Sjeldenutpå Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 Nse12 koster 38990 pluss dome og gps hos Mjøsservice. Eg oppfattet ikkje det som billigst av billigst. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MajorAndy Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Både Simrad, Raymarine, Furuno og flere andre er naturligvis kurante varer. Jeg valgte at købe fra en dansk forhandler for at få service og garanti. Men risikoen for at noget går i stykker er nok ret lille. Hvad angår sprog i menuer er jeg ret sikker på at det også inkluderet Norsk hvis man købe en Europa-model. Kort er inkluderet i Simrads plottere og de fungerer fint. Bredbåndsradarer er ikke anderledes end andre når det kommer til regn og sne, alle radarer kan til en vis grænse filtrere regn fra. Men det kan betyde at man mister svage ekkoer inde i regnen. Jeg ville prøve en masse plottere på en messe eller hos forhandlerne inden jeg bestemte mig. For mig er brugervenlighed vigtigt. Det siger sig selv, at den bedste elektronik er den, du kan finde ud af at bruge. Og her har touchskærmene ændret tingene meget. NSE har dog ikke touch men knapper. Som sagt: Prøv tingene og få en demo fra en forhandler. Og beslut dig herefter.. Sådan ser en regnbyge ud på cirka 10 nm afstand på min Simrad NSS. Du ser den nederst til højre: Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 I skryteteksten til ein av 3G radarene eg leste, forstod eg det slik at de faktisk vet når det regner, og gjennkjenner regn og snø De har ikkeno magamål ser det ut til. Fysikkens lover er, også her, nådeløse og ikke lite rettferdige. Kjøp den radaren som har den lengste antenna. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Det er ikkje mange forhandlere som stiller utstyr til demo i butikken har eg inntrykk av. Kanskje i de større byene Kanskje youtube har gode filmsnutter av de mest aktuelle modellene. hd/3g/4g. Lengst antenne...rekner med det var flås. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frøken Fryd Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Lang antenna er alltid bra, ofte er det stor prisforkjell på de største kakeboksene og de minste åpne antennene. Samtidig er det liten prisforskjell mellom de forskjellige kakeboksene. Av den grunn havner mange på den største kakeboksen i lystbåtsammenheng, dette gjelder uavhengig av produsent. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 (redigert) Kva ender ein opp med ved slik kjøp som i linken under ? Veit garanti er utelukket. Men språkvalg ? Vil eg kunne kjøpe kart hos Mjøsservice feks, som passer rett i , og kan leses av denne ? http://www.aliexpress.com/item/Simrad-NSE12-Navigational-Pack-with-NSE12-3G-Radar-GS15-GPS-Antenna/1198501140.html Hvis du kjøper denne pakka på aliexpress, ender du opp med å bli 856 USD fattigere, og ingenting annet Redigert 12.August.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 (redigert) Kva ender ein opp med ved slik kjøp som i linken under ? Veit garanti er utelukket. Men språkvalg ? Vil eg kunne kjøpe kart hos Mjøsservice feks, som passer rett i , og kan leses av denne ? http://www.aliexpress.com/item/Simrad-NSE12-Navigational-Pack-with-NSE12-3G-Radar-GS15-GPS-Antenna/1198501140.html Man skal ikke alltid stole på bildene i annonsene på Ali. I denne prisen er nok bare radar antennen . Jeg har handlet mye på Aliexpress og aldrig blitt lurt og da er det større beløp en dette . De har en tjeneste som heter escrow der selgeren ikke får sine penger før du har fått varen og godkjent den. sverre Redigert 12.August.2013 av Prolimit (see edit history) Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
abbor Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Dette er rein svindel. Bortsett i fra VHFer produseres ikke Simrad noe i Kina, på grunn av høy importtoll på utenlandske produkter vil utstyret i Kina sannsynligvis koste omtrent det samme som i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 De bekrefter på epost at det er utstyret som avbildet. Men skeptisk ja.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mulligan Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 (redigert) Lengst antenne...rekner med det var flås. Det er det nok ikke.Ei lang antenne er alltid bedre. Ei lang VHF-antenne er bedre en ei kort ei. Et stort parabolspeil er bedre enn et lite. Ei lang radarantenne er bedre enn ei kort ei. Et sted jeg gikk og tråkka bytta vi ut antenna på X-band radaren fra fem fot til åtte fot. Som å få helt ny radar. Det er mange som har lagt ut bilder fra småbåtradarer her. Felles for dem er at alle targets blir vist som en diger "blob". Umulig å se hva det er. Og det skyldes stort sett at antenna er for kort. X-bånd radar med ei diger antenne. Kaier og moloer synes helt klart. Fra en liten båt som fyker forbi sees kjølvann og bølgemønster. Redigert 12.August.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Det er ikkje mange forhandlere som stiller utstyr til demo i butikken har eg inntrykk av. Du bruker ikke så lang tid sør til f eks Vico og kanskje Brommeland. Vico har alltid hatt endel oppmontert når jeg har vært innom. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Nå er ikke jeg rå på radar. Men har en Hd. 418 fra Raymarine. Ikke inærheten av et slikt bilde. Kjøpte forøvrig av datter selskapet til Vico, Serco As Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 hur stor nytte har man av RACON idag, med plotter og overlay....... er ikke dette et hjelpmiddel fra tiden innen, da det kunde vare vansklig o identifiere ett mål SART er en annen sak Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Jeg bruker Racon for posisjonsfastsettelse. Mulig jeg er litt fosil Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Navy Tech på Høvik har en Simrad 4G radar montert på taket koblet mot en Simrad NS12 tror jeg det er. For de som er interessert i å teste denne "live". Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Mulig jeg er litt fosil for o sjekke GPS'n ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 GPS? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Ja, Bitteliten: Hvad i alverden bruger du Racon til? Jeg har hidtil ikke forstået hvad nytte det er for lystsejlere. Mulligan, imponerende klarhed i det radarbillede. Hvilken radar er der tale om her? Jeg formoder, at vi taler om meget professionelt udstyr der koster mere end de flestes både. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 (redigert) Jeg bruker Racon til å identifisere Racon sendere..... Redigert 12.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Jeg bruker Racon til å identifisere Racon sendere..... har du en sånn her også...........identifisere radiofyrer, kjekkt o ha Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Jo,, B'liten, men når du så har identificeret en Racon-sender, hvad så? Så ved du at den står der hvor den burde gøre ifølge plotteren men hvad så? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 står den ikke der den gjör........så gjeller kartet Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 identifisere radiofyrer, kjekkt o ha Har du fått deg et fly? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 nei men ytterligare en båt......K6 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Strålebredde er nevnt som en viktig faktor for å få skarpere gjenngivelse. Stemmer det ? Åpne bommer har oftest smalere stråle en domer. 4G har mulighet for å smalne inn litt forstår eg,. De gamle (x-bånd?) radar åpen bom er uaktuelt pga det tar så stor plass på båten.. (har egentlig for liten båt ) Og så frister det å få vekk stråling, barna springer stadig ut på dekk og opp på taket, og då må radar i standby. når eg husker det... Og så har eg lyst på en kombi-maskin slik at eg kan bruke radarskjermen som kartplotter vist (når...) pc kneler. Dersom eg finner ut at racon blir viktig, eller begir meg på lengre tur en i skjærgården, så er det fort gjort å sette opp en gammel JRC 1500 eg har liggende feks, eller SL70 som står ombord, i tilleg til en digital. Eg vurderer en ringerunde , kanskje noen har høsttilbud eller salg på demo ila høsten Eg er usikker på om eg tør være prøvekanin for aliexpress sin Simrad, det er fleire spørmål de ikkje har besvart på mail ennå. Feks hvordan de vil få 12" display + gps + dome oppi en eske som er oppgitt å være 11,8" x 11,8" x 11,8" .... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.