Lovart låring Startet 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2013 Da har man omsider funnet ut at mitt eneste usikkerhetsmoment rent motormessig, er denne helsikkes varmeveksleren som ikke lar seg feste skikkelig til motorblokka på en noenlunde fornuftig måte. Den har inntil nå vært festet med pantentbånd skrudd fast i blokka. Disse patentbånda knekker etter noen timers gange uansett om de er foret med gummi for å minske rykking og fare for brudd. Så! Dermed er tålamodet mitt omsider forduftet, og min ferskvannskjølte VP md 17 skal i morgen formiddag konverteres over til saltvannskjøling. Er det noen gode råd å hente fra kyndige, så er jeg takknemlig, da jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen, rent mekkemessig. Jeg er ikke redd for at kjølekanaler skal gro igjen, da denne motorens kjølekanaler er identisk med den saltvannskjølte utgaven. På forhånd takk kjære baatvenner! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
LALUNA II Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Hva med å flytte den over på noe bjelkelag ved siden av motoren og bare forlenge slangene er ikke det mulig ?Trenger jo ikke på liv å død å henge på motoren Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
hegra Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Hvis det bare er festene som er feil med ferskvannkjølingen ville jeg beholdt den, men skal du bygge om til sjøvannkjøling bør du skifte til kaldere termostat samt giver til tempmåler. Begge deler skaffes sikkert av VP forhandler. Regner med du har kontroll på slanger og koblinger, men er det marteckjøling må du sikkert fjerne en blindplugg i den ene slangen hvis du bygger om. Pluggen ser du på martec sin monteringsanvisning. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Kjøp deg et par meter med ekstra slange, og ta deg en tur til Høysand, så skal vi ordne det en gang for alle. Kan feste den enten med takrennebeslag rett i motoren eller i sideveggen i motorbrønnen vettu. Å bygge om til saltvannskjøling nå betyr ofte den sikre døden for slike motorer, iflg de som kan faget sitt... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
TMe Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Sitat: Jeg er ikke redd for at kjølekanaler skal gro igjen, da denne motorens kjølekanaler er identisk med den saltvannskjølte utgaven. Det var en ny vinkling. Man ser i veldig mange tråder at sjøvannskjøling kun gir trøbbel før eller senere. På de svenske innsjøene med kun ferskvann går nok det bedre med sjøvannskjøling enn i de norske fjorder. Som du ser av svarene du har fått så trenger du ikke være veldig smart eller mekkekyndig for å henge opp varmeveksleren et annet sted enn på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Kjøp deg et par meter med ekstra slange, og ta deg en tur til Høysand, så skal vi ordne det en gang for alle. Kan feste den enten med takrennebeslag rett i motoren eller i sideveggen i motorbrønnen vettu. Å bygge om til saltvannskjøling nå betyr ofte den sikre døden for slike motorer, iflg de som kan faget sitt... Ikke bare er du ekspert i nødslep av grunne petter, du har overtalelsens nådegave også:-) Jeg ringer fra biltema når jeg skal kjøpe slange. :-) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Komodo Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Skjønner at du endelig er kommet på fornuftige tanker, men jeg vil fraråde deg å kjøpe de slangene du trenger på tema. Jeg har forsøkt noen ganger, men de ser ut til å morkne og sprekke opp på usannsynlig kort tid. Har sett at Ingar har advart om det samme. Gå til en proff leverandør, det er flere i nærheten av der vi bor; Tess, Industrihydraulikk, Hydroscan. Jeg var innom Industrihydraulikk og kjøpte noen koblinger når jeg fikset dieseltanken i våres, og de pleier å gi gode priser når han bak disken skjønner at det er snakk om båt. Han ba om en hundrelapp for de delene jeg hadde plukket ut. Dessverre hadde jeg bare kort, og ikke penger. Han ba meg bare om å komme innom med hundrelappen en annen dag, ba heller ikke om navn, telefonnr. el. Det er slik kundebehandling som gjør at man kommer tilbake Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pettern1972 Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Har vært ombord hos lovart i dag, og flyttet hele varmeveksleren over til veggen i motorbrønnen. Måtte bare bytte ut en slange, hadde 16 mm fra Tess i garasjen. Så nå er nok det problemet løst for godt. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Komodo Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 , hadde 16 mm fra Tess i garasjen. Så nå er nok det problemet løst for godt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
rudir Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Flott! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.