dobba Startet 30.Juni.2013 Del på Facebook Startet 30.Juni.2013 Har en -86 mod uttern 5300. Den er merket med max motor 35 hk. Synes det virke rart, er en relativt bred,tung og stødig båt med liten kjøl. Regne med at 40hk vil gå veldig bra,men 50? 55? Hva er farene her? Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 30.Juni.2013 Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Farene er den som kjører. Jeg er glad i og ha en motor som er sterk nok til at den ikke trenger og piskes for at båten skal gå ordentlig. Men og sette på en stor motor og ikke bruke huet da bør man vertfall ha Max motor. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
dobba Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 Jo,men me to karer og 400 kg fisk er det ok å ha litt mer krefter i bunn. Så det er så enkelt at bruke man hue normalt er det greit? Akterspeil el annet går ikke ødelagt av litt mer motor som kjøres fornuftig? Topp:) da er det å finne en rimelig 50 hesting! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2013 Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 brukt med fornuft ser jeg ikke noe problem med 40/50hk. Et problem på slike skrog med litt kjøl er at de kan bli noe uberegelige i for stor fart, men høres ikke ut til at det vil være noe problem her 40hk burde også funke bra, motorene i denne klassen er hakket større og har oftest merkbart mer bunndrag enn motorer i 30-35hk klassen Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
winum Svart 30.Juni.2013 Del på Facebook Svart 30.Juni.2013 50 Hk burde ikke give problemer, her er 300 Hk og 17 fod http://www.youtube.com/watch?v=RH7lu6I8eBY Sitér dette innlegget Link to post
dobba Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 løfter opp denne litt igjen, har nå fått nyss om en motor, en 65 hk suzuki dt, fra -95. tror vekta der er ca 112 kg,det er ik noe problem på min båt,men bør jeg tenke på om akterspeil tåler "de enorme kreftene"? ellers noen synspunkter på denne motoren? virker greit vedlikeholdt men finner lite info om typen... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Har en Hardy Regatta fra -86 som er satt til max 60 hk.... Monterte 75 Hk, men kunne godt ha satt på 90 Hk. To forhold: Er skroget/ akterspeilet solid nok til å ta motoren? Tåler båten større fart? Eldre båter var som regel sterkere bygget enn dagens... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ags88 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 De fleste båtene tåler vel større motor enn det de er oppført som max med. Tror heller det spiller mere rolle om gjøken som styrer gassen om det er forsvarlig eller ikke. Selv så har jeg prøvd 25 hk på en jolle (13 fot) med max motor 10 hk, med 10 hk var farten normalt 19-19.5 knop. Denne båten begynte såvitt og "overplane" med 15 hk. Så det har fint kunne gått ant og ødelegge både folk og båt med 25 hk og uvettig kjøring på denne båten. Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
ErikN Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 (redigert) Går jo stort sett bra. Spørs jo heller om man tør ;) Redigert 25.Oktober.2013 av Panax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Så lenge den som styrer bruker hodet når vedkommede kjører så er for mye krefter ikke noe problem. Man trenger jo tross alt ikke bruke alle samtidig... For tung motor fører jo til en del interesante problemstillinger, så jeg ville nok sett mer på vekten på motoren enn på antall hestekrefter. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
nomen Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Er heller vekta fremfor effekten som er det en bør se på. Effekten justere du med gassen,vekta er den samme uansett. Kan gjerne ha 1000hester bare ikke vekta blir for høy Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
dobba Svart 25.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 just det. motoren som brukes idag er 55 kg, går veldig greit det, med tre mann helt akter, så da er det tut å kjør da(med måte). synes tanken om at speilet faller i fillebiter virker feil og skroget tåler nå betydlig mer fart enn de 15,5 knop som er max idag med 25 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Hvis motoren er for stor OG skroget ikke er beregnet for fart , kan det gå galt! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Permagne Svart 25.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2013 Har vært inne på å sette større motor (kanskje 200, godkjent for 150) på en yamarin 59HT. Hvordan stiller forsikringa seg til dette? De aksepterer nok ikke at man; "skal ikke bruke alle hestene da...". Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Er jo noe som heter kan du ha full gass har du for liten motor... Neida, som nevnt tidligere i tråden her er det bare å bruke hodet når en kjører. Hvis du ser på prosjektet i signaturen min så hadde eg to forskjellige 90 hk på en Halco 16. Den var i sin tid beregnet for 35hk... Eneste som skjedde var at en gammel dårlig reparert skade ble slått opp igjen.. Men det var lett å fikse.. Ene båten eg har i dag er en quicksilver 500 open, godkjent for 75 hk. Har 90 hk på hekken no og det er andre 90 hk eg har på. Første var en 90 hk Johnson V4 og der var de nødvendig med de ekstra 15 hk. Motoren som er på nå er 2012 Mercury 90 optimax med kompressor. Tar de fleste på aksen.. Men uansett greit å kunne komme greit i plan med full båt uten at alle må gå fram i båten.. Så det å sette for stor motor på en båt ser eg ingen betenkeligheter med.. Har kjørt Terjesenjolle med 15 hk og neste gang den kommer på sjøen er det nok 25+ på hekken Redigert 26.Oktober.2013 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Permagne Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Anders_k; Regner med noen av båtene har vært eller er forsikret, motor forsikres ofte sammen med båt. Har forsikringsselskapet hatt noen kommentar til størrelse på motor i forhold til båten? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Rodal Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 etter alt jeg har lest skal det gå fint og sette en 50hk på en rana 17 fisk så lenge jeg bruker hodet.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Mars.2019 Del på Facebook Svart 11.Mars.2019 Kjenner flere som har hatt 40 og 50 hk på 17 fisk i årevis uten problemer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.