Jump to content

Tykkelse på dobble fortøynings tau


gregor

Recommended Posts

Jeg tenkte ha tre fortøyninger på hver side av båten med gummi fortøyningsfjærer. Jeg vil legge det dobbelt så jeg fester tauene i kryssholtene også har jeg en løkke i andre enden og trer de igjennom øyene på brygga også fester løkka i kryssholten igjen.

 

Når det ligger dobbelt så trenger vel ikke tauene være like tykke, men hvor tykke bør de være?

 

Båten er 44 fots stål seilbåt på 14.5 tonn.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

"Bruddstyrken er høy" ??

 

båt 16/17 tonn jeg bruker 20/22 litt forskellig fra Robline med denne http://www.maritim.no/fortoyning_2/fortoyning/fortoyningsfjar/fortoyningsfjar-for-20-24mm-tau

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte ha tre fortøyninger på hver side av båten med gummi fortøyningsfjærer. Jeg vil legge det dobbelt så jeg fester tauene i kryssholtene også har jeg en løkke i andre enden og trer de igjennom øyene på brygga også fester løkka i kryssholten igjen.

 

Hvordan skal du hindre gnaging av tauet i øyene på brygga?

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Ønsker du doble tau kan du godt legge 2 separate tau (begge med streggavlastere) ved siden av hverandre. Begge tauene festes da i øye på bryggen (f. eks. med pålestikk) og spleis en løkke i den andre enden. Begge løkkene legges da rundt samme feste på båten. Med litt forskjellig lengde på tauene føler jeg at jeg får litt bedre dempning enn bare å bruke et tykkere tau.

 

Jeg fortøyde en gang en båt i bøye, tauet gikk fra det ene kryssholtet gjennom ringen i bøya og tilbake til det andre krysholtet. I løpet av en natt var tauet neste slitt av. Etter dette festet alltid tauet på samme sted på båten, og strekkavlastere brukes ikke ved slik fortøyning.

 

Når det gjelder størrelse på tau så sies det at man bør bruke

  • I skjermet båthavn,
    Tau som tåler ¼ av båtens vekt
  • På utsatt sted med mye vind/bølger,
    Tåler båtens vekt
Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlige problemet du ønsker å løse? Er det hjemmehavnen din det gjelder? Er det slik at du (føler du) er nødt til å ta med deg tauene når du drar på tur?

 

Det som gir minst slitasje på tauet er å knyte det til øyet på bryggen med en knute som ikke beveger seg, for eksempel dobbelt halvstikk. I andre enden av tauet har du en øyespleis som du bruker på kryssholtet på båten. Da er det imidlertid greit om tauet kan ligge igjen på bryggen når du er ute.

Link to post
Share on other sites

 

Hvordan skal du hindre gnaging av tauet i øyene på brygga?

Ved å legge det en ekstra gang rundt ringen, gammelt triks for å hindre gnaging

 

Jeg gjør det konsekvent når jeg besøker en annen havn. Uansett om ringen er fra igår eller er 20 år gammel

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ideén var å kunne gjøre alt fra båten med en båtshake som man kan tre i øyespleisa tau med for å kunne lett tre i tau til å bruke for å navigere båten inn i plassen.. men har finni ut at jeg heller har tau fast på brygga og heller har et eget tau med en sånn handy duck båtshake til å feste i ringene med som jeg bruker til å feste navigerings tau..

 

http://www.maritim.no/fortoyning_2/fortoyning/batshake/handy-duck-justerbar-batshake

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...