Jump to content

Wema/VDO er disse kompatible?


celine

Recommended Posts

Hei

 

Er VDO/Wema sine givere og instrumenter kompatible.

Dvs. kan jeg bruke Wema giver på VDO instrument og motsatt?

 

Har hørt/lest at dette er tilfelle,men er ikke sikker hvor. Kunne jo ringt Wema over helgen,

men skulle gjerne hatt svar i dag. :smiley:

 

Takk for svar

 

mvh

 

"celine"

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hvilket instrument og hvilken giver. På Wema's hjemmeside så finner du spesifikasjonene for de forskjellige giverne og instrumentene.

 

Vanligst er 0-180ohm eller 240-33ohm motstand i giveren, du må finne ut hvilken type instrument/giver du har.

 

Geir

 

Lagt til: Kom til å tenke på at du kanskje mente oljetrykksgiver eller kjølevannstemperatur...? Der vet jeg ikke.

Lagt til II: Oljetrykk er 0-180 ohm , mens vann/olje temp er noe annet. Se pdf datablad hos www.wema.no

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan du støte på begge varianter (tror jeg), hva er det du har fra før? Instrument eller giver?

 

Har du giver kan du måle motstanden med et multimeter (tøm eller fyll tanken helt, mål gjerne om motstanden øker eller minker under fylling).

 

Har du instrument kan du sette spenning på det uten å koble til giver. Et 0-180 ohm instrument viser "overfull" tank uten giver og et 240-33 ohm viser tom tank uten giver.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Fikk problemer med VDO-giveren (stav) til tankmåleren. Var ustabil i 1/4-tank området og viste noen ganger 0 (null). Dette har skjedd med to NYE VDO-givere, så Maritim foreslo jeg skulle bytte giver til Wema. Monteringsflensen skulle passe til hullene i tanken, og visningen på VDO-instrumentet skulle bli riktig. Monteringsflensen passet for så vidt, men det var ikke plass til hodet på boltene fordi hullene er borret for nær gjengedelen på flensen. Se bildet nedenfor. Jeg måtte derfor file plass til hodene, og da OK. Litt rart at Wema borrer hull hvor det ikke er plass for bolter. Jeg brukte bolter med de minste hodene jeg fant (rundt hode på bildet). (Det er også borret hull for Wema sin egen løsning).

Så til saken: Jeg hadde ca 12 cm diesel på tanken, og tilsvarer ca 80 liter. VDO-instrumentet viste langt nede på det røde feltet. Burde ha vist ca 1/3 (tanken tar 250 liter). Noen som har erfaringen med denne kombinasjonen. Må eg også bytte instrumentet for å få riktig visning?

 

flens.jpg

 

Jeg må legge til at tanken er ca 35 cm høy innvendig. Giveren er ca 34 cm innvendig i tanken, men visningen burde livel være ca 1/3.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor lang giver har du fra Wema? Har du 30cm vil ikke givern nå helt ned i tanken og får da ikke med seg de siste 4 - 5 cm av innholdet.Neste lengde er jo 35cm og den er det

med dine tankmål ikke sikkert du får ned i tanken.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Tok ut giveren og "simulerte" div. tanknivåer. På full tank (flotøren øverst) viste VDO-instrumentet null og på tom tank (flotøren nederst) viste instrumentet full tank. Konklusjon: Wema/VDO er ikke kompatible, i alle fall ikke hhv. tankgiver/instrument.

Link to post
Share on other sites

Tok ut giveren og "simulerte" div. tanknivåer. På full tank (flotøren øverst) viste VDO-instrumentet null og på tom tank (flotøren nederst) viste instrumentet full tank. Konklusjon: Wema/VDO er ikke kompatible, i alle fall ikke hhv. tankgiver/instrument.

 

Jeg tror din konklusjon er feil. Jeg skiftet fra VDO til Wema giver (stav m/flottør)og måleren viser nøyaktig tankinnholdet på drivstofftanken. Opprinnelig tankmåler var VDO med vippearm. Jeg tror du må bytte om ledningene på giveren for å få rett visning.

Link to post
Share on other sites

Giveren virker som et "potmeter" (variabel motstand): Målte 190 ohm med flottøren øverst, og da kan det ikke spille noen rolle om jeg bytter om ledningene. Jeg har nettopp målt på VDO-giveren, viser omvendt. Den viser ca 10 ohm med flottøren på topp, og ca 100 ohm med flottøren nederst (og det uansett om jeg bytter om måleledningene). Hvorfor bare 100 ohm, vet jeg ikke. Kan kanskje ha noe med at VDO-giveren viser feil på den nederste 1/4-delen som nevnt ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...