Jump to content

Se sementbåt moser båter i småbåthamna i Levanger


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Kasko er en selvfølge her ja...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Sjøloven er rimelig klar på dette området: hvis ingen av partene kan lastes for det som skjedde, da skal hver av partene dekke sin egen skade.
"Lastes for det som skjedde" sitter langt inne, og med å vise til tekniske problemer med manøverorganene slipper man vanligvis unna....

Derfor kan det ikke understrekes ofte nok og sterkt nok: "Hvis du har en båt som du er redd for, da MÅ du ha en god kasko. Du kan ikke basere deg på å få noe som helst fra motpartens ansvarsforsikring."

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Sjøloven fungere bra som den er, det er bare å sørge at man er dekket selv..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

bilde

 

Og hva ser vi her?

Ja ser ut til at slepebåten drar båten akterover sikkert for å tørne opp baugen i riktig retning

men her gikk det helt galt da skipet ikke var rask nok til å dra på forover og dermed braste den inn i småbåthavnen

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

en gammel pensjonist... jøje meg hva så? ung eller gammel blir samme sak. Mest trolig er ikkje denne gamle tresjarken verdt noe heller. Du ser ikkje ut til å forstå at det finnes ingen garantier i livet. Ingen plass i verden er man så godt tatt vare på som her i landet om man kommer ut for noe og det er bil som er unntaket og ikkje regelen. Så dette med å oppdatere er så bakvendt som det kan bli. Og hvorfor i alle dager skulle ikkje den gamle sjarken kunne 'fåes kasko på' ? alt kan forsikres. Og bør forsikres om en vurderer det til økonomisk forsvarlig.

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Link to post

Noen som vet årsaken til denne manøvreringen ??

 

Ulykken skjedde da skipperen av en eller annen grunn valgte å forsøke å snu inne i det trange sundet, skriver avisa.

 

Det normale er at sementbåtene bakker ut av sundet før de snur. Det var ingen personer i noen av båtene.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10118025

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hva med en gammel pensjonist som har en gammel tre sjark han ikke får kasko på ??

 

Han er på egenhånd.

Disse båtene har egentlig ingen forsikring for slike skader. P&I, eller Protection and Indemnity forsikringen det er referert til lenger oppe kan oversettes med Beskyttelse og Ansvarsfraskrivelse. Den skal beskytte eieren.

Mye er også ganske tilfeldig betinget. Skipperen på "Full City" fikk fengsel etter at ankeret hans røk, mens skipperen på "Godafoss" fikk fortsette etter å ha kjørt på land.

Også er det slik at disse skipene seiler under bekvemmelighetsflagg. Vanskelig å få tak på. Eierskap og flagg endres raskt dersom noe skjer.

Link to post

om uhellet er ute og ingen kan lastes hvem er det egentlig som da skal betale. En slik båt kan like gjerne synke av værmessige forhold elns. Bør kong vinter også ha en slags ansvarsforsikring i tilfelle en gammel manns gamle trebåt sku havarere ? Det er derfor en forsikrer sine ting, og om det ikkje er mulig så får en heller tenke seg om to ganger før man tar det ut av garasjen.

Eg for min del har heller ikkje forsikring på båten. Den er rett og slett for gammel og eg vil ikkje få igjen meir enn premien om noe skulle skje likevel så det er penger ut vinduet. At den har verdi for meg blir tross alt usaklig for andre

Redigert av Strå (see edit history)

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Link to post

En slik båt kan like gjerne synke av værmessige forhold elns. Bør kong vinter også ha en slags ansvarsforsikring i tilfelle en gammel manns gamle trebåt sku havarere ?

 

Hadde vel ikke vært noen katastrofe for deg om de som er ansvarlig for skader rydder opp etter seg... eller ??

Jeg vet det ikke er slik, men kanskje tenke nytt her...

Link to post

Hvordan kapteinen "ikke kan lastes for det som skjedde" i dette tilfellet er i alle fall meg en gåte. Han forsøker jo åpenbart å snu en båt der det ikke er plass. Når man ser videoen så kan jeg ikke forstå annet enn at dette må skyldes en av to ting; småbåthavna er upopulær hos skipperen og han bestemmer seg for å fjerne litt av den, eller han er er så full at han skjønner ikke bedre.... Uansett en særdeles dårlig vurderingsevne utvist, tekniske problemer eller ikke.

Når man begynte å se hva som skjedde burde det vel vært mulig å forsøke å reversere manøveren. Her ser det jo ut som de bare fortsetter og presse på med vitende og .vilje

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Dette henger for meg ikke på greip, dvs. det blir bare grunnløse spekuleringer.

Propellvannet er relativt nøytalt frem til 28-29 sekunder inn i filmen (zero pitch) og da e allerede skaden skjedd. Det tar tid å endre retning på en masse i denne størrelsen.

Dersom det er slik at de ikke har kontroll over pitchen før 28-29 sekunder inn i filmen, hvordan kan da kapteinen lastes for hendelsen, og hvordan er særdeles dårlig vurderingsevne utvist?

Vet du virkemåten til gear av denne størrelse, og hvor mye som kan gå galt?

Link to post
Sitat

Ulykken skjedde da skipperen av en eller annen grunn valgte å forsøke å snu inne i det trange sundet, skriver avisa.

 

Det normale er at sementbåtene bakker ut av sundet før de snur. Det var ingen personer i noen av båtene.

det kan vel stilles spørsmål ved avgjørelsen om å snu inne i et trangt, strømutsatt sund.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

nei ingen katastrofe for meg om de ansvarlige rydder opp men hvem er de ansvarlige og er det noen ansvarlige i det hele tatt som er erstatningspliktige? Du virker til å ha svaret på dette sjøl om ingen andre har det. rare greier..

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...