Jump to content

Radar til fritidsbåt 33fot, hva bør jeg kjøpe hvor?

SBHufsa

Recommended Posts

Har du kartplotter eller multifunksjonskjerm som kan brukes som radarskjerm? I såfall hvilken modell?

Ser du spør om forskjellen på HD og Digital, Digital er en betegnelse som bare brukes av Raymarine. Skal besvare dette når jeg forstår hvilke begrensninger du eventuellt har når det gjelder valg av radarskanner basert på eventuell plotter den skal kobles til.

Her er et skjermbilde som viser at 4G Broadband radar klarer å detektere mål helt opp til 36NM. Skjermbildet er tatt opp av en dansk Lowrance Prostaff, tydeligvis på jakt etter storlaksen i Hanøbukten. Distansen opp til Karlshamn (rett ovenfor øya Tärnö) er 36NM så forskjellen i maks rekkevidde mellom pulse og FMCW radarer ser ut til å være utlignet.

bilde

Redigert av abbor (see edit history)

Eg ville valgt bredbånd og stor multiskjerm med kartplotter til fritidsbruk.

Klarere bilder en vanlige radar. Ingen oppstartstid, Ingen strålingsfare å sitte på fly. Lettere betjening gjennom bedre auto-funksjoner. Men du mister racon-fyr og nødpeilesendere (hva de nå en het)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg installerte 4G Broadband og NSS12 for litt over en måned siden. Er kjempefornøyd. Hvis jeg bare skulle ha brukt skjermen til radar hadde jeg kjøpt NSE12 i stedet siden denne har mulighet til to forskjellige radar ranger samtidig. Men for alt annet enn radar anser jeg touchmulighetene til NSS så viktig at jeg klart foretrekker det foran dual range radar.

Jeg har ingen kartplotter heller så jeg tenker en som kan brukes til det på dagtid. Planer om å bruke radar til navigering i mørket samt på tåkete dager. Jeg har en lukket helårsbåt og ønsker bruke den store deler av året. Det er kun snakk om (i første omgang) å bruke båten i vestfoldskjærgården.

Jeg kommer ikke til å bruke overlay da jeg ønsker klare og rene bilder.

Har sett på garmin 720, noen som har erfaring med denne?

Når det gjelder lukkede radarer har Lowrance/Simrad de to beste, 4G og 3G utgavene av bredbåndsradren, deretter følger Furuno UHD eller Raymarine HD avhengig om det er 18 eller 24" utgavene det gjelder og så Garmin HD og Raymarine Digital som er sammenlignbare i ytelse og helt til sluttst andardversjonen til Garmin (ikke HD)

Vil ikke anbefale en 7" widescreen (som Garmin 720) til radar, skjermen er i utgangspunktet i minste laget og med widescreen i stedet for 4:3 format blir det helt feil.En widescreen skjerm er laget fir å deles i to vinduer.

Simrad NSS7 og Lowrance HDS-8M er alternativene jeg vil anbefale samen med en 3G radar.

Du ser fint en kajak med en bredbåndsradar. Dels fordi opløsningen er god og dels fordi en vanlig reflektor ses fint på radaren.

SART er en nødsender og Racon er en aktiv rafarreflektot på fx et fyr. Kan ikke sige at jeg nogensinde har haft nytte af Racon. Visse kilder siger, at man i US vil ophøre med brug af Racon og erstatte dette med AIS positionering.

....Men for alt annet enn radar anser jeg touchmulighetene til NSS så viktig at jeg klart foretrekker det foran dual range radar.

Var med å hente en båt fra Jersey og hjem - med Garmin touch - det var fryktelig masete å knotte på når det var litt sjø, bommet og bannet hele tiden. Men det har vel kommet for å bli :)

Det er vel ikke alle som er enig i din påstand om at Lowrance/Simrad er de to beste ! :wink:

http://www.panbo.com/archives/2013/05/furuno_tzt_chart_plotting_feeling_the_love.html

bilde

Ser ingen sammenligning av forskjellige radarer i linken din.

Den eneste seriøse testen av radarer jeg har sett i moderne tid er fra Practical Boat Owner i UK i fra 2011. De tester først radarene fra alle de store i en sammenligningstest, like etterpå kommer Simrad 4G ut og de sammenligner den på samme måte mot testvinneren i første test som var Simrad 3G

Jeg har selv prøvd stort sett alle radrene som testes (inkludert Furuno UHD) og hadde selv Raymarine HD Digital (nå kalles samme radar HD Color) før jeg byttet til Simrad 4G.

http://www.pronav.no/gendocs/PracticalBoatOwner_June2011_Radar.pdf

http://www.pronav.no/gendocs/4G_PBO_Article_Nov2011.pdf

Siden du hadde bru bilde så får jeg komme med et fra 4G radaren også

bilde

Er reflektoren passiv vil du se den.

En aktiv reflektor, slik som min, vil du ikke se.

Med bredbåndsradren vil en uansett se deg godt nok uten reflektoren.

Var med å hente en båt fra Jersey og hjem - med Garmin touch - det var fryktelig masete å knotte på når det var litt sjø, bommet og bannet hele tiden. Men det har vel kommet for å bli :)

Det er nettopp det som er fordelen med NSS, den har et hybridinterface med touch, rotasjonskontroller og knapper. Bruk touch når det egner seg best og knapper når det egner seg best. Touch fungerer dessuten mye bedre på store enn på små skjermer. Underveis bruker jeg rotasjonskontrolleren og knappene mye mer på NSS7 enn på NSS12.

Redigert av abbor (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...