Jump to content

Saltvannkjølt md11c blir varm ved høy belastning. 1300rpm


paarsand

Recommended Posts

Hei båtfolk.

 

Jeg byttet impeller på min md11c i våres, som jeg gjør før alle sesonger.

i år har jeg derimot mye høyere temperatur på motor ved marsj, og det virker som om den pisker mindre vann gjennom systemet.

byttet tilbake til den gamle impellern, og så litt forbedring.

 

Temperaturen før har vært lunken ved 1300rpm, mens nå er den mer 60-70 grader ved utgangen av eksos.

 

Er usikker på om noe egentlig er galt, da den ikke beveger seg opp mot rød, men noe oppfører seg annerledes enn tidligere.

Vann inn til impeller går så det spruter.

 

er impelleren på denne typen motor turtallsstyrt? Er det skjedd noe med min som gjør at den ikke er det lenger?

Noen som har noen ideer om dette i det hele tatt er noe å bry seg om? Motoren går da like fint.

Eneste jeg observerer er at det ryker mye hvitere nå enn før, akkurat som om vannet koker litt på vei ut av eksosen.

Link to post
Share on other sites

Dersom motoren overvintrer tørr/uten kjølevann så ber du om trøbbel. Da får oksygenet herje fritt og det dannes en masse scale og rustflak i systemet som tetter igjen og gjør livet surt for eieren. Sjøvannskjølte motorer må aldri stå tørre om vinteren, de må være fyllt med frostvæske etter først å ha vært renset med Systemrens eller tilsvarende.

 

MD11/17 er konstruert for de svenske innsjøer og fungerer sikkert bra der. I sjøvann bør de utstyres med ferskvannskjøling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...