Jump to content

Radar til fritidsbåt 33fot, hva bør jeg kjøpe hvor?

SBHufsa

Recommended Posts

Både Simrad, Raymarine, Furuno og flere andre er naturligvis kurante varer. Jeg valgte at købe fra en dansk forhandler for at få service og garanti. Men risikoen for at noget går i stykker er nok ret lille. Hvad angår sprog i menuer er jeg ret sikker på at det også inkluderet Norsk hvis man købe en Europa-model.

Kort er inkluderet i Simrads plottere og de fungerer fint.

Bredbåndsradarer er ikke anderledes end andre når det kommer til regn og sne, alle radarer kan til en vis grænse filtrere regn fra. Men det kan betyde at man mister svage ekkoer inde i regnen.

Jeg ville prøve en masse plottere på en messe eller hos forhandlerne inden jeg bestemte mig. For mig er brugervenlighed vigtigt. Det siger sig selv, at den bedste elektronik er den, du kan finde ud af at bruge. Og her har touchskærmene ændret tingene meget. NSE har dog ikke touch men knapper.

Som sagt: Prøv tingene og få en demo fra en forhandler. Og beslut dig herefter..

Sådan ser en regnbyge ud på cirka 10 nm afstand på min Simrad NSS. Du ser den nederst til højre:bilde

Kva ender ein opp med ved slik kjøp som i linken under ? Veit garanti er utelukket. Men språkvalg ? Vil eg kunne kjøpe kart hos Mjøsservice feks, som passer rett i , og kan leses av denne ?

http://www.aliexpress.com/item/Simrad-NSE12-Navigational-Pack-with-NSE12-3G-Radar-GS15-GPS-Antenna/1198501140.html

Hvis du kjøper denne pakka på aliexpress, ender du opp med å bli 856 USD fattigere, og ingenting annet :lol:

Redigert av abbor (see edit history)

Kva ender ein opp med ved slik kjøp som i linken under ? Veit garanti er utelukket. Men språkvalg ? Vil eg kunne kjøpe kart hos Mjøsservice feks, som passer rett i , og kan leses av denne ?

http://www.aliexpress.com/item/Simrad-NSE12-Navigational-Pack-with-NSE12-3G-Radar-GS15-GPS-Antenna/1198501140.html

Man skal ikke alltid stole på bildene i annonsene på Ali. I denne prisen er nok bare radar antennen . Jeg har handlet mye på Aliexpress og aldrig blitt lurt og da er det større beløp en dette . De har en tjeneste som heter escrow der selgeren ikke får sine penger før du har fått varen og godkjent den.

sverre

Redigert av Prolimit (see edit history)

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Lengst antenne...rekner med det var flås.

Det er det nok ikke.Ei lang antenne er alltid bedre. Ei lang VHF-antenne er bedre en ei kort ei. Et stort parabolspeil er bedre enn et lite. Ei lang radarantenne er bedre enn ei kort ei.

Et sted jeg gikk og tråkka bytta vi ut antenna på X-band radaren fra fem fot til åtte fot. Som å få helt ny radar.

Det er mange som har lagt ut bilder fra småbåtradarer her. Felles for dem er at alle targets blir vist som en diger "blob". Umulig å se hva det er. Og det skyldes stort sett at antenna er for kort.

bilde

X-bånd radar med ei diger antenne.

Kaier og moloer synes helt klart. Fra en liten båt som fyker forbi sees kjølvann og bølgemønster.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Strålebredde er nevnt som en viktig faktor for å få skarpere gjenngivelse. Stemmer det ?

Åpne bommer har oftest smalere stråle en domer. 4G har mulighet for å smalne inn litt forstår eg,.

De gamle (x-bånd?) radar åpen bom er uaktuelt pga det tar så stor plass på båten.. (har egentlig for liten båt :smiley: ) Og så frister det å få vekk stråling, barna springer stadig ut på dekk og opp på taket, og då må radar i standby. når eg husker det...

Og så har eg lyst på en kombi-maskin slik at eg kan bruke radarskjermen som kartplotter vist (når...) pc kneler.

Dersom eg finner ut at racon blir viktig, eller begir meg på lengre tur en i skjærgården, så er det fort gjort å sette opp en gammel JRC 1500 eg har liggende feks, eller SL70 som står ombord, i tilleg til en digital.

Eg vurderer en ringerunde , kanskje noen har høsttilbud eller salg på demo ila høsten :smiley:

Eg er usikker på om eg tør være prøvekanin for aliexpress sin Simrad, det er fleire spørmål de ikkje har besvart på mail ennå. Feks hvordan de vil få 12" display + gps + dome oppi en eske som er oppgitt å være 11,8" x 11,8" x 11,8" .... :blush:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...