Jump to content

uttern 5300, større motor enn max, farlig?


dobba

Recommended Posts

brukt med fornuft ser jeg ikke noe problem med 40/50hk.

Et problem på slike skrog med litt kjøl er at de kan bli noe uberegelige i for stor fart, men høres ikke ut til at det vil være noe problem her

 

40hk burde også funke bra, motorene i denne klassen er hakket større og har oftest merkbart mer bunndrag enn motorer i 30-35hk klassen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 3 måneder senere...

løfter opp denne litt igjen, har nå fått nyss om en motor, en 65 hk suzuki dt, fra -95. tror vekta der er ca 112 kg,det er ik noe problem på min båt,men bør jeg tenke på om akterspeil tåler "de enorme kreftene"? ellers noen synspunkter på denne motoren? virker greit vedlikeholdt men finner lite info om typen...

Link to post

De fleste båtene tåler vel større motor enn det de er oppført som max med. Tror heller det spiller mere rolle om gjøken som styrer gassen om det er forsvarlig eller ikke.

 

Selv så har jeg prøvd 25 hk på en jolle (13 fot) med max motor 10 hk, med 10 hk var farten normalt 19-19.5 knop. Denne båten begynte såvitt og "overplane" med 15 hk. Så det har fint kunne gått ant og ødelegge både folk og båt med 25 hk og uvettig kjøring på denne båten.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post

Så lenge den som styrer bruker hodet når vedkommede kjører så er for mye krefter ikke noe problem. Man trenger jo tross alt ikke bruke alle samtidig...

For tung motor fører jo til en del interesante problemstillinger, så jeg ville nok sett mer på vekten på motoren enn på antall hestekrefter.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Er jo noe som heter kan du ha full gass har du for liten motor... :wink:

Neida, som nevnt tidligere i tråden her er det bare å bruke hodet når en kjører. Hvis du ser på prosjektet i signaturen min så hadde eg to forskjellige 90 hk på en Halco 16. Den var i sin tid beregnet for 35hk... Eneste som skjedde var at en gammel dårlig reparert skade ble slått opp igjen.. Men det var lett å fikse..

Ene båten eg har i dag er en quicksilver 500 open, godkjent for 75 hk. Har 90 hk på hekken no og det er andre 90 hk eg har på. Første var en 90 hk Johnson V4 og der var de nødvendig med de ekstra 15 hk. Motoren som er på nå er 2012 Mercury 90 optimax med kompressor. Tar de fleste på aksen.. Men uansett greit å kunne komme greit i plan med full båt uten at alle må gå fram i båten.. :smiley:

Så det å sette for stor motor på en båt ser eg ingen betenkeligheter med..

Har kjørt Terjesenjolle med 15 hk og neste gang den kommer på sjøen er det nok 25+ på hekken :wink:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...