Jump to content

Volvo Penta MD 17 C som ikke går på tomgang.

Leon KAD502

Recommended Posts

Jeg har eb kompis med en Nidelv med en Volvo Penta MD 17C. Denne motoren går ikke på tomgang . Den stopper om den ikke går på over 12 - 1300 omdr/min.

Diselsystemet er forsøkt luftet, sjekket opp og ned for koblinger så den suger ikke falsk luft noe sted. Han hadde snakket med en som hadde vært borte i det samme problemet. Han hadde snakket noe om diselpumpa og noen overføringer og ventiler i forhold til denne. Nå har kompisen min sjekket det som måtte være å sjekke i forhold til denne + fødepumpe og filtere, men finner ikke ut av det.

Er dette et kjent problem, og er det noen som har opplevd det samme?

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Er tilbøyelig til å tro at dette er av "indremedisinsk art" og at det har noe med turtallsregulatoren å gjøre. Regulatoren er innelukket i motorens bakre del og vanskelig tilgjengelig uten å ta motoren ut av båten.

Se side 36 vedr. justering i vedlagte manual.Du kan prøve med dette før du tar ut motoren.

http://www.bluemoment.com/manuals/VolvoMD11C_D_17C_D.pdf

Takk Tme, skal gi beskjeden videre til Stian.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Hei

Jeg hadde motsatt problempå min md17d, at motoren stoppet da jeg fikk turtall over ett visst punkt (varierte). Da var det stoppmekanismen som går inn bak på motoren som innfluerte på dieseltilførelen på høytrykkspumpa. De "henger sammen" på en eller annen måte tror jeg. Jeg byttet det meste av dieselslanger, filtre, fødepumpe og byttet tom høytrykkspumpa. Ingenting hjalp. Måtte krype til korset og verkstedet måtte overta jobben. De brukte noen timer, men fant ut av det :-) Mulig det er stopphendelen inne i chassiet som jukser på en eller annen måte hos deg også? Bare et tips :-) lykke til!

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...