Jump to content

Hvilken anker-alarm app bruker dere?


Maika

Recommended Posts

Jeg lastet ned DragQueen og Anchor Alarm (til iOS). Den første var gratis og grei (og har jo et spenstig navn:) den andre var mer avansert (kan bla varsle på SMS og mail, samt en egen iPad-versjon.) Begge virket dog noe uproffe. Har noen noe bedre forslag?

(Dette er en annen ting i tillegg til loggbok som navigasjons-appene burde ha innebygd.)

Link to post
Share on other sites

Har et godt anker, som holder, :) og hvis det blåser opp skikkeligt, så blir det til å flytte, eller så sitter jeg vakt og følger med anyway.

Jada, Rocna-fan:)

Jeg har heller ikke brukt ankeralarm før, men siden jeg nå allikevel har med både smartfon og padde, så er det artig å prøve ut de forskjellige tingene disse kan brukes til på båten.

(Om noen år tipper jeg de fleste bruker padder til det meste ombord.)

Strømforbruket er som du sier et minus, så jeg er absolutt ikke sikker på om jeg kommer til å bruke dette.

Link to post
Share on other sites

IPad trekker 2A ved lading. GPS-enheten på padda er temmelig strømkrevende, så man riskerer at den lader kontinuerlig. Hvis man ikke har andre lademuligheter enn motor og foretrekker å seile, kombinert med liten batteribank og har tenkt å være ute en stund, så er 2A et prioriteringsspørsmål.

Link to post
Share on other sites

Har et godt anker, som holder, :) og hvis det blåser opp skikkeligt, så blir det til å flytte, eller så sitter jeg vakt og følger med anyway.

 

 

Jeg tror de flest som ofte ligger mye på svai tenker slik. Å overate dette til en strømslukende boks med musepip føles ikke bra. Men så hsr vi ordentig ankerutrustning da (rocna) ;-)

Link to post
Share on other sites

unnskyld at jeg skriver et svar som ikke har noe med spørsmålet ditt og gjøre.. kan jeg spørre hva denne anker alarmen gjør?

Jeg benytter to typer ankeralarmer. Den ene er på kartplotter og varsler dersom båten beveger seg for mye. Den andre har jeg på dybdemåleren. Den varsler dersom dybden endrer seg for mye.
Link to post
Share on other sites

IPad trekker 2A ved lading. GPS-enheten på padda er temmelig strømkrevende, så man riskerer at den lader kontinuerlig. Hvis man ikke har andre lademuligheter enn motor og foretrekker å seile, kombinert med liten batteribank og har tenkt å være ute en stund, så er 2A et prioriteringsspørsmål.

Ojj. Var ikke klar over at det var så mye nei.

 

Men hvis Padda er fulllada, så trekker den vel ikke mer en det den faktisk forbruker etterpå ?

 

Det sagt har jeg aldri brukt alarm, og det har gått bra så langt, men jeg har slept og våkna en annen plass en jeg la meg ved en anledning, og det var ikke kjekt :sweat:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de flest som ofte ligger mye på svai tenker slik. Å overate dette til en strømslukende boks med musepip føles ikke bra. Men så hsr vi ordentig ankerutrustning da (rocna) ;-)

Jeg ligger alltid på svai, har aldri brukt ankeralarm og har alltid sittet fast med båten jeg har i dag. Allikevel er det et par netter i storm jeg kanskje hadde sovet bedre med ankeralarm. Uansett er dette en artig sak å teste ut, og kanskje noe som kan vise seg å fungere.

Det kan høres ut som om du kanskje uttaler deg om dette på generelt grunnlag uten å ha testet det selv? Jeg er enig i at det kan virke som mange stoler for mye på elektronikken sin, men det betyr ikke at det ikke kan være gode supplementer til godt sjømannskap.

(Og ja, det kan godt hende jeg kjøper Rocna neste gang, selv om jeg mener diverse internettforum overdriver hvor mye bedre dette er en de langt billigere alternativene. Jeg vet bare at kjetting og Bruce har funkert for meg.)

Men hvis Padda er fulllada, så trekker den vel ikke mer en det den faktisk forbruker etterpå ?

Det er forskjell på de forskjellige iPadene i strømforbruk generelt, i tillegg er det avhengig av hvilke andre apper som evt kjører i bakgrunnen, hvor ofte appen eller en selv har satt appen til å sjekke posisjonen, kvaliteten på iPad-batteriet osv. Det som virker forøvrig som er en generell erfaring blandt de som har testet navigasjonsapper, er at spenningen på 12V batterier (som ikke er under lading fra feks motor) kun er nok til å holde iPad-batteriet på konstant nivå, dvs ikke lade det opp, så strømforbruket er nok relativt høyt.

Jeg kommer på min iPad4 til å kjøre konstant navigasjonsapp(er) kombinert med loggbok-app under seilas i 4 uker i sommer, i tillegg til å teste ut ankeralarm. Da får jeg sett hva ladebehovet vil være.

Kanskje jeg lager en post om dette, men jeg kommer til å ha dataroaming og wifi for det meste slått av, jeg har ingen amper-måler, batteribanken på 360A begynner å bli noen år og kun bli ladet når det strengt tatt blir behov, etc., samt at seilingen blir korte leg med små barn, så det er begrenset hvor stor verdi dette vil ha som en generell iPad-strømbrukstest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...