paarsand Startet 9.Juli.2013 Del på Facebook Startet 9.Juli.2013 Hei båtfolk. Jeg byttet impeller på min md11c i våres, som jeg gjør før alle sesonger. i år har jeg derimot mye høyere temperatur på motor ved marsj, og det virker som om den pisker mindre vann gjennom systemet. byttet tilbake til den gamle impellern, og så litt forbedring. Temperaturen før har vært lunken ved 1300rpm, mens nå er den mer 60-70 grader ved utgangen av eksos. Er usikker på om noe egentlig er galt, da den ikke beveger seg opp mot rød, men noe oppfører seg annerledes enn tidligere. Vann inn til impeller går så det spruter. er impelleren på denne typen motor turtallsstyrt? Er det skjedd noe med min som gjør at den ikke er det lenger? Noen som har noen ideer om dette i det hele tatt er noe å bry seg om? Motoren går da like fint. Eneste jeg observerer er at det ryker mye hvitere nå enn før, akkurat som om vannet koker litt på vei ut av eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) C'en er ikke ferskvannskjølt eller? Sjekket sjøvannsfilteret? Redigert 9.Juli.2013 av S/Y Rainbow (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
paarsand Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 (redigert) Glemte å si at den er saltvannskjølt... Jeg er veldig nøye med å rense den hver gang jeg tar den opp. Men jeg sitter ikke igjen med noe inntrykk at den er tett egentlig. Redigert 9.Juli.2013 av paarsand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Dersom motoren overvintrer tørr/uten kjølevann så ber du om trøbbel. Da får oksygenet herje fritt og det dannes en masse scale og rustflak i systemet som tetter igjen og gjør livet surt for eieren. Sjøvannskjølte motorer må aldri stå tørre om vinteren, de må være fyllt med frostvæske etter først å ha vært renset med Systemrens eller tilsvarende. MD11/17 er konstruert for de svenske innsjøer og fungerer sikkert bra der. I sjøvann bør de utstyres med ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
paarsand Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Den har stått full av frostvæske forøvrig. Ferskvannskjøling etter 35 år tror jeg ikke blir aktuelt. den får heller gå til det er hull tvers gjennom den. :P Men hvordan drives impeller? tanndrev på kamaksel? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 har du sjekket termostaten din? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
TMe Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Impelleren drives av kamakselen via en kobling og roterer med samme turtall som denne dvs. halvparten av veivakselens turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.