Morten A Startet 26.Juni.2013 Del på Facebook Startet 26.Juni.2013 (redigert) Har en Sleipner SP55S baugpropell, 3 kW i min Laguna 1150 fra 2004. Når den aktiveres har den full effekt i ca 2 sekunder og så dabber det av til et minimum av kraft. Batteriet mister ikke kraft og er ganske nytt. Det kommer imidlertid litt gnister ut øverst på motoren, her er det et slags gitter. Kan det være børstene og er det mulig å skru av motoren mens båten ligger på vannet? Noen som vet? Redigert 26.Juni.2013 av Morten A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 (redigert) Har hatt samme problemet. Det var børstene som han seg opp. Generelt så er det børstene eller dårlig spenning. Spenningen kan du måle og børstene kan du sjekke at ikke kommer i klemm/ henger seg opp ved å åpne trusterne og bevege på børstene. Børstene kan muligens være slitt ut (om det er realistisk). Dette kan gjøres på vannet Redigert 26.Juni.2013 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Morten A Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Okei! Så det er bare å skru motoren av sokkelen og selvfølgelig kablene? Hva med oljereservoaret, må det av? Det er litt trangt nedi der så det er vanskelig å se ovenifra! Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 (redigert) Børstene er gjenganger på disse motorene. Det er flere par og en eller flere kan sette seg og dermed resultere i mindre kraft. Det korroderer tildels betydelig i form av tæring i alu-kanalene de sitter i. Om denne motoren er lik de større enhetene skal du bare frakople de to hovedkablene på hver side av motor, frakople pluggen til signalkabelen og løsne motoren på de fire unbrakoboltene fra flensen. Deretter dra motoren rett ut om det er std. gummikopling. (FInnes også en annen variant kopling med settskruer.) Gnister er typisk resultat av dårlige børster. Røyk kan også forekomme. Er du heldig kan børstene fornyes/moves opp. Er du uheldig må motoren byttes. Koster ikke allverden for en ny motor heller. Oljereservoaret skal ikke røres. Redigert 26.Juni.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 26.Juni.2013 Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Ta ut børstene å pusse av dem litt på sidene, så går den som et skudd igjen. Har nylig vert borti problemet at dem blir for treg i holderne Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 26.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2013 Glimrende, takk for gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
Morten A Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2013 Da har jeg tatt av børster og rengjort de. Av 4 stk satt tre av dem fast... Det ble litt bedre men de var såpass skeivslitte at kontaktflaten nok bare er 40%. Har bestilt nye får dem til uken. Men har nå fått drillet meg i demontering av børstene så det er fort gjort! Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 (redigert) Låner denne tråden. Hulda er utstyrt med Sleipner SP 95 T. I våres falt effekten til omtrent halvparten. Byttet batteri, men til ingen nytte. Jeg har nå plukket ut motoren og sjekket den opp: Commutatoren (tror jeg det heter) inngnudd med kullstøv, messingen ikke sporet. Det var noen kulltråder her og der som kunne ha broet over: Hadde kjøpt et par bokser med rensespray for brems. Fungerte greit. Dro opp sporene mellom kobberstavene og pusset rent. I det hele så commutatoren nokså perfekt ut sammenlignet med alle de dynamoer og selvstartere jeg har plukket fra hverandre på bil. Jeg har vanskelig for å tro at hele feilen ligger her. Gjorde rent børsteholderen: Ingen spesielle feil å se her heller. Børsteholderene var i fin form, som nye. Børstene gikk alle lett i holderene. Jeg vil betegne dem som langt under halvslitt. Bortsett fra alt kullstøvet som disse motorene pøser ut, så fant jeg ingen opplagte feil. Den eneste muligheten jeg kan tenke meg er at kullstøvet lager krypstrømmer som går til minus. Og at en del av motoreffekten detter på grunn av dette. For motoren trekker noe innmari med strøm. Batteriet står en halvmeter fra motoren, CCA 400 A, og motorspenningen da jeg målte i sommer var rundt 10,5 V mens batterispenningen var 12,8 V. Denne motoren ser ut som tilnærmet ny. Den ligger for seg selv nede i bunnen av båten, tørt og fint. Kontaktpunktene på releet er erodert. Jeg får ta en preik med Sleipner og høre hva de har og si. Sist jeg snakket med dem for noen år siden skulle de ha 2700 kroner for et nytt rele. Og den gangen hevdet de at dette releet jeg har, tåler noe 'inmari med bruk før det gir seg'. Og jeg kan vel ikke si at denne motoren har gått innmari mye, fordi om den er en ca. åtte år gammel. Innspill på hva som kan være galt mottas med takk. Redigert 5.Januar.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Når du sier at motorspenningen er 10,5 volt regner jeg med at du har målt spenningen på motor under belastning. Hvor lenge kjørte du trusteren under målingen? 10sek, 30sek, 60sek? Hvorvidt slitte kontaktpunkter på releet har noen betydning kan du kanskje måle deg fram til hvis du kommer til med multimeter før og etter. Er spenningsfallet ubetydelig er det jo lite å bry seg om, er spenningsfallet større enn du liker lukter det vel at du bør bytte releet. Batterispenning på 12,8V, det må ha vært ubelastet uten motoren i gang? Hvis jeg var deg ville jeg målt med motoren i gang, det er jo det mest aktuelle. (Men nå kom jeg på at du kanskje ikke har lading på det batteriet fra dynamoen? Mener du skrev noe om det i en tråd for lenge siden...) Ved å måle polspenningen, spenningen før og etter kontaktpunktet på releet, og til slutt så nærme motoren som mulig, så kan du ihverfall finne ut om det er spenningsfall et eller annet sted som er problemet. Men har du 10,5V helt ved motoren etter at den har gått en stund tyder det jo på at det er noe annet. Du sier at børstene er bra og går lett, men det kan allikevel være at en av de har sittet litt uheldig før du demonterte og kommet litt i klem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Jeg erfarte jo samme problem for halvannet år siden på hekkthrusteren min. SP80. Den døde helt ut etter å ha virket halvbra en kort stund. Demonterte motoren og børsteholderne så ikke like bra ut som dine. Børstene sto fast. Movet opp, smurte og ordnet alt slik at det så noenlunde bra ut forutsetningene tatt i betraktning. Monterte igjen og den fungerte fint igjen. En stund... Så var det halv effekt igjen og til dels litt røyk under kjøring. Hadde ikke tid til å se på den noe nærmere så heiv den inn på et maritimt elektro/dynamoverksted før jeg dro på jobb. Konklusjonen etter eksaminering var at de kunne alltids prøve å få den til å fungere men forutsetningene var ikke for gode. Jeg kjøpte da komplett ny motor ettersom jeg hadde fått nok av problemene. Det skal vel neppe være nødvendig i ditt tilfelle. Den nye virker forøvrig sprekere enn den gamle gjorde i "frisk" tilstand. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 Mulig du har gjort dette. Når du først har motoren fra hverandre så sjekk loddingene av viklingene i kommutator. Ser at viklingene er ført inn i en spalte i tilhøende segment av kommutatoren. Studer de med lupe og se om det er sprekker i loddingene. Om du kommer til med egnet verktøy kan du forsøke å dra i viklingene der de går inn i kommutator. Tviler egentlig på at det er feilen, men mister du viklinger her mister du kraft. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sitrin Svart 5.Januar.2014 Del på Facebook Svart 5.Januar.2014 (redigert) Hadde i jula problemer med sentralstøvsugern som også er en elektromotor. Den gikk av og på (fusking). Fant ingen feil men rengjorde den med rødsprit og tørket den helt ren og nå fungerer den :-) Husk at det skal være helt tørt (legger man inn noe smøring i børsteholderen så går det bra helt til det pakket seg med kullstøv). Vær nøye med å sjekke at børstene ikke kommer i klem Høres ut som det er releet som er deffekt/har dårlig kontakt. Du kan også rengjøre releet/kontaktoren og eventuelt pusse/file på fjærsettene ( jeg tror jeg har en fil til dette formålet som du kan låne. Bor i Oppegård) hvis du ikke bare bytter releet. Ser veldig rent å fint ut på bildene Redigert 5.Januar.2014 av Sitrin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2014 Del på Facebook Svart 6.Januar.2014 (redigert) Takker for innspill! Tok en preik med Sleipner Service i dag. Topp service som alltid. Motoren som jeg har på SP95T er den største 12 V motoren de leverer. Under drift vil den trekke opp til 700 A. Hvis jeg måler 10,5 V over polene på motoren når den jobber, så leverer motoren full kraft. Hvis releet ikke har sveiset seg fast, så fungerer det. Sleipner anbefaler at man hvert år plukker ut motoren og med trykkluft blåser den ren for kullstøv. Det kan også være et problem om motoren blir overbelastet hvis propellene av en eller annen grunn sitter fast. Da produserer motoren mer kraft, og mer kullstøv. Når motoren produserer mer kraft vil den også kunne gå så varm at loddingene til kommutatoren slipper. Dette kan man eventuelt sjekke ved å dreie motoren rundt og se om et av børsteparene beveger seg opp og ned. Det siste han kunne tenke seg av feilårsak, var at kullstøvet lager krypstrømmer. Da vi jeg måle korrekt spenning, men bare noe av strømmen går gjennom motoren. Releet som sitter på disse motorene er av topp kvalitet. Et annet problem er korrosjon og børsteheng. Hos meg går alt glatt, og det finnes ikke korrosjon. Og som dere ser, flere av forslagene over klikker inn som mulige feilårsaker. Men jeg får ikke sjekket om motoren er i orden før båten går på vannet til våren. Redigert 6.Januar.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Hei, denne posten hjalp meg mye! Jeg tar tråden opp igjen fordi jeg brukte mye tid på å lese meg igjennom andre poster her på Båtforumet uten særlig nytte, og litt fordi du ikke skriver hvordan det endte. Antar det gikk bra :) Av andre poster trodde jeg en stund at batteriene mine var dårlige eller at et ekstra batteri fremme i baugen ville hjelpe. Plutselig var jeg viklet inn i tema som GEL vs AGM vs blybatteri, kabeldimensjoner, skille-relé og forskjellige floatspenningsbehov under lading... Heldigvis kom jeg over tipset om at det kunne være børstene som var årsaken, og ved nærmere ettersyn sprutet det faktisk gnister fra motoren der nede i baugen, og kullstøvet lå tykt. Nå står motoren på benken klar for lett overhaling. AGM batteriet er avbestilt, og da trenger jeg heller ikke ekstra lader siden jeg har blybatteri fra før. Takk og pris :) Kun for info altså Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Jeg har nettop jobbet med tilsvarende problemer. Det begynte med at effekten på thrusteren sank merkbart etter få sekunder. Samtidig fikk jeg varmgang i kabelskoene ved sikringsholden. Det lot til at varmen oppsto i sikringen. Jeg målte strøm, batterispenning og spenningstap over diverse komponenter. Motoren trekk vesentlig mer strøm enn forventet og spesifisert. Derav sluttet jeg at feilen neppe ligger i motoren (børster el.) eller fallende spenning. Nå nylig når det var badetemperatur var jeg under båten og sjekket propellene (thrusteren har to stk kontraroterende propeller). Begge går lett rundt, men de var overgrodd med rur, spesielt på innsiden der jeg ikke hadde kommet til å stoffe. Etter at jeg fjernet rur så godt det lot seg gjøre med såre fingertupper, skiftet brente kabelsko og montert større sikringsholder og større sikring virker thrusteren mye friskere. Strømforbruket er godt merkbart ned, men er femdeles større enn forventet og sikringen blir også litt varmere enn jeg føler meg komfortabel med. Thrusteren er en QL BP450. Lurer nå på hva som er neste logiske trekk. Kan motoren trekke for mye strøm uten at det er unormal mekanisk motstand? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Motoren kan vel trekke mer strøm om den internt kortslutter grunnet at kullstøvet broer over. Se mitt innlegg over. Poenget er at strømmen 'løper rett gjennom' uten egentlig å gjøre noe arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juni.2016 Del på Facebook Svart 10.Juni.2016 Motoren kan vel trekke mer strøm om den internt kortslutter grunnet at kullstøvet broer over. Se mitt innlegg over. Poenget er at strømmen 'løper rett gjennom' uten egentlig å gjøre noe arbeid. Har nok tenkt det samme selv. Men da må det bli temmelig glovarmt i motoren. Vi snakker om flere kW som da omsettes direkte i varme ett eller annet sted. Har ikke reistrert varmgang annet sted enn sikringsholderen. Jeg har sjekket kabeldimensjoner og finner at de ikke kan stjele så stor effekt som det er snakk om her ved målte ampere. Men vil likevel vurdere nærmere sjekk av motor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.