Mulligan Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Ville det ikke være en helt naturlig reaksjon at man øyeblikkelig undersøkte om noen var kommet til skade? Det ble ikke gjort. De sa fra til havnevakta og dro derfra. Politiet måtte ha hjelp av Kystvakta for å stoppe dem. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 De bakket inn i havna. Med sterk strøm innover sundet driver den sideveis. Slepebåten burde vært på motsatt side og trykket den mot strømmen inntil den fikk styrefart ut sundet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Sayana Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det er kapteinens ansvar å navigere sånn at det ikke blir skade på verken båt-last-manskaper eller omgivelsene rundt han,det kan ikke sies i dette tilfellet med en taubåt på sia som skur båten rett ned i småbåthavna. Jeg å vet hvordan skipsmaskineri virker etter 40 år i bransjen, å få en motor til å stoppe er ihvertfall enkelt, ikke mose på gjennom båthavna. Det var nå rart det ikke skulle gå an å reversere for taubåten å. Så er ikke dette sementbåtens ansvar vet ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 hadde de gitt bra med motorkraft i gir fremover, når de først hadde hekken inni brygga, så hadde de vel løfta båter og flytebrygge opp på land.. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det er kapteinens ansvar å navigere sånn at det ikke blir skade på verken båt-last-manskaper eller omgivelsene rundt han,det kan ikke sies i dette tilfellet med en taubåt på sia som skur båten rett ned i småbåthavna. Jeg å vet hvordan skipsmaskineri virker etter 40 år i bransjen, å få en motor til å stoppe er ihvertfall enkelt, ikke mose på gjennom båthavna. Det var nå rart det ikke skulle gå an å reversere for taubåten å. Så er ikke dette sementbåtens ansvar vet ikke jeg. Det er enkelt og stoppe motoren ja. Men massen som allerede er i bevegelse er ikke så lett å stoppe :) Tror nok taubåtens BP ikke er nok. http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article7889365.ece Her står det at propellern var defekt (hva nå det betyr :p) Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det er mange meninger her om årsak og hva som kunne vore gjort annerledes. Jeg jobber som los og synes også det ser merkelig ut mht plassering av taubåten, og hva den foretar seg. Nå har ikke jeg kjennskap til dette farvannet så vil ikke si noe bastant her. Kanskje kapteinen hadde lite erfaring med bruk av taubåt? Har hørt at baugpropellen var ute av drift og det var årsak til at de bestilte taubåt. Båten hadde ikke los ombord da kapteinen har farledsbevis. Ville det skjedd med los ombord som handterer taubåter ofte? At noen skriver at båten stakk av beror nok på en misforståelse. De kunne ikke ligge der og reke heller, det er ingen sjark dette.. De måtte nok ut av situasjonen og ut i trygt farvann.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Er ikke dette søsterskipet til Crete Cement som gikk på land i Oslofjorden? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sayana Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det er skrevet at den hadde problrm med propellen før den kasta loss, derfor hadde den taubåt. Var det da forsvarlig å gå med en taubåt. I ettertid ihvertfall nei. Eller dratt den baklengs ut. Regner med den hadde baugpropell.Uansett feilvurdering Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Var visst baugpropellen som ikke virket ............... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
ivar Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 (redigert) kartutsnitt over havna: http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2&minX=316564.51171875&minY=7073768.40625&maxX=317818.01953125&maxY=7075143.5625&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap5 Redigert 7.Juli.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ollebolle2 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Problemer med propellen er vel baugpropellen de mener. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 (redigert) Da begynner skyldspørsmålet å bli interessant. Baugpropellen var ute av drift, de hadde bestilt taubåt pga denne kjente feilen. Og de mestret ikke situasjonen. Da er det ikke hendig uhell lenger... Blir det sjøforklaring her? Redigert 7.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Er ikke dette søsterskipet til Crete Cement som gikk på land i Oslofjorden? Det er det. Samme eier som Rocknes. Crete Cement ble til Mario M ble til Tiger og heter nå Nordanvik. Går med sement i Østersjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det er slutt på sjøforklaring. Bortsett fra her inne da. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det er kapteinens ansvar å navigere sånn at det ikke blir skade på verken båt-last-manskaper eller omgivelsene rundt han[...] Jeg trodde det var kapteinens ansvar å gjøre whatever reder ønskler at han skal gjøre med den båten reder har satt ham til å føre. Og reder ønsker (stort sett) å tjene penger. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Overrasker meg hvor mye propellkraft som brukes, og slås av, og så starter igjen. Kapteinen må vel legge til grunn at det kan befinne seg personer i en småbåthavn, og at slike strømmer kan være dødelige om noen har havnet i vannet. Dette var en veldig trist syn. Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det er slutt på sjøforklaring. Bortsett fra her inne da. Men involverte kan fremdeles bli innkalt til forklaring hos politiet, Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) eller Sjøfartsdirektoratet. Så en form for sjøforklaring er det fremdeles, selv om det er kommet en forandring på måten det blir gjort på. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Nei. Sjøforklaring er det ikke. Hva en Sjøforklaring var og hva den skulle bestå av var klart definert. Nå er alt blitt "forbedret" slik at det er tre forskjellige instanser involvert, som du skriver. Og ingen av disse fungerer tilnærmet likt det en sjøforklaring gjorde. http://www.sjofartsdir.no/Yrkesfisker/Ulykkesinformasjon/Undersokelse-av-ulykker/Nå kan mange si at Sjøforklaringene var utdatert og at de "sjøkyndige" var avdankede gamle losbåtførere som satt og småfjertet imens de vekselvis småsov og plukka seg i nesa (joda, jeg har sett det) og at juristen som kjørte showet ikke hadde et snev av innsikt i noe som helst maritimt (har selv vært med på sjøforklaring under ledelse av Hanne Harlem. Dama skal ha for å ikke være redd for å stille "dumme" spørsmål). Men det har vel vist seg at dagens løsning er langt fra optimal. Sitér dette innlegget Link to post
Reppen Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det er 105m fra kaien og over til land på motsatt side. Å prøve å snu en båt på 97m må da være idioti? Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Det sto jo en god del med folk på utsiden akter i båten. hva skjer med kommunikasjonen her Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Situasjonen er vel tidlig hinsides påvirkning av enhver kommunikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Woody Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Dette er vel det beste eksemplet på dårlig skjønn i moderne tid. Vel vitende om propelltrøbbel, og så prøver man å snu der? Taubåten burde også vært på den andre siden kanskje? Komme seg ut til sikkert farvann? Jepp, helt ut til Tautra før den snudde. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Sydvesten Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 At kapteinen har utvist et meget dårlig skjønn er det nok liten tvil om, og han burde returnere sine sertifikater til de som har utstedt dem og be dem makulere dem. Spørsmålet er vel om dette blir ansett som grovt uaktsomt og jeg vil tro at forsikringsselskapene til småbåteierne vil forøke å få noe tilbake... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Marwin Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Riktig fornøyelig å lese ekspertpanelet her Sjøloven er ikke riktig slik vi mener landloven bør være.... Tror kasko er det eneste som duger i slike situasjoner. (For de skadelidde...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mulligan Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Jeg synes det er svært beklagelig at ingen har påpekt at her har vi med å gjøre et konkret tilfelle av at fritidsbåtene var i veien for nyttetrafikken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.