Jump to content

Verksted/slipp i Kristiansand? Baugthruster streiket ved ankomst.


Andresh

Recommended Posts

Flott det løste seg godt. Fint også at du fikset det selv, det gir økt selvtillitt på at man kan fikse mye selv :smiley:

 

Kommentarene om baugpropell tror jeg først og fremst kommer av at man ikke selv vet. Mjo mindre båt jo mer avdrift. På vår forrige båt, Windy 37, brukte jeg nesten aldri baugpropellen. Påvår Nidelv 300 ble den mye brukt.

Link to post
Share on other sites

De som etterspør behovet for baugpropell i en slik båt har nok aldri prøvd å legge til i sterk sidevind med en slik type båt. Feks inn i en trang bås med mye vind rett i sia.

Ja, man kan rive den inn i båsen i 6 knop og så slå revers så vann og tannhjul spruter, men ikke spes elegant.

 

Moderne planende båter som dette er "eggeskall" med mye sideareal over vannlinja kontra under. Spesielt i baugen. Båten "henger" på drevet og baugen blåser bort før du får sagt "Kake" i de rette forholdene.

 

Jeg vil faktisk si det er mer utfordrene jo mindre båten er ned til et par-og-tyve fot.

 

Enkleste båten jeg legger til uten hjelpemidler er en Windy 52 på godt over 20 tonn med 2xD12 800 på strake aksler. Innerst i de trangeste havner med noen titalls cm hit og dit er null problem pga god vekt og MYE autoritet på motorene ved manøvrering.

 

Min egen båt har tradisjonelt depl skrog og en langsgående kjøl. Meget forutsigbar. Trenger dog virkelig thrustere på den når det blåser pga stort vindfang og bare én motor.

Sparer girkassa for ørten unødvendige giringer også :-)

Fysikkens lover kan ikke oppheves....

 

Seilbåter er vel i andre enden av skalaen med enormt sideareal under vannlinja kontra over og burde nesten kunne legge seg til selv i sterk sidevind ;-)

 

Hadde jo vært gøy å arrangere en tilleggingskonkurranse for BP medlemmer som er imot thrustere med si en leid Bav 28 i en trang havn, hvor man så måtte 90 grader inn i en trang bås med 12 m/sek rett i siden med utkoblet baugpropell (og kaskoforsikring) :-)

 

Selvfølgelig med live videofeed på BP så alle kan følge med.

Det hadde vært noe det!

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

BP medlemmer som er imot thrustere

Det er det vel ingen som er.

Man gjør en avveining.

Man vurderer fordeler mot ulemper.

Jeg ser det slik at jeg ikke har noe behov når jeg har sett på det slik.

Seilbåt med lavt fribord. Enkel å gå til og fra med nesten uansett hvordan det blåser.

En thruster ville gitt meg mer leamikk, redusert oppdrift hvor jeg ikke vil ha det og økt vekt hvor jeg ikke vil ha det.

Link to post
Share on other sites

Seilbåter er vel i andre enden av skalaen med enormt sideareal under vannlinja kontra over og burde nesten kunne legge seg til selv i sterk sidevind ;-)

 

 

Både og. Vår forrige båt med jernkjøl hadde en forholdsvis lang kjøl som gjorde båten stabil i forhold til avdrift sideveis. Vår nyeste med torpedokjøl/4 tonn bly, er smal om med relativt høyt overbygg. Har en Sleipner SE 100 ombord, men den bare ler når det blåser. Da er det spring som teller

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

De som etterspør behovet for baugpropell i en slik båt har nok aldri prøvd å legge til i sterk sidevind med en slik type båt. Feks inn i en trang bås med mye vind rett i sia.

Ja, man kan rive den inn i båsen i 6 knop og så slå revers så vann og tannhjul spruter, men ikke spes elegant.

 

Moderne planende båter som dette er "eggeskall" med mye sideareal over vannlinja kontra under. Spesielt i baugen. Båten "henger" på drevet og baugen blåser bort før du får sagt "Kake" i de rette forholdene.

 

Jeg vil faktisk si det er mer utfordrene jo mindre båten er ned til et par-og-tyve fot.

 

......

 

Hei og takk for informativt svar

Link to post
Share on other sites

Spring er genialt til sitt bruk, men er kaien uten pullere og man er alene & lite plass blir det fort plundrete og legge til. Mange steder er det kun båser.. På min båt med høyt overbygg og godt vindfang skal man være svært rask ved bruk av spring. Gjør stort sett alt alene ved tilegging og da er thrusteren en god venn.

På den gamle tunge & dype Viksund Columbien savnet jeg ikke baugpropell, da hadde man god tid uansett hvor mye det blåste.

Link to post
Share on other sites

På den gamle tunge & dype Viksund Columbien savnet jeg ikke baugpropell, da hadde man god tid uansett hvor mye det blåste.

 

Hadde en slik jeg også, helt super å manøvrere i vind, men helt håpløs med mye strømninger......Den har jo undervannskroget til en Collin Acher.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...