arnstein156 Startet 5.Juli.2013 Del på Facebook Startet 5.Juli.2013 Klarte i dag å gjøre generaltabben å glemme å åpne bunnventilen etter en kjapp service i motorrommet. Startet først opp, og lå og svev noen minutter (5-10 min) før jeg kjørte 4-5 min fra servicestedet til kaien. Rett før kaien stoppet motoren av seg selv, og jeg gled rolig og kontrollert til lands og fortøyde. Tenkte først at det kunne være diesel-relatert med tanke på motorstoppen (hadde skiftet filtre), men fant ingen sannsynlige problemer her. Da så jeg bunnventilen var stengt, og åpnet denne. Startet da opp, og alt så/hørtes umiddelbart ut til å være ok. La ut fra lands for en rolig kveldstur, og gled stille framover så godt som på tomgang. Da merket jeg at turtallet jaget noe opp og ned, noe den aldri har gjort før. Ga på litt gass, og den gikk da "rent". Tok den ned på tomgangskjøring igjen, og da jaget den igjen. Helt i fri/på tomgang ligger den også å jager litt. Det store spørsmålet er da hva som kan være årsaken til dette. 1. Var stengt bunnventil årsak til motorstopp? 2. Har impeller gått til skogen? (skal sjekke sjøvannspumpen, men tok kvelden nå) 3. Er det sannsynlig med større/andre skader som følge av dette? Motor hadde ikke gått seg varm, og jeg kjørte den heller ikke opp i turtall, så alt som har skjedd har foregått på så godt som tomgangskjøring. Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
2556cb Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Gjorde omtrent det samme for noen år siden, gikk ca 5 min på tomgang og impeller var gåen. Hvorfor motor jager vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Eksosslangen skal vel smelte og vann renne inn i båten før motoren tar noen skade. Hvis det kommer godt med kjølevann ut så funker vel fremdeles impelleren men er nok lurt å sjekke den ja. og se om noen slanger på kjølevannet har tatt skade osv. Men så har jeg plastsnekke med aksling så er vel litt annerledes med din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Prøv å skifte immpeller først, den er sikkert brent opp av mangel på vann Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
2556cb Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Impelleren kan være gåen selv om det kommer vann. På min var 2 av skovlene knekt av, resten hadde sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Takker for svar - skal sjekke impelleren i morgen tidlig! Kan likevel dette ha ført til at motoren stanset? Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
NilsPils Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Dersom impelleren er helt gåen, bør du også sjekke om det kan ha satt seg fast gummibiter i systemet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
2556cb Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Kjenner ikke den motortypen så godt, men det er kanskje mulig at motoren går i en slags sikkerhets modus hvis den ikke får kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
arnstein156 Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Har nå hatt oppe sjøvannspumpen og impelleren ser helt fin ut. Ser ingen antydning til noe skader på den, så jeg konkluderer med at flaksen har stått meg bi nok en gang. Bestiller likevel en ny. Har ellers testet en del utover dagen, og alt ser helt normalt ut. Den går nå skikkelig på tomgang også, så jeg satser på at alt er som deg skal! Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Bytt impeller uansett etter en slik greie. Etterstram slange klemmer på eksosen. Kjenner et tilfelle hvor eksosbendet ble varm, utvidet seg og utvidet klemma etter mangel på kjølevann. Båten gikk nesten ned. Det var han som overtok min forrige båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.