Jump to content

Vinduspusser "fastlåst"

Tasle

Recommended Posts

Hallo godtfolk!

I min Mørejet er det tre vinduspussere, men styrbord pusser nekter plent å gjøre jobben sin. Når jeg slår på bryteren skjer ingenting. De andre to er OK.

Det samme problemet hadde jeg i høst, men mens bryteren var påslått gikk jeg frem og ruklet litt i pusserarmen, og da startet / løsnet armen. Den ble sprayet med rustløser og silikonspray inn i akselen utvendig, men nå står den bom fast igjen, og det nytter ikke lenger å gi den "starthjelp" ved å rukle på viskerarmen..

Er det noen som kjenner problemet? Det er visstnok en TMC viskermotor, om det betyr noe. Inne er det en plate på baksiden motoren som kan skrues av, uten at jeg har gjort det enda. Kan det være noe her som har hengt seg opp? Inne i motoren er det vel en tannhjulsaksel fra motoren som får en sirkulær skive til å rotere, som igjen driver pusserbladet. (http://webserver.flak.no/vbilder/09212.pdf ) Har ikke feilsøkt eller smurt inn i der enda.

Har også sjekket sikringen, den er OK, men har naturlignok ikke målt om det er spenning på viskermotoren siden dekslet ikke har vært av enda.

Noen med samme erfaring?

Takker for innspill! Kanskje det er det samme med styrbord visker, det er nok den som brukes mest siden førerplassen er der. Muligens har forrige eier av den grunn ikke vært gjerrig med grisen.. :giggle: greasen. I så fall blir det en grisejobb å få vekk svineriet. I alle fall antar jeg som et utgangspunkt at årsaken (hva det enn er) kommer av nettopp bruken.

Skulle ombord i kveld, men ble heftet av plenklipping og litt hagearbeid. Men i morgen sjekker jeg saken "innenfra".

Ser forresten av det er en tyrkleif i emnet, men alle skjønner vel meningen likevel. Begynner visst å få et snev av skreve- og lysevansker på mine gamle dager...

Det er på ingen måte noe ukjent fenomen at akslingen ruster litt og setter seg fast, samme på biler også (helst bakruten). De fleste viskermotorer kan demonteres, gjøres rene og smøres opp igjen for så å leve i mange år til men de er ikke laget for dette så nagler må meisles av o.l. så da blir det litt triks å få satt sammen igjen på en fornuftig måte. Ny motor koster jo ikke så mange hundrelappene så det lureste er nok en tur til båtutstyrpusheren... Du kan jo også stokke litt rundt på viskerene slik at førerplassen i alle fall har en som virker...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

SveinHa:

Jeg tok et par bilder av motordelen innvendig, og det ser ut som den er skrudd fast. Om motoren må byttes antar jeg det blir en relativt krøkket sak. Akslingen utvendig kommer ut like under en slags solskjerm (dårlig med plass der for verktøy). Litt kinkig å komme til med fastnøkkel for å skru løs akslingen utenfra, som er festet med en mutter.

Det er derfor jeg i det lengste håper på en litt enklere forklaring på problemet. Hvis vinduspusseren har satt seg på grunn av irr/rust e.l. så skal jeg nok klare å få liv i den, håper jeg.

Er bra sikker på at akslingen til viskerarmen må ut, rengjøres og smøres opp for at du skal ha noen suksess. Om det er enklere med hele stasen på plass over vinduet er jeg mer usikker på...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...