Sjeldenutpå Startet 8.Juli.2013 Del på Facebook Startet 8.Juli.2013 Hei Eg hadde problemer å finne egnet overskrift.... Problem er at det er meget varmt oppe i salong i båten. Det er bakdør som kan åpnes, men det gir lite gjennomtrekk. Eg kan montere takluke, men er redd den vil bli i veien og skadet oppe på flybridge. Men så kom eg på , eg trur eg har sett båter med skyvevinduer på sida på båter, der skyvevinduet er montert inne på eksisterende vindu. Usikker på om eg forklarer meg riktig. Eg har ganske store sidevinduer. Kan eg få skåret hull i eit side-vindu og sette inn en ramme med eit mindre skyvevindu ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
S/Y Rainbow Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Det høres egentlig helt uproblematisk ut, få en glassmester til å skjære ut et vindu for deg med et hull til skyvehåndtak på dine mål, lag en ramme av alulister eller lignende og fest den med tec7. Tror jeg ville festet det på utsiden av eksisterende vindu for å ikke ha en vannrenne på innsiden.. Hør gjerne med glassmesteren om han kan skjære ut vinduet i båten også hvis du er usikker på hvordan du skal gjøre det. Legg en pakning på skyvedelen slik at du ikke får en konstant lufting der. Vær nøye med utmåling for skyvedelen til å ha "fritt leide" slik at du ikke skjærer i vinduet og får en plassering som du ikke får utnyttet åpningen av. Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Noen tips til om det finnes ferdige skyvevinduer m ramme som eg kan bruke? :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ares Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Går dette dersom ein har herda glass og??? Sitér dette innlegget Ares Link to post
Worry II Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Hør med roald@marex.no kanskje han har lager av de som brukes på 280 og 320 Holiday. Sikkert ikke så mye dyrere enn å få de laget. De sitter i en skinne på toppen. Mine ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Der er en "vindu i vinduet" løsning ja Er det skyvevindu Worry II ? Eg ser ikkje toppen på vinduet, og hadde trudd ramma måtte være nesten dobbel størrelse av åpningsmuligheten Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Marida Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Hvorfor ikke få laget et frontrutetrekk. Når dét er på får du ikke de temperaturene inne Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 (redigert) Der er en "vindu i vinduet" løsning ja Er det skyvevindu Worry II ? Eg ser ikkje toppen på vinduet, og hadde trudd ramma måtte være nesten dobbel størrelse av åpningsmuligheten Jeg får ikke linket på denne pad'en, Sæbø, men gå inn på www.marex.no og se på bildene av 280 Holiday. Der ser du vinduet åpnet. Hadde ikke bilde av skinna for hånd. Det kan skyves helt til siden. Jeg har dette på begge sider. Redigert 8.Juli.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Gamle VW busser/transportere har slike vinduer. Er også populært å ettermontere i forbindelse med restaurering. Så vil tro en kan kjøpe de nye hos f.eks. Hotshop.as, eller at de vet hvor en kan få tak i. Bildet under er til en -83 Transporter, og grønntonet. Tonet er det ikke mange av, så de fleste er nok blanke. Til noen modeller kan de kanskje være litt buet. Og bør eventuelt sjekkes ut litt mer. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Zitt Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Må det være skyvevindu? Blir det ikke enklere med et vindu i vinduet som du kan åpne og lukke, gjerne trinnløst i forskjellige posisjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Her er bilder, men ikke noe som viser skinna nærmere. Kan ta et bilde av feste-løsningen på min i morgen om du ønsker. De nye Marexene har også denne type rute (320 og 370aft) Disse produseres jo i dag, så må jo være mulig å skaffe.. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Må det være skyvevindu? Blir det ikke enklere med et vindu i vinduet som du kan åpne og lukke, gjerne trinnløst i forskjellige posisjoner? Fordelen med et skyvevindu blir jo at man ikke blokkerer veien frem på båten i åpen stilling hvis båten har smale dollbord. De Marex-løsningene så fine ut! Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Worry II Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 De Marex-løsningene så fine ut! Et must for meg som har hardtop. Albuen ut av vindu, venstre hånd på rattet og råkk'n råll på radion Så får man litt sol i ansiktet til tider også.. Det beste er nok å ha det på begge sider ! Blir fort kvitt dugg på vinduene også. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Hva hindrer de Marex vinduene i å dunke av sjø og fartsvind? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Worry II Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) Hva hindrer de Marex vinduene i å dunke av sjø og fartsvind? Jeg har de ikke åpne i høyere fart. Det har kun en liten skruknott med gummi på som ligger inntil når det er åpent. Det kan dunke litt inntil ved sidesjø, men det er ikke kritisk for vinduet sin del. Der er kun i sidesjø at det er et issue, men sjeldent det er åpent da, grunnet at det spruter inn anyway. Er jo bare å feste på en strikk/stropp om det blir et problem. Det er mulighet for det ! Redigert 9.Juli.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Eg har sendt mail til marex om pris, så får vi sjå De vw-transporter vinduene, hvor store er de ? De ser ut til å skulle monteres i gummilister, og det blir ikkje fint i eit eksisterende vindu. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rune Fredriksen Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Ertec i tvedestrand lager sidevindu, likt som på marex, Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Thanks Eg har sendt en forespursel til de og nå Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sealily Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Viksund hadde også slike vindu, og Barracudaen som jeg hadde, så dette må jo være greit å få tak i. Ser også at de nye Bavaria motorbåtene har sin løsning. Sitér dette innlegget Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport Link to post
Jan E. Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) Enig at det er finere med ramme rundt slik Marex har. Men eventuelt for andre som leter en slik løsning så vil jeg anta at de til Transporter er ca så stor åpning at en normal person kan presse seg igjennom. Mao går greit å tre en arm og hodet ut samtidig... Størrelse cm tør jeg ikke gjette på. Det varierer sikkert like mye som det finnes modeller av Transporter... Den pakningen en ser på bildet er beregnet for å feste mot den tynne leppa på karosseriet (2 karosseriplater klemt, og punktsveiset sammen), som jeg vil anta er ca like tynt som glassruta i båten. Caravelle har jo også slike ruter opp gjennom. De på siste modellene ser ganske fine ut, og er limt direkte på karosserileppa. Så der må en eventuelt finne noen pakkninger. Og de får en ganske mange forskjellige av, også noen fine blanke. Eller med kromlist i etc. Redigert 9.Juli.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Marex ber meg henvende til ertec, det er de som leverer til marex. Ertec har stengt 4 uker, så då får vi se om mailen drukner i posten deres ila ferien Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
"LISE" Svart 26.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 Hva ble enden på visen her? Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 Fekk aldri svar på henvendelser, og den lokale glassmesteren var ikkje hjelpsom. Siden har sommarane vert litt korte og våte... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Svabergindianer1 Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Ömetall utenfor Gøteborg fikser slike ting. www.ometall.se Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 4.August.2019 Del på Facebook Svart 4.August.2019 Løfter denne her opp litt igjen jeg. Et det noen som har tips til steder man kan få tak i skyvevinduer eller hvor en kan få dette ettermontert? Nettsidene til Ertec viser vel at de muligens ikke tar på seg slike oppdrag på privatmarkedet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.