Komodo Startet 11.Juli.2013 Del på Facebook Startet 11.Juli.2013 Fant nylig ut at VV-berederen, en Isotemp Basic 50 liter, ikker blir varm med 230V. Jeg forsøkte å måle motstanden i elementet ved å måle på støpselet, men der var det ingen gjennomgang. Jeg konkluderte derfor med at varmeelementet var defekt og bestillte et nytt. I dag skulle jeg gjøre jobben med å bytte elementet. I siste liten kan man si, vi har tenkt oss ut i morgen Bak dekselet så det slik ut Det første jeg oppdaget når jeg tok ut det gamle elementet var forskjellen i størrelse Det viste seg at det nye elementet var på 2000W, mens det orginale er på 750W. Litt pussig at de selger et så mye større element som reservedel For sikkerhetsskyld målte jeg motstanden i det gamle elementet, bare for å få bekreftet at det var her feilen lå. Da viste det seg imidlertid at det ikke var defekt allikevel... Det orginale elementet var på 75 ohm, og det nye var på 25 ohm (ca). Jeg målte tilførselskabelen for ledningsbrudd, og den var ok. Men jeg fant ut at med elementet tilkoblet kunne jeg måle motstanden i elementet på den ene siden av denne grå dingsen (termostat?), men ikke på siden som går til støpselet Når jeg ser på bildet nå ser det faktisk ut som om det sitter en trykknapp på toppen over mutteren. Kan det stemme? Det så jeg ikke når jeg holdt på i båten Videre gikk det to svarte ledninger inn i et rør i selve berederen i underkant av elementet. Jeg tippet på at det var ledninger til en temperatursensor til termostaten. Ledningene var løse og lot seg lett trekke ut. Når jeg fikk de ut så det ut som om det var smeltet av. Den ene er en massiv kobbertråd som er spunnet i en spiral, det andre ser ut som et rør som er klemt flatt i hver ende og loddet på en massiv kobbertråd. Skulle disse vært forbundet Noen som vet hva som kan være feilen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
arkmarin Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Normalt er å trykke inn vernet, som har kommet ut pga av for høy temperatur. Den kan løse ut om du går for motor og får for høy temp på berederen. Du holder temp-sensorer i hånden. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Ok, takk for svar! Når du sier temp sensorer går jeg ut fra at du refererer til de kobberdelene? Er det to separate, eller er det en del som er ødelagt? Vernet du snakker om, er det den grå klumpen med messingmutter? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Overopphetingsvernet er den grå med messingmutter. En stund siden jeg byttet element på en slik tank, men jeg mener at det skal være to temp.følere som stikkes inn i røret midt i elementet. En er for termostaten og den andre for overopphetingsvernet. Når jeg måtte bytte element var det fordi det sto et 115 V element tanken når vi kjøpte båten. Med 230 V spenning trakk dette over 10A, noe som gav utfordringer med strømkapasitet i enkelte gjestehavner. Når jeg bestilte nytt element fikk jeg ett som ser ut som ditt gamle. Om du skulle få til å montere elementet på 2 kW antar jeg at du også kan få trøbbel med sikringene i enkelte havner. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Hei Brigg og Arkmarin, og takk for svar Det stemmer som du sier Brigg, det er to følere som er stukket inn i det røret rett under elementet. På dette bildet ser man at det er to svarte ledninger og hvor de er koblet. De er massive kobbertråder som man kan se i det siste bildet i mitt første innlegg. Av en eller annen grunn la jeg ikke merke til den svarte knappen på overopphetingsvernet Jeg får gjøre et nytt forsøk på den. Løses det så enkelt er det jo supert (men da kastet jeg bort mye tid i går Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 12.Juli.2013 Del på Facebook Svart 12.Juli.2013 Tror nok at overopphetingsvernet har løst ut ja. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonita I Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 (redigert) Hvordan gikk det - fant du løsningen ? Jeg har et nærliggende problem ved at temperaturen på vannet ikke lenger er "Godt og varmt" (65 gr ++ ??? ) Tidligere har temperaturen hvert nesten i høyeste laget, men nå holder det max 45-50 gr. (?) Noen som har gode tips til å få korrigert dette ? Til info - temp. på blandeventilen er satt til max. men likevel er vannet max 45-50 gr. Kan det være denne som har tatt kvelden og er moden for utskifting ?? Redigert 25.April.2015 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Komodo Svart 25.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2015 (redigert) Ja, jeg fant feilen. Det var overopphetingsvernet som var gåent. Når jeg trykket inn den svarte knotten fikk jeg gjennomgang til elementet, men den ville ikke ligge inne. Bestilte meg et nytt vern og leverte tilbake elementet. Båtbua (Fredrikstad) var alle tiders og tok tilbake elementet selv om de hadde bestilt det for meg. Årsaken var vel litt fordi de mente elementet var gåent og ikke tenkte på vernet. I tillegg hadde jeg jo fått et 2kW element, mens det orignale var 750W. Lagt til: Hva som er feil hos deg vet jeg ikke. Hadde jeg sett en tegning på hvordan dette er koblet kunne jeg gjettet litt mer kvalifisert. Men siden du får noe varme høres det jo ut som om elementet virker. Kanskje det er en termostat som slår av elementet for tidlig? Redigert 25.April.2015 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
arkmarin Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Jeg har et nærliggende problem ved at temperaturen på vannet ikke lenger er "Godt og varmt" (65 gr ++ ??? ) Tidligere har temperaturen hvert nesten i høyeste laget, men nå holder det max 45-50 gr. (?) Noen som har gode tips til å få korrigert dette ? Til info - temp. på blandeventilen er satt til max. men likevel er vannet max 45-50 gr. Kan det være denne som har tatt kvelden og er moden for utskifting ?? Du får ikke mer varme, fordi reguleringsrattet går mot stopp. Ta det løs og monter det slik at du kan dreie det mot + uten at det går mot stopp med det samme, Ikke skru skruen som holder reguleringsrattet for hardt fast, da det er skrudd inn i plast, som kan sprekke om du skrur for hardt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bonita I Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Takk for tips - prøver det i morgen. Men hvorfor skjer dette? Har tidligere fungert utmerket. med ca 1/2 innstilling på blandeventilen. Kan det være behov for rengjøring eller noe... Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Lars H. Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Er dette noe som har skjedd etter at tanken har vært tom i vinteropplag og du nå har satt vann på? Kan det være at tanken inneholder en luftlomme og at du trenger en form for lufting av systemet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonita I Svart 25.April.2015 Del på Facebook Svart 25.April.2015 Hei Lars. Nei har brukt båten i hele vinter :) - og dette er noe som har kommet gradvis. Ligger med landstrøm, og vvberederen står på hele tiden. Men tenkte tiden er inne for å finne problemet og utbedre det. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Komodo Svart 25.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2015 Har du hardt vann? Tenker på avleiringer på elementet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bonita I Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Tviler på hardt vann, Fyller tanken på forskjellige steder, og i hjemmehavn er det meg bekjent ikke spesielt hardt..... Får beynne med å sjekke ut tipset til arkmarin og kanskje åpne opp ventilen for å sjekke ut at der ikke er noen urenheter av noe slag. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
tekniker3 Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Hvis du vil halvere effekten i reserve elementet ditt kan du sette en diode i serie med elementet, strømmen reduseres da fra 10A til 5A. Dioden kan du finne i kasser elektronikk og må tåle 500V 5A. Er en nødløsning, men vil fungere dersom du ikke kan bytte elementet til 5A. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 26.April.2015 Del på Facebook Svart 26.April.2015 Skjønner ikke helt hvorfor du foreslår diode i dette tilfellet? For å utelukke elemementet, så er det bare måle det? Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Nei, tanken var at du da kunne bruke det nye elementet om det gamle var ødelagt. På min varmtvannsbereder byttet jeg varme element, fikk dette for 600kr hos en rørlegger. Termostatene kjøpte jeg nye hos ELFA, 55 inn og 75 grader ut. Monterte disse på en aluminiumsplate. Kostet ca. 350kr med porto. For å få det tett brukte jeg stål epoxy på gjengene, silikon holdt ikke tett. Mitt varme element måtte skrus inn. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 27.April.2015 Del på Facebook Svart 27.April.2015 Typiske feil er. Jordfeil i elementet Defekt termostat Defekt over temperatur vern Defekt av på bryter Jeg byttet alle disse selv kostet meg 1000kr men da er tanken som ny... Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 28.April.2015 Del på Facebook Svart 28.April.2015 Arkmarin`s forslag hjalp det Løsnet hjulet litt, og skudde opp til max. Sjekket etter ett døgn, og da var vannet aaaallt for varmt. Tappet ut ca 20 ltr. kokende vann, regulerte ned igjen til ca 1/3, og i dag var temperaturen på vannet ca 65 gr - perfekt etter min mening. Takk for alle forslag og inspill - BP er god å ha Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.