Jump to content

Desinfisering av drikkevann i alu tank, hvilket rensemiddel kan br


KSE

Recommended Posts

Bruker også vannet til matlaging, kaffe, tannpuss og vask. Men drikker det ikke direkte fra springen. Sannsynligvis er det ikke farlig å gjøre det i det hele tatt, men så lenge man ikke kan være helt sikker så blir det vann på flaske (helst medbrakt hjemmefra) Flaskevann i butikk er 1000 ganger dyrere enn fra springen...

 

Ved å bruke rensestoff for vanntank rens hver vår, er det nok helt trygt å drikke vannet gjennom sommeren. Skal kontakte Maritim og høre hva som er virkestoffet i deres produkt

Link to post
Guest Avmønstret#

Bruker også vannet til matlaging, kaffe, tannpuss og vask.

 

Om du hadde noen som helst problemer med vannet som førte til ubesvær ville du merket det så lenge du allerede pusser tenna, vasker deg osv i vannet.

 

Har aldri opplevd noe problem med drikkevannet i båt (i Norge), men så har vi relativt liten tank, 150ltr ish så det står ikke særlig lenge. Men også utenfor sesong bruker jeg vannet uten å tenke på det. Om jeg skal drikke rent vann fra tanken og syns det smaker tamt så har jeg oppi noen sitrondråper.

 

Ville strengt tatt vært mer bekymret over bruken av kjemikalier i drikkevannet enn vannet i seg selv.

--------

 

Trikset for god hygiene ifht "besvær" er å være nøye med å vaske henda, og lære ungene det samme. Fordi sanitærforholdene gjerne er litt mer krevende og utsvevende i båt pleier vi å kjøpe inn sånn desinfiserende gele som en kan gni inn henda med etter dobesøk og vask. Og vask før matlaging og spising. God gammeldags håndvaskrutine.

 

Vannet på tanken er sikkert noe av det reneste en har ombord :-)

Link to post

Det har du nok helt rett i, så sant tank og rør/slanger/bereder etc. er sånn noenlunde ren. Men innvortes bruk av vannet er nok "hakket verre" enn utvortes, dersom det mot formodning skulle være litt høyt bakterietall i vannet. Og det må jo være en selvfølge at hygienen ellers er på plass.

 

Maritim har for øvrig bekreftet skriftlig at deres vanntank rens også kan brukes på aluminiumstanker. Så da er saken grei for min del. Årlig rens av tank og hele drikkevannssystemet, som en del av vårpussen. Så er det bare å bruke vannet om bord etterpå, hele sesongen.

Link to post
Guest Avmønstret#

Da er jeg med. Så for meg et behov for kontinuerlig rens eller desinfisering av tank og vannsystem gjennom sesongen :-)

 

Eddik er jo en stor vinner for å rense kaffetrakter, vil jo tro det drar med seg evt. alkaliske avleiringer og desinfiserer godt i samme slengen om en bruker det i tank og vannsystemet i båt. Litt mer skeptisk til bruk av klor mtp lukt/smak. Sånn til vanlig når en vasker med klor så er det jo bort i mot umulig å bli kvitt den ubehaglige klorlokta mens eddik vel er mest kjent for å ta annen dårlig lukt.

 

Og om jeg skulle få rester av et kjemikalie i drikkevannet så er nok eddik å foretrekke fremfor klor og "noe du ikke vet hva er" på en flaske fra forhandler.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post

Har bare vert ombord i en båt der det var mulig å skrubbe vanntank innvendig, min er også uten mannhull -og plassert trangt, så eg har også lurt på å rense tanken :smiley:

Har du link til det rensemiddelet maritim bekreftet kunne brukes i aluminiumstank ? (eller er det det i innlegget eit par hakk opp ? )

Hvor stor vanntank er det beregnet på i så fall ?

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Helt enig i rådet til Tango Kilo. Standard desinfeksjonsprosedyre. Effektivt og helsemessig trygt. Om det ikke er mulig å rengjøre tanken mekanisk så vil kloreringsprosedyren uansett være en helsemessig trygg måte å desinfisere tanken på. Og når han skriver "Klor" så er "Klorin" effektivt nok.

Link to post

Tango Kilo er inne på det riktige. Men, dersom det er vanskelig å komme til tanken innvendig, fyller du 1% klor ift tankens volum (1 ltr klor pr. 100 ltr vann). Fyll deretter opp tanken med vann, tapp litt av alle kraner slik at kloroppløsning blir stående i slangene. La dette stå å virke i 24 timer. Tøm tanken gjennom alle tappestasjoner, Fyll opp og tapp ut igjen et par ganger til. Da skal du ikke kjenne noe lukt eller smak etter klor. Tanken og slangene er desinfisert, og fyller du relativt ofte gjennom sesongen, er øvrig behandling unødvendig. Dette er en metode som har vært beskrevet her på BP av en som "kan det" tidligere. Husker ikke navnet, en engelsmann,og han steller med dette daglig.

 

For en del år tilbake (12-15 år) hadde jeg som vane å fylle på 2 ltr klor på en 200 ltrs tank når jeg begynte vårpussen, og fylte opp tanken. Denne oppløsningen ble da stående for lenge, det var særlig i slangene den satte seg. Jeg måtte gjennomspyle og skylle i evigheter etter sjøsetting for å få bort klorlukta og smaken. Ikke direkte farlig, men kaffen ble ikke god. Siden fant oppskriften som gjengitt over, og dette har fungert utmerket for meg. Har ingen betenkligheter med å bruke vannet fra mine tanker til matlaging, kaffekoking eller tannpuss og drikke om nødvendig. Har aldri blitt syk eller merket noe ubehag, og heller aldri fått noen tilbakemelding fra andre om bord som har brukt vannet utvortes og innvortes.

 

Bruk gjerne tabletter på tanken gjennom sesongen hvis det får deg til å føle deg tryggere, men selv mener jeg det er unødvendig dersom man har gjennomført en god desinfeksjon på forhånd. Vær bare påpasselig med å få tømt ut alt vann på høsten slik at det ikke blir stående gammelt vann på tanken gjennom vinteren.

 

Carwell

Link to post

Klor er korroderende på aluminium. Hvor mye er avhengig av oppløsningsforhold og virketid.
Det meste av vann i Norge er tilsatt klor, men i lave doser, du har nok hatt klorholdig vann i tanken mange ganger.
I min oppskrift sier jeg 7-10% klorin i 15 min, dette er muligens overkill, men du dreper garantert bakterier, total desinfisering.
Kommer ut brunt vann ved første avtapping.
Kan også garantere at det ikke smaker noe, selv ikke den gangen jeg tok feil og brukte furunålsklorin, ha ha.
Carwell har en lavere oppløsning 1% i 24 timer, dette virker sikkert helt flott det og.
Klorin er foretrukket middel worldwide for å desinfisiere vann.

Ville vært mye mer skeptisk til å bruke noe middel med kjemikalier man ikke vet hva er og som skummer ut av krana, selv om det står båt på det og selges av en annerkjent forhandler.
Har også hørt noen bruker oppvaskmaskinmiddel.
Jeg selv bruker altså klor, vannet drikkes, brukes til mat, tannpuss osv, akkurat som hjemme og har ikke hatt noen problemer med det.

Link to post

Støtter rådet til Tango Kilo.

Jeg pleier å helle på en liter klorin på tanken, fyller opp, tapper litt i alle kraner, og lar den stå noen timer. Deretter tapper og fyller jeg tanken tre ganger. Jeg har ikke mulighet til mekanisk skuring, men får ihvertfall drept bakteriene i tanken. Alle ombord drikker vannet fra tanken og det smaker friskt og fint. Pleier forøvrig å tappe tanken helt før fylling for å slippe "dødt vann". Fyller alltid friskt vann før helgeturer osv.

 

Er klor heilt ok med aluminium ?

Nei, det er det jo ikke. Men det er nok ikke noen krise for noen timers eksponering i den konsentrasjon det her er snakk om. Særlig så lenge man skyller godt etterpå :smiley:

Link to post

En viktig begrensning som klor har er at den ikke er effektiv på biofilm, altså den sleipe massen som kan ligge i bunnen av tanker. Klor desinfiserer "fritt vann" i tanken. Hvis man har "lommer" i tanken som ikke lar seg desinfisere (eller belegg på gummislanger) så vil bakterieveksten ta seg opp igjen hvis vannet blir stående lenge. Det er mye som påvirker veksthastigheten: Temperatur (kald temperatur forsinker veksten), vannutskifting (hyppig vannskift gir mindre grunnlag for vekst) og renhetsgrad i vannet man fyller på (vanlig springvann er flott, det inneholder lite partikler, skulle man mot formodning fylle vann fra andre tilfeldige vannkilder så kan det være partikler i det som gir grobunn for vekst).

Det er egentlig ikke noe som kan erstatte god gammeldags skrubbing hvis det først har satt seg biofilm. Det nest beste vil (etter min mening være) aggresiv oppvarming og evt (i tillegg) sterk hyperklorinering av vannet. Rustfritt stål gir en mindre heftende base for biofilm enn gummislanger og PVC. Aluminium er bra, men rustfritt stål enda bedre ift oppvekstbase.

Men når alt dette er sagt: det er et godt stykke fra at vannet ikke holder anerkjent drikkevannstandard og til at det er direkte helsefarlig. Det er hvis man - mot alle odds- skulle få tarmbakterier i vannet (vannkilde som har vært forurenset fra f.eks husdyr) at det VIRKELIG blir problem. I de fleste tilfeller vil det snarere være snakk om vann med lite tiltalende farge, lukt og smak, men uten å representere noen stor helserisiko av den grunn.

Link to post

Klor er korroderende på aluminium. Hvor mye er avhengig av oppløsningsforhold og virketid.

 

 

Og det er grunnen til at jeg startet dette emnet. Klor egner seg ikke til bruk i aluminiumstanker. I tanker av rustfritt stål og plast er det OK, men ikke aluminium. Det står også varsel om dette på mange av produktene som selges (båtprodukter).

 

Aluminium burde etter mitt skjønn ikke vært brukt til vanntanker om bord.

 

Klor/klorin er aggresivt (pH=11) og kan føre til korrosjon og utfelling av aluminium til vannet. Vil jo helst ikke ha korrosjonsskader, og vil heller ikke ha i meg for mye aluminium.... I svært moderate mengder er det kanskje likevel mulig å bruke det, men jeg vil prøve å unngå det. Derfor prøver jeg å finne alternative midler.

 

Maritim sitt skal kunne brukes i alu tanker, ifølge leverandør. Ifølge databladet er pH=7 (nøytralt). Jeg går for det. Men kun for rens/desinfisering maksimalt 1 gang / år. med god utspyling i etterkant

 

Dersom man har problemer med biofilm i tanken og/ eller mye partikler i vannet, er det bare en ting å gjøre: åpne opp og skrubbe. Kanskje også skifte ut slanger, om det er skikkelig ille.

 

Hos meg er det heldigvis ikke det. Ønsker kun en ekstra sikkerhet for at vannet er OK til å drikke.

Link to post

Lille borg sier.

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.
Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.
Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

 

har brukt metoden i 30 år og drikker av vannet. har båten hvert lite brukt tar jeg en ekstra skylling i sesongen.

 

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

4 ml klorin/10 l restvann i tanken vil være tilstrekkelig til å desinfisere vann som har "noe farge". For alle praktiske formål: En kork/10 liter restvann i tanken. Hvis vannet er klart trengs det egentlig mindre. Det har lite for seg å ha lenger virketid enn en time. Hvis det er behov for større virketid er det så mye rest-forurensing i vannet at man heller burde bruke tiden på å fylle/tømme tanken i flere sykler før man desinfiserer. En praktisk tilnærmin vil være å skylle tanken tilstrekkelig til at vannet som kommer ut er HELT klart (klor er lite egnet for å felle ut partikler - det gjør man enklere ved vanlig utskylling). Når vannet er klart så tilsett klorin som angitt, la det virke en time og deretter skyll.

 

Et annet spørsmål er hvorfor man skal gjøre dette EN gang. Det gir minimal trygghet. Vannet er desinfisert umiddelbart etterpå, men HVIS det er biofilm i tank eller ledningsnett så vil mikroorganismene ha så gode vekstvilkår at de vil regenereres. Hvis man var så redd for kontaminering ville det riktigste sannsynligvis være å fjerne årsaken til uroen (som trolig er tanker uten inspeksjonsluker, gummi i ledningsnettet og områder hvor vannutskiftingen var dårlig osv. osv.

Link to post
Svart (redigert)

Jeg har alu-tank og bruker noe som heter biotab http://www.saljtema.se/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=191 .

Var i kontakt med levrandør og det var ingen fare for alu tanker. Fås kjøpt på Seasea.

 

Akkurat hva jeg tenkte på. Takker!

Et annet spørsmål er hvorfor man skal gjøre dette EN gang. Det gir minimal trygghet. Vannet er desinfisert umiddelbart etterpå, men HVIS det er biofilm i tank eller ledningsnett så vil mikroorganismene ha så gode vekstvilkår at de vil regenereres. Hvis man var så redd for kontaminering ville det riktigste sannsynligvis være å fjerne årsaken til uroen (som trolig er tanker uten inspeksjonsluker, gummi i ledningsnettet og områder hvor vannutskiftingen var dårlig osv. osv.

 

Det har du også rett i, men produktet til Maritim som jeg viste til er ment som tankrens. Andre produkter (f.eks. klorin, klortabletter e.l.) er ment som desinfisering, og skal doseres ved hver påfylling. Problemet mitt var at de aller fleste av disse er klorbaserte. Disse anbefales ikke brukt i alu tanker.

 

Men nå skal jeg prøve Biotab som westbas 89 viser til.

Redigert av KSE (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...