Mulligan Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 RACON er elektronisk navigasjon. Hadde du lest litt mer hadde du sett at skip skal ha en X-band radar. Denne skal trigge RACON og SART. At det er Solid-State betyr bare at den har ingen magnetron. Jeg har ikke sett en magnetron på iallefall 10 år. I tillegg kan den ha så mange radarer den vil. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Eg ser absolutt behovet for x.band og racon ol, men er usikker på eget behov. Eg kom på eg har en Raymarine RD218 antenne som eg fikk av en bekjent. Den ligger å støver ned i garasjen, tilstand er egentlig uviss. Den har vert montert på båt ein enslig tur, men ble byttet ut då den ikkje virka, men så var det mulig kabelbrudd fikk eg opplyst. Eg treng ein eller anna skjerm for å teste den. Eg har berre eit par SL70 skjermer. Er RD218 x-band antenne ? (sjølvsagt rekner eg med...) Er det bedre antenne enn SL70 frå 90 tallet har, dersom eg har ein god multiskjerm ? Eg veit ikkje kva skjermer som passer til den heller.. forvirrende med A,e,E,c,C osv. Eg har eit spørsmål til...(vel egentlig mange..) Eg har ein furuno 1621 liggande, den kobla eg feil polaritet på ved test, og eg hadde u-orginal strømkabel uten sikring... Finnes det håp..er det kanskje en sikring inni som kan loddes inn ny ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frøken Fryd Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Sebø, ofte sikres slikt utstyr med en diode i sperreretning like ved inngangen, denne vil da ta all belastningen ved feilkobling. Du får begynne med å åpne boksen å se hva som finnes på innsiden, som regel ryker det som er nærmest ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Får skru opp å se :-) var litt leit eg gjorde feil kobling, for eg har lovt den bort til en kompis. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kenneth 81 Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 (redigert) At det er Solid-State betyr bare at den har ingen magnetron. Jeg har ikke sett en magnetron på iallefall 10 år. Du har med andre ord kun sett på bredbåndsradarer for fritidsbåter de siste 10 årene? Profesjonelle radarer har jeg ingen kjennskap til, men både Raymarine- og Garmin-radarer har magnetron for å generere radarsignalet. De har riktignok solid-state modulatorer, men det er fremdeles en ganske så klassisk magnetron i dem. Info om Raymarine-radarer Redigert: La til link Redigert 14.August.2013 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
abbor Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 At det er Solid-State betyr bare at den har ingen magnetron. Jeg har ikke sett en magnetron på iallefall 10 år. Selv du ikke har sett en magnetron på 10 år og at jeg aldri har sett en magnetron bortsett fra i fra en mikrobølgeovn så bruker stort sett alle marinradarer magnetron. Jeg kjenner ikke til noen noen solid state x-band radar som er en vanlig pulsradar, de jeg vet om bruker enten pulskompresjon (FM CHIRP) eller FMCW. Effekten som kreves til til en pulsradar er for stor til å switche i de frekvensene som radarene operer på. Uansett det vill jo være idioti å bruke sende ut vanlige pulstog med en halvlederrader da frekvensmodulasjon gir mye bedre resultater. Jeg kjenner bare til SharpEye fra Kelvin Hughes og en JRC radar som har halvlederbasert sender også blandt de profesjonelle marinradarene. I fritidsbåtverdenen er det bare Navico (Lowrance/Simrad) som har en halvlederradar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 1621 skjermen var brent fleire plasser inni menmen.... Eg har ikkje hatt tid å google meir radar siste dagene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Har ikke fått somlet meg til å legge HD Digital radaren min ut til salgs på finn.no enda, så en budsjettvennelig løsning for deg kan jo være den sammen med en C125 eller C127 skjerm. Sjekk markedsplassen her på baatplassen så finner du HD Digital radaren min der. Ny pakke med c95 og radar koster under 20000.-. Skjermen c95 koster 15000.- ... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
abbor Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Det er ikke HD Digital (HD Color) radar i pakka, det er en Digital som ikke viser radarekkoene fargekodet, den mangler hurtigbåtmodus (48rpm) og støtte for to samtidige uavhengige ranger. Den digitale filtreringen er også mye enklere for Digital utgaven slik at målseperasjonen er dårligere. Laveste pris på nett i Norge for RD418HD med 10m radarkabel er ca 17 tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Ah.. forvirrende, men siger inn... Mjøsservice har ikkje hd i nettbutikken då ser det ut til. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
abbor Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Mjøsservice skaffer selvsagt HD modellen, men har den ikke i nettbutikken. Du finner RD418HD hos Høcom og kabelen hos Serco hvis du vil sjekke priser. Høkom og Mjøsservice pleier å ligge rimelig likt i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Skal kjøpe radar til min 32 fots fritidsbåt. Eg er ikkje i tvil om at det må bli Simrad/Lowrance 4g, sjølvt om eg godt kunne greidd meg med 3G, eller vore utan radar for den del. Frå før har eg Simradutstyr i båten, t.d. Simrad NSS12. Med omsyn til pris er Simradantenna nesten 2000 dyrare enn den frå Lowrance, utan at eg kan sjå noko skilnad på spesifikasjonane? Er det berre namnet som skil dei? Eg trur kanskje det sidan Simrad generelt og er dyrare enn Lowrance. Er dette berre snobbeskap eller hur. Eg og synest Simrad kling best når alt det andre er Simrad. Litt snobbeskap her og då sjølvsagt? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 En opringning til forhandler må vel kunne svare på om Lowrance passer på din plotter. Som jeg forstår det har du NSS12 nu? I så fald er det jo meget enkelt at installere en radar. Det bør gå helt smertefrit, og jeg tror at du bliver rigtig glad for det! Bonus herinde har lige købt en 4G, så du kan måske sende ham en IM og høre om hans priser mm? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 (redigert) Et innlegg på 'The Hull Truth Boating' diskuterer nettopp forskjellen (eller mangelen på sådan ..) mellom Simrad og Lawrence 4G radar. Bortsett fra at Lawrence leveres med 10m kabel mens Simrad leveres med 20m, ser de ut til å være identiske. Det skrives om en som har kjøpt Lawrence og fått SIMRAD klistrelogoer ved siden av Redigert 19.Februar.2014 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Jeg er deltager i tråden på THT det linkes til, og jeg vet at radarene er identiske bortsett fra logo og lengden på medfølgende kabel. Software for radaren går om hverandre og jeg kjenner flere som har forskjellig logo på radar og skjerm. Jeg har både NSS og HDS Touch på båten min og 4G radaren virker selvsagt med begge multifunksjonskjermene. Prisforskjellen på Simrad og Lowrance både for 3G og 4G er i 2014 prislistene bare 625kr, dette er forskjellen på en 10 og 20m kabel. Ta kontakt med Mjøsservice for å få en god pris på Simrad 3G eller 4G, hør også om det er mulig å få levert med 10 i stedet for 20m kabel hvis du ikke trenger den lange kabelen. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Jeg synes det er prisverdig at du engasjerer deg i disse trådene "Abbor". Du er åpenbart kunnskapsrik når det gjelder maritim elektronikk og jeg må innrømme at jeg stadig lærer nye ting. Keep up the good work Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Bonus Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 ... Keep up the good work Jepp abbor, vi leser og lærer Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Jepp abbor, vi leser og lærer Enig, skulle gjerne hatt en sticky med "det som her hot og godt" innen radar, plotter verden. abbor "anbefalte pakker" for de som skal kjøpe nye produkter, eller integrere noe med gammelt. Jeg innser at det er for mye å forlange, men da er det bare en tråd å henvise til når spørsmålene kommer. Hadde jeg vist mer om hva som kan integreres med det jeg har fra før så hadde det blitt kjøpt mer saker. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Takkar so mykje for innspel. Då har me i alle høve fått slått fast at radarantenna til Simrad og Lowranse, versjon 4g, er samme sak. Det er berre prisen og lengda på kabelen som skill dei. Har i dag sjekka prisen på nettet, og her er Høcom og MjøsService heilt like. (Liten grunn til å sjekke andre sidan desse to alltid er rimlegast etter det eg har erfart.) Og denne gongen er er dei heilt like: Lowrance 4 g kr.: 16890,- Simrad 4 g kr.: 18690,- Prisskilnad altså kr.: 1800. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Stol ikke alltid på prisene i nettbutikken, det har akkurat kommet nye prislister. Ring Stener på Mjøssiervice og jeg er helt sikker på at du får en pris på Simrad 4G som bare er noen hundrelapper over Lowrance utgaven. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Simrad 4G koster nå 17.490 hos Mjøsservice. http://mjosservice.no/produkt/simrad/radar/simrad-4g-bredbandsradar Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Stemmer det abbor, dei må ha sett ned prisen frå igår. Men det har ikkje Høcom. Skal ikkje sjå bort frå at dei fyl med på denne tråden. Kjem no til å handle hos MjøsService, veldig greie karar å ha med å gjere, men eg vil, slik du føreslår, be om den kortaste kabelen. Liten vits i å ha altfor lang kabel liggande som som ein bunt ombord. Men samstundes vise vel dette at me helst kjøper Simrad når prisskilnaden er liten/ubetydeleg? Ser du har kjøpt Simrad du og. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jeg kontaktet Mjøsservice i går og gjorde dem oppmerksom på tråden. Jeg vil mye heller ha Simrad enn Lowrance logo på taket. Ser ut som om Navico har bestemt seg for å legge større vekt på de norske røttene til Simrad. I det siste står det alltid Egersund, Norway i starten på Simrad pressemeldinger. Jeg liker også denne nye reklamefilmen fra Simrad på grunn av fokuset på norske røtter. http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=ACukCZGhtyM Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jeg synes at det er en fin reklame, for det er præcist det jeg har oplevet med moderne elektronik ombord: Confidence. Fx at sidde i en havn en augustaften og kunne vente til langt over midnat med at sejle hjem, fordi jeg ved, at jeg kan sejle sikkert hjem. At sejle hele natten i tæt, tæt regnvejr eller kunne tage fra Læsø en smuk morgen i juli og møde tåge 1 nm ude - og bare sejle videre i tågen. Alt sammen ting jeg har oplevet de seneste år. Plotter, radar og AIS. Suverænt når det gælder at give tryghed og sikkerhed, så man kan nyde bådlivet. Og naturligvis er det ikke bare Simrad, der leverer dette. Men jeg synes bare at de rammer rigtigt med deres reklame, that's all.. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Leste nettopp en kommentar på Panbo som skrev at Simrad skulle komme med muligheten til DSC oppkalling fra MFD i løpet av året. Usikker på hvilke modeller som vil støtte dette, men håper at RS35 vil støtte dette og ikke bare den nye RS90 (etterfølgeren til RS82 som akkurat er presentert). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.