Jump to content

Radar til fritidsbåt 33fot, hva bør jeg kjøpe hvor?

SBHufsa

Recommended Posts

...men 3G har jo aldri vært i nærheten av Furuno radarer:

Forstår fortsatt ikke helt hva du vil fram til. Gjelder utsagnet ditt at Furuno ikke har vært med i testen eller at du mener Furuno i tilsvrende størrelse skal være mye bedre enn 3G.

I den første linken din omtaler Ben Ellison (panbo) testen jeg har postet lenger opp. I denne testen er Furuno DRS2D med og DRS4D er tatt med som en referanse selv om den ikke er med i selve sammenligningstesten siden den er en størrelse større (24 vs 18")

Redigert av abbor (see edit history)

og DRS4D er tatt med som en referanse

Ja, er du ennå i tvil hva som er den beste radaren ?

Se kommentarer:

http://www.panbo.com/archives/2009/07/br_vs_uhd_capt_kessler_is_surprised.html

I'm running a BR24 with a HDS10 right now. I just fired it up to bench test it with the BR24 on the roof at the same level as a Furuno DRS4D on a Navnet 3D MFD12. So far, either my BR24 is giving a very spoky picture and there are virtually no targets past 6 miles while the DRS4D image on the Navnet 3D Display is filled with targets. The weather is perfect. Also, the BR24 is very slow to respond to clutter adjustments and the picture is rendered in segments which drives me nuts. Does anyone else have comments on what could be wrong? Maybe mine is broken or the software needs to be updated. Tech - See more at: http://www.panbo.com/archives/2009/07/br_vs_uhd_capt_kessler_is_surprised.html#sthash.b30oGMpq.dpuf

Redigert av lano2 (see edit history)

Det du henviser til er en omtale i fra 2009 av BR24 som er første generasjons bredbåndsradar radar, modellen før 3G som kom i 2011. Omtalen gjelder dessuten en svært tidlig softwareversjon for BR24.

Både 3G og 4G har fått flere softwareoppdateringer som har forbedret ytelsen siden PBO testene i 2011. Spesiellt 4G har fått betraktelige forbedringer siden de i PBO tetset en forserieenhet.

Jeg har tidligere i tråden postet et bilde som viser at 4G viser mål 36 nautiske mål unna, 3G skal ikke være så mye dårligere når det gjelder max range. 3G og 4G reagerer umiddelbart på justeringer, justeringer er dessuten normalt bare nødvendig i regnvær.

Jeg har i dag raymarine c 120 classic, med kart og radar på samme maskin. Neste gang vil jeg nok ha stand-alone radar. Når noe ryker hos meg må alt byttes da utviklingen går fort, og ikke er kompatibelt med nye ting. Sånn er det vel med nytt i dag også - det er ikke nytt så lenge.

Så er det vel slik at en riktig innstilt billig radar er bedre enn en dårlig innstilt dyr, så hvis trådstarter har begrenset behov og erfaring kan jo det påvirke valget for første maskinen man prøver.

De fleste av de mer avanserte radarene i dag virker svært bra i automodus.

Standalone radar for fritidsbåter har mer eller mindre avgått med døden. Finnes bare noen eldre modeller fra Furuno og kanskje fra Koden or JRC. Etter at radaren ble digital trengs det jo ei lita datamaskin sammen med skjermen for å kunne vise radardata, derfor er multifunksjonskjermene det opplagte valget også for radarskjerm. For de som trenger mer enn to funskjoner samtidig er det svært vanlig med to store multifunksjonskjermer. Dette gjør at en da selvsagt også kan kjøre fullskjerm radar.

Prisforskjellen på Furuno 1715 og Simrad NSS7 med 3G er ikke stor, 2000kr i Norge og $300 i USA.

Kan ikke se noen som helst grunn til å kjøpe en frittstående radar basert på utdatert teknologi. En multifunksjonsskjerm og en moderne radar gir helt andre muligheter.Med et rimelig kompass (eks: Lowrance Pont-1 eller Simrad GS25) får en mulighet til radaroverlay og MARPA. Radaroverlay er nyttig for å lære å tyde radaren, kan også være en grei løsning for å spare skjermareal. De moderne digitale radarene trenger mye mindre tuning enn eldre analogradarer for å gi bra bilde. Med samme størrelse på antenna gir flere av digitalradarene skarpere bilde og bedre målseperasjon, dette gjelder Lowrance/Simrad 3G og særlig 4G, Furuno Ultra HD og Raymarine (S)HD Color.

NSS7 med 3G radar koster 21.585kr hos Mjøsservice, Furuno 1715 koster 19.680 hos furunoshop.no

US prisene kom begge fra samme butikk som pleier å være konkuransedyktige. Sjekket to andre butikker som pleier å være blandt de absolutt laveste, de var innenfor 50 usd fra prisen jeg brukt for Furunoen, sjekket ikke Simrad priser der, men de er sannsynligvis noen få dollar rimeligere på Simrad også.

På Alibaba er det mye svindel. De tilbyr bla norskproduserte Simrad autopiloter til latterlig lave priser. Så NSS12, muligens med radar til 740USD, denne er heller ikke produsert i Kina, men i Mexico.

Funger til MARPA og autopilot gjør de nok sannsynligvis, men Navico garanterer ikke at de virker til disse applikasjonene. Sannsynligvis fordi kalibreringen er mye enklere enn for dyre kompasser som RC42, det er sannsynigvis i utkanten av temperaturområdet de er spesifisert for, særlig i øvre end, at feilene kan være betydlige.

Jeg har så vidt testet MARAP og autopilot sammen med GS25, men forholdene var ikke særlig utfordrende så det kan jo hende de ikke fungerer under alle forhold. Jeg har to andre headingsenorer på båten, et Maretron SSC200 og et Simrad RC42, så jeg kommer bare til å bruke GS25 som gps mottager.

Redigert av abbor (see edit history)

Pronav gjengir her bare hva Navico offisiellt hevder. Kompasset gir selvsagt ut korrekte NMEA 2000 PGN'er så hvordan kan en radar eller en autopilot vite at dette er GS25 som offisellt ikke støtter disse anvendelsene og ikke et annet headingkompass. Jeg har som jeg skrevet over testet det og det virker sammen med radar som MARPA kompass og sammen med Simrad autopilot.

• 1 måned senere...

De tar aldri slutt ...ønsker tips om radar-trådene... :thumbsup:

Men modeller endres jo.

Eg har kikka litt på nett på en Raymarine c127 med digital radar rd418d, og Garmin 4012 med gmr18hd. Begge er 12" skjermer, og rundt 25.000.- kr.

Er 4012 en utgått gammel skjerm ? og c127 ?

Finnes det alternativer ? Simrad sin 4G løsning som eg har mest lyst på, koster over 40.000.- for tilsvarende skjermstørrelse. Det blir for dyrt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vist eg handler på ebay eller liknande, er det mulig å finne norsk språk i menyer då ?

På alibaba fann eg berre NSE 12 ... Kjenner nokon forskjell på nss og nse ?

En bekjent anbefalte absolutt Garmin, fordi det var så flotte funksjoner, plotteren foreslår feks rute til ønsket mål. Er det slike brukervennlige forskjeller man bør finne ut av , eller vil "alle" være tilfredstillende når man har lært seg inn ? :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har lite erfaring med Garmin og Simrad, men jeg kan iallefall gå god for Furuno sin radar, både VX1/2 og 3D. Den største forskjellen på disse ligger på plottersiden. Furuno har bestandig vert god på radar, da snakker jeg først og fremst om radarbilde og brukervennlighet, blandt yrkesoffiserer står Furuno høyt på listen, dette til tross for at andre produsenter har flottere design, mer fancy menyer og options osv.

På lystbåtmarkedet er ofte funksjoner/fasiliteter fremhevet i større grad enn man bør vektlegge de. Radarbilde er viktigest.

Jeg har brukt Furuno VX1 en god del og radarbilde er veldig bra, som plotter henger ikke denne med i dagens teknologi. Navnet 3D er mye bedre på plotterdelen men radaren er mye det samme. Litt bedre har de blitt på autojustering av radar men jeg klarer ikke å bli komfortabel med full auto på disse. Personlig tror jeg ikke full auto er mulig på noen radar, radaren kan ikke vite når tid det regner eller snør osv. Derfor tror jeg at det oftest er behov for litt manuell tweak av radarbildet. Husk at ett bra radarbilde ikke nødvendigvis betyr "fint" bilde, ett bra radarbilde i mine øyne er det som er nærmest sannheten, det betyr at bølgetopper vises, blåser vises og måser som flyr forbi vises. Med full auto tror jeg slike detaljer lett kan bli skjult for navigatøren.

Koble inn kompasset til radaren uansett så får du stabilisert bilde, spesiellt for gamle ekko er dette fint. Ratekompass eller bedre er påkrevd samt hurtig oppdatering.

Min Raymarine HD radar vil vise svake ekko fra f.eks regn i "svake" farger som f.eks blått eller grønt og sterke ekko f.eks land, båter (og på kort hold til og med merker og bøyer) med "sterke" farger som gult, oransje og blått. (til sammen ett spekter på 256 farger). Dette virker forbausende godt i praksis! mye bedre enn jeg fårestillte meg når jeg bestillte

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Personlig ville jeg ikke kjøpt det billigste av det billige, men heller kjøpt en 99 kroners Ryanair billett og hentet en ny furuno 1623 fra Uk for ca 9000,- eller 1715 for 10500,-. Det er i alle fall gjennomprøvde og varige saker som gir deg et kurrant bilde, men ikke alle mulige andre funksjoner. Se f.eks mesltd.com.uk, og momsen i retur på flyplassen. Må kanskje ha med kona for å få dette lovlig inn i Norge uten toll.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...