Jump to content

Se sementbåt moser båter i småbåthamna i Levanger


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Det er kapteinens ansvar å navigere sånn at det ikke blir skade på verken båt-last-manskaper eller omgivelsene rundt han,det kan ikke sies i dette tilfellet med en taubåt på sia som skur båten rett ned i småbåthavna. Jeg å vet hvordan skipsmaskineri virker etter 40 år i bransjen, å få en motor til å stoppe er ihvertfall enkelt, ikke mose på gjennom båthavna. Det var nå rart det ikke skulle gå an å reversere for taubåten å. Så er ikke dette sementbåtens ansvar vet ikke jeg.

Link to post

Det er kapteinens ansvar å navigere sånn at det ikke blir skade på verken båt-last-manskaper eller omgivelsene rundt han,det kan ikke sies i dette tilfellet med en taubåt på sia som skur båten rett ned i småbåthavna. Jeg å vet hvordan skipsmaskineri virker etter 40 år i bransjen, å få en motor til å stoppe er ihvertfall enkelt, ikke mose på gjennom båthavna. Det var nå rart det ikke skulle gå an å reversere for taubåten å. Så er ikke dette sementbåtens ansvar vet ikke jeg.

Det er enkelt og stoppe motoren ja. Men massen som allerede er i bevegelse er ikke så lett å stoppe :) Tror nok taubåtens BP ikke er nok.

 

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article7889365.ece Her står det at propellern var defekt (hva nå det betyr :p)

Link to post

Det er mange meninger her om årsak og hva som kunne vore gjort annerledes. Jeg jobber som los og synes også det ser merkelig ut mht plassering av taubåten, og hva den foretar seg. Nå har ikke jeg kjennskap til dette farvannet så vil ikke si noe bastant her. Kanskje kapteinen hadde lite erfaring med bruk av taubåt? Har hørt at baugpropellen var ute av drift og det var årsak til at de bestilte taubåt.

 

Båten hadde ikke los ombord da kapteinen har farledsbevis. Ville det skjedd med los ombord som handterer taubåter ofte?

 

At noen skriver at båten stakk av beror nok på en misforståelse. De kunne ikke ligge der og reke heller, det er ingen sjark dette.. De måtte nok ut av situasjonen og ut i trygt farvann..

Link to post

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er kapteinens ansvar å navigere sånn at det ikke blir skade på verken båt-last-manskaper eller omgivelsene rundt han[...]

Jeg trodde det var kapteinens ansvar å gjøre whatever reder ønskler at han skal gjøre med den båten reder har satt ham til å føre. Og reder ønsker (stort sett) å tjene penger.

Link to post

Det er slutt på sjøforklaring. Bortsett fra her inne da.

Men involverte kan fremdeles bli innkalt til forklaring hos politiet, Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) eller Sjøfartsdirektoratet.

 

Så en form for sjøforklaring er det fremdeles, selv om det er kommet en forandring på måten det blir gjort på.

Link to post

Nei. Sjøforklaring er det ikke. Hva en Sjøforklaring var og hva den skulle bestå av var klart definert. Nå er alt blitt "forbedret" slik at det er tre forskjellige instanser involvert, som du skriver. Og ingen av disse fungerer tilnærmet likt det en sjøforklaring gjorde.

http://www.sjofartsdir.no/Yrkesfisker/Ulykkesinformasjon/Undersokelse-av-ulykker/

Nå kan mange si at Sjøforklaringene var utdatert og at de "sjøkyndige" var avdankede gamle losbåtførere som satt og småfjertet imens de vekselvis småsov og plukka seg i nesa (joda, jeg har sett det) og at juristen som kjørte showet ikke hadde et snev av innsikt i noe som helst maritimt (har selv vært med på sjøforklaring under ledelse av Hanne Harlem. Dama skal ha for å ikke være redd for å stille "dumme" spørsmål). Men det har vel vist seg at dagens løsning er langt fra optimal.

Link to post

Dette er vel det beste eksemplet på dårlig skjønn i moderne tid. Vel vitende om propelltrøbbel, og så prøver man å snu der? Taubåten burde også vært på den andre siden kanskje? Komme seg ut til sikkert farvann? Jepp, helt ut til Tautra før den snudde. :thumbsdown:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post

At kapteinen har utvist et meget dårlig skjønn er det nok liten tvil om, og han burde returnere sine sertifikater til de som har utstedt dem og be dem makulere dem. Spørsmålet er vel om dette blir ansett som grovt uaktsomt og jeg vil tro at forsikringsselskapene til småbåteierne vil forøke å få noe tilbake...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...