SBHufsa Startet 1.Juli.2013 Del på Facebook Startet 1.Juli.2013 Jeg skal ha radar til min Nord West 900/330. Hvilket merke bør jeg gå for? Hvor stor forskjell er det på hd og digital antenne? Lønner det seg å kjøpe på nett fra utlandet? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Har du kartplotter eller multifunksjonskjerm som kan brukes som radarskjerm? I såfall hvilken modell? Ser du spør om forskjellen på HD og Digital, Digital er en betegnelse som bare brukes av Raymarine. Skal besvare dette når jeg forstår hvilke begrensninger du eventuellt har når det gjelder valg av radarskanner basert på eventuell plotter den skal kobles til. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 (redigert) Hva du skal bruke radaren til er også viktig å vite da bredbåndsradar har andre egenskaper enn tradisjonell digital radar Redigert 1.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 (redigert) Her er et skjermbilde som viser at 4G Broadband radar klarer å detektere mål helt opp til 36NM. Skjermbildet er tatt opp av en dansk Lowrance Prostaff, tydeligvis på jakt etter storlaksen i Hanøbukten. Distansen opp til Karlshamn (rett ovenfor øya Tärnö) er 36NM så forskjellen i maks rekkevidde mellom pulse og FMCW radarer ser ut til å være utlignet. Redigert 1.Juli.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Eg ville valgt bredbånd og stor multiskjerm med kartplotter til fritidsbruk. Klarere bilder en vanlige radar. Ingen oppstartstid, Ingen strålingsfare å sitte på fly. Lettere betjening gjennom bedre auto-funksjoner. Men du mister racon-fyr og nødpeilesendere (hva de nå en het) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
abbor Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Jeg installerte 4G Broadband og NSS12 for litt over en måned siden. Er kjempefornøyd. Hvis jeg bare skulle ha brukt skjermen til radar hadde jeg kjøpt NSE12 i stedet siden denne har mulighet til to forskjellige radar ranger samtidig. Men for alt annet enn radar anser jeg touchmulighetene til NSS så viktig at jeg klart foretrekker det foran dual range radar. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Bredbånd fungerre ikke på RACON. Det kan være viktigmå være klar over Sitér dette innlegget Link to post
SBHufsa Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Jeg har ingen kartplotter heller så jeg tenker en som kan brukes til det på dagtid. Planer om å bruke radar til navigering i mørket samt på tåkete dager. Jeg har en lukket helårsbåt og ønsker bruke den store deler av året. Det er kun snakk om (i første omgang) å bruke båten i vestfoldskjærgården. Jeg kommer ikke til å bruke overlay da jeg ønsker klare og rene bilder. Har sett på garmin 720, noen som har erfaring med denne? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Har garmin 720 plotteren selv og er veldig fornøyd med den Men har ikke noe radar koblet til den. bare ais som jeg får fra vhf. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Bredbånd fungerre ikke på RACON. Det kan være viktigmå være klar over Riktig det. Og den vil heller ikke se en ARR. Og aller verst, den vil ikke se en SART. Grei nok, men X-bånd bør ha proiritet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Jeg forstår det slik at du ikke har erfaring med radarbruk. I din situasjon hadde jeg valgtbredbåndsradar fra Simrad/Lowrance. Om det er 3g eller 4g har ikke så stor betydning i skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Når det gjelder lukkede radarer har Lowrance/Simrad de to beste, 4G og 3G utgavene av bredbåndsradren, deretter følger Furuno UHD eller Raymarine HD avhengig om det er 18 eller 24" utgavene det gjelder og så Garmin HD og Raymarine Digital som er sammenlignbare i ytelse og helt til sluttst andardversjonen til Garmin (ikke HD) Vil ikke anbefale en 7" widescreen (som Garmin 720) til radar, skjermen er i utgangspunktet i minste laget og med widescreen i stedet for 4:3 format blir det helt feil.En widescreen skjerm er laget fir å deles i to vinduer. Simrad NSS7 og Lowrance HDS-8M er alternativene jeg vil anbefale samen med en 3G radar. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Det er vel ikke alle som er enig i din påstand om at Lowrance/Simrad er de to beste ! http://www.panbo.com/archives/2013/05/furuno_tzt_chart_plotting_feeling_the_love.html Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Har ikke vært borti radar men har en simrad autopilot og er fornøyd med den Sitér dette innlegget Link to post
SBHufsa Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Takk for svar. Det er ikke lett å orientere seg i radarjungelen. Men alle nevnte merker er jo kjente og gode merkevarer. Litt skeptisk til at ikke 3 og 4G tar inn RACON og SART. Da vil jeg ikke se en kajakk med radarreflektor i urolig sjø. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Det er egentlig veldig enkelt !! Spør deg selv følgende spørsmål: Hvorfor bruker alle fiskere Furuno radar ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Du ser fint en kajak med en bredbåndsradar. Dels fordi opløsningen er god og dels fordi en vanlig reflektor ses fint på radaren. SART er en nødsender og Racon er en aktiv rafarreflektot på fx et fyr. Kan ikke sige at jeg nogensinde har haft nytte af Racon. Visse kilder siger, at man i US vil ophøre med brug af Racon og erstatte dette med AIS positionering. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 ....Men for alt annet enn radar anser jeg touchmulighetene til NSS så viktig at jeg klart foretrekker det foran dual range radar. Var med å hente en båt fra Jersey og hjem - med Garmin touch - det var fryktelig masete å knotte på når det var litt sjø, bommet og bannet hele tiden. Men det har vel kommet for å bli :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Jeg vil ha knapper. Touch skjerm er fint i godvær Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Jeg vil ha begge deler !! Hilsen en med Furuno !!! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Da vil jeg ikke se en kajakk med radarreflektor i urolig sjø. Eller? Er reflektoren passiv vil du se den. En aktiv reflektor, slik som min, vil du ikke se. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 (redigert) Det er vel ikke alle som er enig i din påstand om at Lowrance/Simrad er de to beste ! http://www.panbo.com/archives/2013/05/furuno_tzt_chart_plotting_feeling_the_love.html Ser ingen sammenligning av forskjellige radarer i linken din. Den eneste seriøse testen av radarer jeg har sett i moderne tid er fra Practical Boat Owner i UK i fra 2011. De tester først radarene fra alle de store i en sammenligningstest, like etterpå kommer Simrad 4G ut og de sammenligner den på samme måte mot testvinneren i første test som var Simrad 3G Jeg har selv prøvd stort sett alle radrene som testes (inkludert Furuno UHD) og hadde selv Raymarine HD Digital (nå kalles samme radar HD Color) før jeg byttet til Simrad 4G. http://www.pronav.no/gendocs/PracticalBoatOwner_June2011_Radar.pdf http://www.pronav.no/gendocs/4G_PBO_Article_Nov2011.pdf Siden du hadde bru bilde så får jeg komme med et fra 4G radaren også Er reflektoren passiv vil du se den. En aktiv reflektor, slik som min, vil du ikke se. Med bredbåndsradren vil en uansett se deg godt nok uten reflektoren. Var med å hente en båt fra Jersey og hjem - med Garmin touch - det var fryktelig masete å knotte på når det var litt sjø, bommet og bannet hele tiden. Men det har vel kommet for å bli :) Det er nettopp det som er fordelen med NSS, den har et hybridinterface med touch, rotasjonskontroller og knapper. Bruk touch når det egner seg best og knapper når det egner seg best. Touch fungerer dessuten mye bedre på store enn på små skjermer. Underveis bruker jeg rotasjonskontrolleren og knappene mye mer på NSS7 enn på NSS12. Redigert 3.Juli.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Vist fiskerene får avgjøre, så vil det bli slutt på salg av kartplottere. De bruker pc. Til nød blackbox-løsninger. Skulle eg utstyret en yrkesbåt så hadde valget blitt "gammeldags" Furuno. Men det var ikkje det trådstarter spurte om. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lano2 Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 abbor, det sier jo alt om testen din, da 3G radaren vant ! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 (redigert) Jeg vet ikke hva du ler slik av. I første testen (og linken) var det første generasjons bredbåndsradar (BR24) og 3G som var tetstet mot HD konkurentene, så i andre test (og andre link) testes 4G mot 3G på tilsvarende måte og vi ser fordelene med 4G. Redigert 3.Juli.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.