Jump to content

Volvo Penta V6 GI tørrsoter alle plugger


JuB

Recommended Posts

Nidelv 610 med Volvo Penta V6 GI motor (96'). Hadde problemer med å få båten i plan med 5 voksne personer. Etter litt fordeling av ballast (personer) gikk det greit. La båten ned mot tomgang etter 5 minutter og da stoppet den. Måtte kinne litt før den kom igjen, men da ville den ikke gå på tomgang eller få noe særlig turtall med belastning på motor. Jeg fikk sneket med til land igjen etter litt om og men. Skrudde ut alle plugger, disse var det forskjellige lengder på?! Og et par var nesten brent bort...


Nye lange plugger ble kjøpt inn og skiftet. Båten starter nå fint og kan ruses uten problemer, men så fort motoren får motstand får den ikke turtall i det hele tatt og dauer nesten. Skrudde ut 3 plugger, alle disse var tørrstotet.


Det er skiftet manifoiler, raisere og alt det der + bensinpumpe.


Noen tips om hva som kan være galt?

Link to post
Bilde 3. Black Carbon Fouling

This firing end is black in appearance, but dry. The insulator nose and electrodes are covered by a fine, powdery carbon residue that will partially rub off if you wipe the plug with your finger. This soot plug condition is caused by

(1) spark plug heat range too cold (vi har standard plugger)

(2) fuel/air mixture too rich (vi har ny bensinpumpe)

(3) trouble within the ignition system (Kan det være hjernen?)

(4) an improperly functioning cooling system which is making the engine run too cold (alt med kjøling er nytt og driftstemp ligger på 50-60c)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...