Zach Startet 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2013 (redigert) Jeg fikk funksjonsfeil på mitt BEP VSR (jf. innlegg i annen tråd). Gjelder den "enkle" typen uten duo sens. Så nå er spørsmålet om hvilke alternativ har jeg. Det ene er å skaffe samme type VSR - hvis de er å få tak i. BEP VSR har nå duo sens, men er usikker på om dette kan medføre trigging av releet ved bruk av baugpropellen. Så er det relestyring. Jeg bruker Balmar ekstern regulator. Spenningen på D+ (koblet til regulatoren) er 9 volt av en eller annen grunn. Likevel slukker ladelampen under lading. Prøvde å koble til et rele, men spenningen var for lav. Og da slukket ikke ladelampen! Konklusjon: Rele med D+ styring er ikke mulig via Balmar ekstern regulator(?). Et tredje alternativ: Hvis det lar seg gjøre å likerette W og lage en spenningsregulering på 12 volt. Da har jeg løsningen med spenning til relestyring. Bør være mulig, eller hva? Jeg glemte et fjerde alternativ, skilledioder. Ikke noe alternativ hos meg fordi jeg ønsker å koble ladespenningen direkte til batteriet. Noen som har synspunkter på dette? Redigert 30.Juni.2013 av Zach (see edit history) Link to post
Dinamo Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Tja - om eg skal svara på noko anna enn det du spør om, so blir svaret at dynamoen er defekt, då under forutsetning at du oppgir korrekt målte spenninger. Eg antar at der er brudd i eine dioden i magnetiseringskretsen. Videre antar eg at der er eit VELDIG svakt lys i ladelampen. Mål tvers over den, og sjå om du finn 3 - 4 volt. Hvis det eg antar er tilfelle, er det neppe regningssvarende å forsøka å få dynamoen reparert. Magne Link to post
Zach Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Dynamoen er ny. Så ikke noe svakt lys i ladelampa, (men det gjorde jeg da jeg koblet til releet). Turtallet viser korrekt. Ladespenningen er på 14,2 volt som regulatoren er forh.innstilt på. Tilsynelatende OK altså. Kan det likevel vel være feil på dynamoen (kan selvfølgelig være feil selv om den er ny). Link to post
hegra Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 Hva som er galt med dynamo skal jeg ikke begi meg ut på, men reagerer når jeg leser den andre tråden hvor sensing til VSR og lading fra dynamo er på forbruk , mens truster, som trolig har knekket releet, er på startbatt. Flytt truster over på forbruk hvis det er mulig, releklapringen uteblir, kjøp ett nytt tilsvarende rele, og problemet er løst. Ett rele styrt av D+ kobler ikke ut ved høy strømføring og må tåle mange amper så det er ikke sikkert det lever lengre. Link to post
Zach Svart 30.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 En oppfølging: Jeg bare MÅTTE en tur i båten for å sjekke ladelampa. Det er framdeles lyst som midt på dagen, men sola har gått ned og enklere å se. Dinamo hadde rett, lampa lyser så vidt. Nye målinger med annet multimeter (viser ca samme): Tenning av: D+/jord: 9 volt. Tenning på: 4 volt. Med tenning på sjekket jeg magnetfeltet med et skrujern som jeg holdt inntil akslingen (foran på dynamoen), jf. manualen om feilsøking. Merket tydelig magnetfelt. Motor på: D+/jord: ca 10 volt. Fortsatt svakt lys i ladelampa. Registrerte noe "nytt": Med regulatoren tilkoblet hadde jeg ikke oljetrykksalarm. Koblet bort regulatoren og alarmen virket som den skulle. Dynamoen lader tilsynelatende OK. Det må være et eller annet som "forstyrrer" spenningen på D+ (og oljetrykksalarmen). Link to post
Nemo Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Hei Zach. Tror jeg ville forsøkt å finne ut hvor spenningen på 9V kommer fra med tenning av. En defekt diode i dynamoen han gi spenning på D+ med tenning av. Link to post
Zach Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 OK Nemo. Kontakter Balmar. Link to post
Zach Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 (redigert) Har fått svar fra Balmar. De mener jeg har koblet feil, og det har de sikkert rett i! Misforsto i så fall monteringsanvisningen. "Connects to a switched source of battery voltage (to ignition switch or oil pressure switch") betyr ikke at jeg skal koble D+ ledningen slik jeg har gjort, sier de. Det betyr bare at regulatoren skal ha av/på- spenning, men det er ikke noe problem. Men det er likevel et annet problem. Den nye Balmar 712 dynamo har ingen D+ terminal. Dette betyr at kretsen som tidligere var koblet til D+ på min Iskra, må kobles slik som før på en eller annen måte, (men ikke så enkelt uten D+). Dvs. koblet til jord når motoren ikke går, og koblet til 12V når dynamoen lader. Kretsen inneholder ikke bare ladelampe, men oljetrykk- og temperatur-alarm. Jeg ser for meg at jeg må rele-koble noe. Derfor er spørsmålet (emnet) fortsatt relevant. Jeg har ingen D+ jeg kan bruke. Hvor stor spenning kan det blir på W? Eller hva er spenningsområdet på W?. Og er den kurant å likerette og regulere (og bruke til relestyring)? Må være ca 8 - 14 volt. Jeg kan jo føye til at jeg satte på tenningen uten at tenningskretsen var koblet til noe (tidligere koblet til D+). Oljetrykksalarm OK. Startet opp og alarmen forsvant, som vanlig m.a.o. Er kobling til D+ bare for evt. spenningsalarm (hvis ladingen faller ut)? I så fall vil jo dette bli mye enklere fordi ny regulator Balmar ARS (som er underveis) har en mulighet til spenningsalarm. Redigert 2.Juli.2013 av Zach (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Hvor får rotoren spenning og strøm fra dersom det ikke er egne dioder ut til et D+ uttak, fra B+? Har du et prinsippskjema for selve dynamoen? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Hei Lars! Har tatt turen inn gjennom Ranafjorden og ligger ved gjestehavna på Hemnesberget. Her vokste jeg opp, så litt artig å være her igjen. Ett år siden sist. Jeg har ikke prinsippskjema til dynamoen. Er det ikke standard greier? D-uttaket mangler, men Balmar skal ha en løsning på hvordan den gamle D+ ledningen skal kobles. Regner med å få høre fra de igjen. Link to post
Zach Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 (redigert) Balmar foreslår en slik løsning: Da bør det vel gå. Men jeg er litt usikker på om spenningen fra W (ikke likerettet?) kan brenne av spolen i releet. Spenningen er vel avhengig av turtallet og kan bli i høyeste laget. Kommentar fra noen som kan dynamo? Redigert 3.Juli.2013 av Zach (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Hvordan er regulatoren din koblet? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Den er nå koblet etter manualen. Tenkte å sette inn link, men "Internett Explorer har sluttet å virke" når jeg skal koble til Balmar. Her er en link fra annet nettsted, funker ikke hos meg, men kanskje ho deg? http://www.defender.com/pdf/BRS_Manual.pdf Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Linken din er grei nok, men dette går over min fatteevne. Så langt jeg kan se, får rotoren spenning fra B+ via regulatoren, og det er en løsning som nok noen bruker dersom dynamoen ikke har egen D+ utgang. Men å kjøre vekselspenning inn på et vanlig relé som Belmar antyder, høres ikke bra ut. De burde komme opp med et ordentlig og komplett koblingsskjema for det utstyret de har levert. For både dynamo og regulator er vel fra Balmar? Litt rart er da det lille koblingsskjemaet du henviser til i innlegg #11 der de har tegnet inn en dynamo med D+. Og som sagt, nå er det stopp for meg, men det er jo noen dyktige dynamospesialister her på forumet som kanskje kan hjelpe deg. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 (redigert) Jeg har tegnet skjema sjøl. Gikk litt fort med et besøk i båten. Fra Balmar ser det slik ut: Redigert 3.Juli.2013 av Zach (see edit history) Link to post
Zach Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Tråden min var kommet lagt ned på siden i løpet av ett døgn. Så her på BP går det unna! Både dynamo og regulator er Balmar. Jeg skjønner at W er regulert, og ikke slik at spenningen varierer med turtallet. (Jeg kan ikke dynamo). Men spenningen er ikke likerettet. Jeg lager bare en prøvekobling med rele og tester på den måten. Så vil det vise seg om W er brukanes sånn sett. Link to post
Nemo Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Det finnes rele for vekselstrøm. Du får måle hva spenning du har på W. Da kan du jo og se om den varierer mye med turtallet. Link to post
Leon KAD502 Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 W utgangen på dynamoen sender ut vekselspenning,som varierer i frekvens med turtallet. En bildynamo eller båtdynamo er en vanlig 3-fase synkrongenerator, som er koblet opp mot en diodebro som likeretter strømmen. W-uttaket er tatt ut før diodebroa, altså gir det vekselspenning. Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Vel, dettte er ikke helt korrekt Leon. At dynamoen er en 3-fase vekselstrømgenerator med diodebro, er korrekt. En får altså likerettet både positiv og negativ fase av vekselspenningen. Men kobler en seg inn mellom et W-uttak på et av de tre punktene på selve statoren og B-, får en enkellikerettet likespenning ut, altså ikke så jevn spenning som mellom B+ og B-. Så dette kan kanskje gå bra Zach. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Leon KAD502 Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Vel, dettte er ikke helt korrekt Leon. At dynamoen er en 3-fase vekselstrømgenerator med diodebro, er korrekt. En får altså likerettet både positiv og negativ fase av vekselspenningen. Men kobler en seg inn mellom et W-uttak på et av de tre punktene på selve statoren og B-, får en enkellikerettet likespenning ut, altså ikke så jevn spenning som mellom B+ og B-. Så dette kan kanskje gå bra Zach. Stemmer det, men har lite med det her og gjøre så lenge det ikke er til hverdagsbruk/normalt for den normale mann i gata og gjøre. Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Jeg synes det er helt relevant i denne saken da formålet er å drive et vanlig 12volt DC relé. Var det ren vekselspenning, ville reléet bare stå og klapre. Nå vil det sanssynligvis funke fra W-uttaket. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Eg anser det som sannsynlig at eit rele på W - uttaket vil virka, men eg held det ogso sannsynlig at det vil "synga" hørbart, kanskje ogso irriterande. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn