Jump to content

Verksted/slipp i Kristiansand? Baugthruster streiket ved ankomst.


Andresh

Recommended Posts

Ved ankomst Kr.sand i dag med god trekk i havnen så streiket jo selvfølgelig baugthrusteren ombord! Ikke noe krise det men fruen vil veldig gjerne få fikset dette så fort som mulig. Helt ærlig vil jo jeg også det da vi har 10 dager igjen av ferien med mye ukjent og trangt farvann i området ;-). .

Så trenger tips om noen vet om et verksted med slipp i området som kan fikse dette litt kjapt.....koste hva det koste vil, da jeg tar dette med Bavaria når jeg kommer hjem!!!

Link to post
Share on other sites

Du kan jo ikke reparere på eget forgodtbefinnende og forvente at Bavaria betaler. Det er liksom ikke slik loven er :smiley:

Hva feilet? Får den strøm, tom for olje, hvor gammel, brukt mye?

Virker som propellene løsnet fra akslingen, null funksjon og bare mye turtall. 3 år gammel og normalt bruk...

SELVFØLGELIG tar jeg dette videre med min Bavaria kontakt hjemme. Er vel ingen som liker å bruke mer båtpenger enn nødvendig? ;-).

Link to post
Share on other sites

Hva er galt.

som regel bare en bagatell.

Typiskt

Helt død =Sikkring gått eller dårlig kontakt en eller annen plass? ,

Motor går, men propell går ikke rundt =Bryte pinne gått. Byttes enkelt innenfra.

Mye er enkelt og raskere å fikse selv, enn å dra inn noen verksted

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kanskje propellen falt av? Eller brytepinnen røk?

 

Blir en interessant bevisbyrde mtp reklamasjon og vedlikehold her :smiley:

 

Loven sier at selger skal ha mulighet til å reparere. Det er ikke det samme som at du bare kan sende regninga for noe du mener er deres ansvar

 

Ekstra Brytepinner sitter ofte montert på motoren. Og i bruksanvisningen står det hvordan de byttes.. Ofte står det også årsaker til typiske feil

 

Brytepinner ryker gjerne om man bruker baupropellen fra side til side uten nødvendig tid mellom slagene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har satt fra meg pilsen og skal ned og sjekke motor snart. Håper det kanskje kan være brytepinnen. Var ikke klar over at dette kunne fikses på sjøen....hehe. Takk for hjelp så langt så håper vi på positiv ting utover kvelden og at kjerringa blir fornøyd. Takk gud for at hvertfall været er med oss sier bare jeg ;-)

Link to post
Share on other sites

Motor er festet med 4 eller 6 unbrakoskruer.

skru opp disse. løft opp motor. du vil da se om brytepinnen er røket.

som Bittelites skriver, som regel er det tapet/ festet 1-2 ekstra brytepinner på motor.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

?...........

............

Motor går, men propell går ikke rundt =Bryte pinne gått. Byttes enkelt innenfra.

Mye er enkelt og raskere å fikse selv, enn å dra inn noen verksted

Nja....vet ikke hvilken type thruster det er snakk om, men er det en Vetus eller Sleipner er min erfaring at det som oftest skyldes pinnen i propellen om den spinner. Skiftes på 5 minutter UTENFRA. Vanlig grunn til at den ryker er den typiske støtvis "panikkthrustinga" istedet for kontrollert bruk et par ganger ved tillegg. Det er antall motor-starter som knekker pinnen. Billig, kjapt og lett å skifte.

Link to post
Share on other sites

Det er rart at folk " før i tida" kunne fortøye i alle slags trange havner og bukter uten baugpropell, også med større båter. Nå klarer man nesten ikke å legge til longside engang, i tilrettelagte bryggeannlegg etc. i gjestehavnene uten et hav av hjelpemidler. Joda, båtene er blitt større, og mere vindfang, men alikevel??

Link to post
Share on other sites

Ett spørsmål fra en undrende, i all venskaplighet:

 

Hva er grunnen til at baugthruster er SÅ nødvendig på en 28 foter ?

For min del hadde jeg klart meg uten, men i sterk sidevind i trang Marina f.eks så er det gull verdt syns jeg!

Se for deg oss på vei hjem over Lista og Jærens Rev i 2-3 meter krapp sjø og plutselig motorstopp der ute. DA er det greit å kunne bruke baugthruster for å holde baugen mot sjøen for å ungå ekkel rulling osv.

Har hatt flere eksempel på episoder der jeg har vært glad for å ha en liten visp til hjelp der fremme ;-)

Link to post
Share on other sites

Det er rart at folk " før i tida" kunne fortøye i alle slags trange havner og bukter uten baugpropell, også med større båter. Nå klarer man nesten ikke å legge til longside engang, i tilrettelagte bryggeannlegg etc. i gjestehavnene uten et hav av hjelpemidler. Joda, båtene er blitt større, og mere vindfang, men alikevel??

 

Det har nok mye med båttypen å gjøre. Selv savner jeg ikke sidepropeller av noe slag, men når jeg ser avdriften på enkelte båttyper selv i liten vind, så skjønner jeg godt behovet for thruster.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...