Jump to content

CMD QSD320 - kjørte med stengt bunnventil - impeller ødelagt?

arnstein156

Recommended Posts

Klarte i dag å gjøre generaltabben å glemme å åpne bunnventilen etter en kjapp service i motorrommet.

Startet først opp, og lå og svev noen minutter (5-10 min) før jeg kjørte 4-5 min fra servicestedet til kaien. Rett før kaien stoppet motoren av seg selv, og jeg gled rolig og kontrollert til lands og fortøyde. Tenkte først at det kunne være diesel-relatert med tanke på motorstoppen (hadde skiftet filtre), men fant ingen sannsynlige problemer her. Da så jeg bunnventilen var stengt, og åpnet denne. Startet da opp, og alt så/hørtes umiddelbart ut til å være ok.

La ut fra lands for en rolig kveldstur, og gled stille framover så godt som på tomgang. Da merket jeg at turtallet jaget noe opp og ned, noe den aldri har gjort før. Ga på litt gass, og den gikk da "rent". Tok den ned på tomgangskjøring igjen, og da jaget den igjen.

Helt i fri/på tomgang ligger den også å jager litt.

Det store spørsmålet er da hva som kan være årsaken til dette.

1. Var stengt bunnventil årsak til motorstopp?

2. Har impeller gått til skogen? (skal sjekke sjøvannspumpen, men tok kvelden nå)

3. Er det sannsynlig med større/andre skader som følge av dette?

Motor hadde ikke gått seg varm, og jeg kjørte den heller ikke opp i turtall, så alt som har skjedd har foregått på så godt som tomgangskjøring.

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Eksosslangen skal vel smelte og vann renne inn i båten før motoren tar noen skade. Hvis det kommer godt med kjølevann ut så funker vel fremdeles impelleren men er nok lurt å sjekke den ja. og se om noen slanger på kjølevannet har tatt skade osv. Men så har jeg plastsnekke med aksling så er vel litt annerledes med din båt.

Har nå hatt oppe sjøvannspumpen og impelleren ser helt fin ut. Ser ingen antydning til noe skader på den, så jeg konkluderer med at flaksen har stått meg bi nok en gang.

Bestiller likevel en ny.

Har ellers testet en del utover dagen, og alt ser helt normalt ut. Den går nå skikkelig på tomgang også, så jeg satser på at alt er som deg skal!

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...