Lovart låring Startet 7.Juli.2013 Del på Facebook Startet 7.Juli.2013 Jeg har behov for å skifte dysespiss på den ene sylinderens dyse, men får ikke f...nskapet ut av festet sitt i blokka. . Jeg og "Smygen" holdt på i over fire timer før helgen, og fikk ikke løsnet den. Dysen er satt inn med rustløser på fredag og lørdag, så jeg håper at f..nskapet slipper når jeg skal ut igjen i morgen. Jeg håper dere kan hjelpe meg i noen spørsmål: Er det noen av dere som har opplevd lignende på lignende motor? Hva måtte i så fall til for å få løsnet dysen? Er dette et symptom på et annet mulig problem i sylinderen? teorier eller tips anyone? Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
avmønstret5 Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Ok ikke så uvanlig at brenstoffventiler (ikke dysen) sitter fast i toppen (ikke sylinderen). Du har prøvd rustløser uten hjelp. Da må kraftens arm settes inn. Prøv først å move den med en stor tang/rørtang. løsner den ikke, prøv gjerne med ett stort bennjern kilt under ventilen og bruk det som vektarm. Ta ordentlig i !! Tenker den løsner. Sitér dette innlegget Link to post
Zeiss Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 prøv med å tørne motoren ved hjelp av starteren, men du må ha i skruene slik at ikkje dysa forsvinner. den kan komme som ein rakett.. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Jeg har vurdert å tørne motoren, som nevnt over, men det er jeg blitt frarådet. Men, det er meget fristende.... Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lazyjack Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Er ikke dyseholderne på MD17 festet med pinneskruer ned i toppen? Skru ut pinneskruene ved bruk av kontramutter, skaff helgjengede bolter(kapp av hodene på standard bolter) og skru disse ned istedenfor de du tok ut. Før du skrur dem inn sett på en mutter som kommer på undersiden av ørene på dyseholderen. Deretter er det bare å skru mutteren opp så kommer dyseholderen opp. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Jeg kjente en som gjorde dette, og det gikk ikke veldig bra med han. Brennstoffventilen traff han i hodet, og han ble gravlagt en uke senere. Så mitt råd er å være veldig forsiktig. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Lovart låring Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Da var dysa ute, etter en hel dag med blodslitt, rustløser og en god porsjon tålamod. Det var rett før jeg rev av toppen for å komme til den andre veien, men slapp heldigvis det ettersom vi skulle prøve bare litt til før vi demonterte toppen. Så! Da er det bare å vente på dysespissen kommer ferdig montert i løpet av denne uken. Takk for gode tips godtfolk!! Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
kjellpell Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Du bør vel også virdere å skifte dysehylsen, i kobber, etter så tøff behandling. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Dysehylsen ser fin ut, så der slapp jeg en xtra-regning på 4000.- Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Pettern1972 Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 sendte deg en im om det luriumet vi snakket om... Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Xlnt Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 I min forrige båt som hadde KAD42 motorer måtte jeg gå til innkjøp av Volvo Pentas spesial verktøy for å trekke ut dysene. Det kostet ikke mange kronene og var lagervare hos den lokale VP pusheren. Verktøyet dro dysen ut forholdsvis enkelt og greit. Brukte ca 1 time på 8 dyser. Rett verktøy er halve jobben -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.