Jump to content

Tilt Suzuki DF115 -2002 modell virker ikke.


Flistrar

Recommended Posts

Hei venner i havna!

 

Jeg har observert litt olje bak motoren min når jeg tilter ned og skal ut på tur. Har lurt veldig på hva det var...

 

Sist helg, når jeg skulle ut på tur, ble det trøbbel. Motoren tiltet ned som vanlig. Da vi var oppe i plan og jeg skulle tilte ut, skjedde ingenting. Dvs. Jeg hører tiltmotoren går, men den løfter ikke motoren. Ser fortsatt litt oljesøl. Her ønskes det trygge gode tips. Tar skuta opp på hengeren i morra for å prøve og gjøre noe med dette. Tiltmotoren er skiftet en gang før på denne motoren...

 

Er det forresten noen som har verkstedsmaualen til Suzuki DF115 liggende å slenge? Har en del av den i en perm, men selvsagt ikke det jeg trenger for å skru på powertrim/tilt :sad: .

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er en svakhet på df 115 Suzuki oljen leker ut rundt en skru på tilten terthull

du må vel bytte tilt.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Nå er skuta lirka på henger og dratt på land. Etter litt fjas fikk jeg løst ventilen for å få løfta motoren manuelt. Skruehodet var gåent så jeg måtte bore meg inn for å få tak. Fylte på DX III og kjørte tilt etter lufterutinen. Da freste det ut olje. Håper dere ser hvor det er. Noen som kjenner til problemet? Må nok av med hele powertrimmen.

 

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

 

 

Håper noen har en enkel og billig løsning på problemet mitt. Må nok fleske til og skru av hele powertrimmen. Håper på en pakning el. som kan byttes... Sola skinner og skuta er på land :nonod:

 

Link to post
Share on other sites

du må ha ny tilt jeg ser kor de lekker de må være rundt den skruen jeg snakket om tidligre motor må av og motor braket

deles i to.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Skrur av powertrimmen i morra. Ser på sakerne. Håpa på josefsens diagnose. Det skal være greit å fikse selv. I verste fall så gjenger jeg et nytt hull og setter i en ny skrue. Leverer ingen ting til den lokale Suzuki-monopolisten. Vet dere hva de skulle ha for denne?

 

bilde

 

1560 kroner!!!

E d muli` :confused:

Link to post
Share on other sites

Heisann båtvenner!

 

En kort statusoppdatering på reperasjonssituasjonen. Det var egentlig ingen som hadde rett på diagnosen. Etter at jeg byttet o-ring på skruen viste det seg at det rett og slett var tært hull i hodet på selve skruen.

 

bilde

 

Den midterste skruen har et pittelite hull i bunnen av gjengene. Da jeg tryktestet den så tøt det hydraulikkolje ut av skruehodet. Denne delen finnes ikke på delelisten til Suzukiforhandler. Eneste løsningen de hadde var å kjøpe ny sokkel til tiltmotoren. Den kostet ca. 7500 kroner. Dette syntes jeg var uhørt. Jeg besøkte den lokale Wurth-mannen og kjøpte meg flytende metall :wink: .

 

Har støpt igjen hullet og laget nytt hode på skruen til høyre. Skal ned i havna og teste herlighetene nå. Littegranne spent på om løsningen holder!

Link to post
Share on other sites

Dette er en kjent feil med denne motoren. Skjedde meg to ganger, og skyldtes antageligvis dårlig kontakt mellom den lille runde sinken og tiltmotoren. Jeg fikk bukt med dette ved at det ble festet en ledning fra tiltmotoren og ned til den store sinken under motoren. Tror dette er gjort på nyere modeller av Suzuki.

PS. Jeg har den delen ovenfor. Ble til overs etter at jeg skiftet tiltmotor. Båt og motor solgt nå.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dette er en kjent feil med denne motoren. Skjedde meg to ganger, og skyldtes antageligvis dårlig kontakt mellom den lille runde sinken og tiltmotoren. Jeg fikk bukt med dette ved at det ble festet en ledning fra tiltmotoren og ned til den store sinken under motoren. Tror dette er gjort på nyere modeller av Suzuki.

PS. Jeg har den delen ovenfor. Ble til overs etter at jeg skiftet tiltmotor. Båt og motor solgt nå.

Link to post
Share on other sites

Dette er en kjent feil med denne motoren. Skjedde meg to ganger, og skyldtes antageligvis dårlig kontakt mellom den lille runde sinken og tiltmotoren. Jeg fikk bukt med dette ved at det ble festet en ledning fra tiltmotoren og ned til den store sinken under motoren. Tror dette er gjort på nyere modeller av Suzuki.

PS. Jeg har den delen ovenfor. Ble til overs etter at jeg skiftet tiltmotor. Båt og motor solgt nå.

 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg har også dette problemet på min 2008 Suzuki DF115. Det lekker rundt skruen fordi den er litt tæret i stykker. Veldig tynt gods i den skruen. Problemet er visstnok at den lille sinken på pumpa ikke er bra nok, så det anbefales å legge en liten ledningsstump fra den lille runde zinken over til den store. Men først må jeg få tettet hullet. Forsøkte i går med Biltemas Kjemisk Metall. Renset godt rundt skruen med Dremmel-maskin, slik at det var rent metall overalt. Smørte på godt med kjemisk metall og ventet. Dessverre så jeg at det boblet to ganger mens herdingen var i gang, så jeg mistenkte at det kom bittelitt olje ut av hullet mens metallet herdet. I dag skulle jeg testkjøre tilten, og ganske riktig, der stod det en bitteliten stråle hydraulikkvæske ut av et bittelite hull. Da var det bare å finne frem Dremmelen igjen og rense bort alt. Nå slipte jeg med skruehodet til det var eksakt like høyt som godset rundt, renset med aseton, åpnet påfyllingshullet for å slippe ut eventuell trykk. Så kappet til en liten bit aluminium som jeg deretter limte over skruehode og gods. La deretter en kappe av lim over hele greia. Nå er det bare å vente til i morgen før man kan teste om det holder. Håper jeg kan skrive her i morgen at det funket. :-)

bilde

bilde

bilde

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det fungerte ikke. :-( Monterte alt sammen i dag, fylte på ny hydraulikkvæske. Funket fint å tilte opp motoren, men når den skulle ned igjen sa det spruuuuuut og så kom alt ut igjen. Jaja, verdt et forsøk i hvert fall. Nå har jeg ringt Memo i Tønsberg. De hadde hele underhuset under tiltmotoren på lager. Skrur av powertrimmen og tar med inn, så bytter de delen og pakninger. Blir nok bra til slutt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte delen ny og byttet da mine forsøk på rep ikke fungerte. Drøyt 5000,- for delen. Den nye varianten hadde ett skruehull ekstra som jeg antok var for å feste en ledning fra den store sinken under motoren. Nå er alt montert sammen igjen og powertrim virker som en drøm. I morgen går skuta på vannet. :-)  Her er servicemanual som var et kjekk å lese før man starter med demontering. Etter at jeg hadde montert alt sammen igjen virket powertrim kun ned, ikke opp. Da ble jeg litt oppgitt. Etter litt feilsøking og googling fant jeg ut at jeg hadde kommet borti sikkerhets-switchen som passer på at motoren ikke skal tiltes for langt opp. Justerte den tilbake igjen og da virket tilten begge veier. Da var det bare å suge (via tynn gummislange som passer i hullet) inn ny ATF-olje ved å kjøre tilten opp. Når nok olje var dratt inn begynnte tilten å løfte motoren. Satte på skruen og kjørte tilten opp og ned noen ganger. Alt ok. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...