Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Flott det løste seg godt. Fint også at du fikset det selv, det gir økt selvtillitt på at man kan fikse mye selv Kommentarene om baugpropell tror jeg først og fremst kommer av at man ikke selv vet. Mjo mindre båt jo mer avdrift. På vår forrige båt, Windy 37, brukte jeg nesten aldri baugpropellen. Påvår Nidelv 300 ble den mye brukt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 (redigert) De som etterspør behovet for baugpropell i en slik båt har nok aldri prøvd å legge til i sterk sidevind med en slik type båt. Feks inn i en trang bås med mye vind rett i sia. Ja, man kan rive den inn i båsen i 6 knop og så slå revers så vann og tannhjul spruter, men ikke spes elegant. Moderne planende båter som dette er "eggeskall" med mye sideareal over vannlinja kontra under. Spesielt i baugen. Båten "henger" på drevet og baugen blåser bort før du får sagt "Kake" i de rette forholdene. Jeg vil faktisk si det er mer utfordrene jo mindre båten er ned til et par-og-tyve fot. Enkleste båten jeg legger til uten hjelpemidler er en Windy 52 på godt over 20 tonn med 2xD12 800 på strake aksler. Innerst i de trangeste havner med noen titalls cm hit og dit er null problem pga god vekt og MYE autoritet på motorene ved manøvrering. Min egen båt har tradisjonelt depl skrog og en langsgående kjøl. Meget forutsigbar. Trenger dog virkelig thrustere på den når det blåser pga stort vindfang og bare én motor. Sparer girkassa for ørten unødvendige giringer også :-) Fysikkens lover kan ikke oppheves.... Seilbåter er vel i andre enden av skalaen med enormt sideareal under vannlinja kontra over og burde nesten kunne legge seg til selv i sterk sidevind ;-) Hadde jo vært gøy å arrangere en tilleggingskonkurranse for BP medlemmer som er imot thrustere med si en leid Bav 28 i en trang havn, hvor man så måtte 90 grader inn i en trang bås med 12 m/sek rett i siden med utkoblet baugpropell (og kaskoforsikring) :-) Selvfølgelig med live videofeed på BP så alle kan følge med. Det hadde vært noe det! Redigert 11.Juli.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 BP medlemmer som er imot thrustere Det er det vel ingen som er. Man gjør en avveining. Man vurderer fordeler mot ulemper. Jeg ser det slik at jeg ikke har noe behov når jeg har sett på det slik. Seilbåt med lavt fribord. Enkel å gå til og fra med nesten uansett hvordan det blåser. En thruster ville gitt meg mer leamikk, redusert oppdrift hvor jeg ikke vil ha det og økt vekt hvor jeg ikke vil ha det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Enkelte båttyper legger store bruksbegrensninger mht. vind / manuvrering om man ikke har baug/hekkthruster. Sånn er det bare og det har ingenting med brukeren å gjøre men fysikkens lover slik som det er nevnt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Seilbåter er vel i andre enden av skalaen med enormt sideareal under vannlinja kontra over og burde nesten kunne legge seg til selv i sterk sidevind ;-) Både og. Vår forrige båt med jernkjøl hadde en forholdsvis lang kjøl som gjorde båten stabil i forhold til avdrift sideveis. Vår nyeste med torpedokjøl/4 tonn bly, er smal om med relativt høyt overbygg. Har en Sleipner SE 100 ombord, men den bare ler når det blåser. Da er det spring som teller Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Nettopp SPRING dette burde kunnes av alle med båt. Gjør det svært enkelt å gå til og fra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bidevind Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 De som etterspør behovet for baugpropell i en slik båt har nok aldri prøvd å legge til i sterk sidevind med en slik type båt. Feks inn i en trang bås med mye vind rett i sia. Ja, man kan rive den inn i båsen i 6 knop og så slå revers så vann og tannhjul spruter, men ikke spes elegant. Moderne planende båter som dette er "eggeskall" med mye sideareal over vannlinja kontra under. Spesielt i baugen. Båten "henger" på drevet og baugen blåser bort før du får sagt "Kake" i de rette forholdene. Jeg vil faktisk si det er mer utfordrene jo mindre båten er ned til et par-og-tyve fot. ...... Hei og takk for informativt svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Spring er genialt til sitt bruk, men er kaien uten pullere og man er alene & lite plass blir det fort plundrete og legge til. Mange steder er det kun båser.. På min båt med høyt overbygg og godt vindfang skal man være svært rask ved bruk av spring. Gjør stort sett alt alene ved tilegging og da er thrusteren en god venn. På den gamle tunge & dype Viksund Columbien savnet jeg ikke baugpropell, da hadde man god tid uansett hvor mye det blåste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 På den gamle tunge & dype Viksund Columbien savnet jeg ikke baugpropell, da hadde man god tid uansett hvor mye det blåste. Hadde en slik jeg også, helt super å manøvrere i vind, men helt håpløs med mye strømninger......Den har jo undervannskroget til en Collin Acher. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.