannet ? Grunnen til at jeg spør er at jeg misstenker at den filmen var diesel. Kan det stemme ? Kanskje den får litt for mye og at du burde få justert diesel fødepumpa. Det er ikke en kostbar affære, men jeg kan ikke rutinen på det selv, så kan ikke bistå med selvhjelp. Min gamle trivdes best i 2900 omdreininger. 13-14 liter i timen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...