Jump to content

Får ikke dysa ut av blokka! (VP md 17c) Råd & tips trengs.


Lovart låring

Recommended Posts

Jeg har behov for å skifte dysespiss på den ene sylinderens dyse, men får ikke f...nskapet ut av festet sitt i blokka.

.

Jeg og "Smygen" holdt på i over fire timer før helgen, og fikk ikke løsnet den.

 

Dysen er satt inn med rustløser på fredag og lørdag, så jeg håper at f..nskapet slipper når jeg skal ut igjen i morgen.

 

Jeg håper dere kan hjelpe meg i noen spørsmål:

 

Er det noen av dere som har opplevd lignende på lignende motor? Hva måtte i så fall til for å få løsnet dysen?

 

Er dette et symptom på et annet mulig problem i sylinderen?

 

teorier eller tips anyone? :pray:

 

 

 

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Ok ikke så uvanlig at brenstoffventiler (ikke dysen) sitter fast i toppen (ikke sylinderen). Du har prøvd rustløser uten hjelp. Da må kraftens arm settes inn. Prøv først å move den med en stor tang/rørtang. løsner den ikke, prøv gjerne med ett stort bennjern kilt under ventilen og bruk det som vektarm. Ta ordentlig i !! Tenker den løsner.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dyseholderne på MD17 festet med pinneskruer ned i toppen? Skru ut pinneskruene ved bruk av kontramutter, skaff helgjengede bolter(kapp av hodene på standard bolter) og skru disse ned istedenfor de du tok ut. Før du skrur dem inn sett på en mutter som kommer på undersiden av ørene på dyseholderen. Deretter er det bare å skru mutteren opp så kommer dyseholderen opp.

Link to post
Share on other sites

Da var dysa ute, etter en hel dag med blodslitt, rustløser og en god porsjon tålamod. Det var rett før jeg rev av toppen for å komme til den andre veien, men slapp heldigvis det ettersom vi skulle prøve bare litt til før vi demonterte toppen.

 

Så! Da er det bare å vente på dysespissen kommer ferdig montert i løpet av denne uken. Takk for gode tips godtfolk!!

 

:flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

I min forrige båt som hadde KAD42 motorer måtte jeg gå til innkjøp av Volvo Pentas spesial verktøy for å trekke ut dysene. Det kostet ikke mange kronene og var lagervare hos den lokale VP pusheren. Verktøyet dro dysen ut forholdsvis enkelt og greit. Brukte ca 1 time på 8 dyser. Rett verktøy er halve jobben :smiley:

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...