svenmorten Startet 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2013 Det er nok en stund til jeg trenger en motor til båtprosjektet mitt, men siden jeg bygger en "treracer" er jo drømmen en motor i samme stil. Samtidig, med null kompetanse på motor er det fristende med en moderne motor. Så spørsmålet blir, finnes det cover å få tak i som ser retro ut? Eller har noen modifisert et cover på en moderne båt til å se ut som en 50-60 talls motor? (Eller er dette som å banne i kirka? ) Sitér dette innlegget Bygger Glen-L Squirt Link to post
S/Y Rainbow Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 (redigert) Send den til OCC over dammen, men da får du den sikkert tilbake med flammekastere, liksomkanoner, verktøy fastsveiset og det som verre er.. Sorry, ikke meninga å tulle med innlegget ditt, syntes det var en god ide du har for å få frem et gjennomført godt estetisk inntrykk av båten din. håper du får hjelp av noen her som vet noe om det du ber om. Redigert 12.Juli.2013 av S/Y Rainbow (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
svenmorten Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Har en misstanke om at deres definisjon av "old school" er noe annerledes enn min ja... Men tenk å kunne ha et Mercury "tower of power-look" e.l. på en moderne motor... Sitér dette innlegget Bygger Glen-L Squirt Link to post
Kiekhaefer Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Jeg vil råde deg å gå inn på forumet Thehulltruth.com der kan du søke eller spørre om dette, du får garantert svar om det er en eller annen som driver med dette i USA. Sitér dette innlegget Link to post
svenmorten Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Takk for tips Verado. Har trålet en del amerikanske sider og ser temaet er diskutert en del, også på Glen-L sitt forum, men denne siden hadde jeg ikke sett. Skal lete der. FInnes mange med både selvbygde og klassiske båter her til lands også så jeg håper noen her inne har forsøkt seg på noe kreativt. Sitér dette innlegget Bygger Glen-L Squirt Link to post
Alternes. Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 (redigert) Det burde på ingen måte være noe problem å få spesiallaget dette. men det kommer nok til og koste skjorta, det du også må tenke på er breddeforskjellen mellom fks tower off power i forhold til fks en ny mercury. du kan nok få noen til og lage et deksel som er like høgt som de eldre dekslene men de blir jo også vesentlig bredere for og passe på en ny bred firetakt. dermed må du kanskje ha et deksel som blir tilsvarende høgere på din nye power off tower look.. Dette kan kanskje bli seendes rart ut? Gå heller for en ordentlig retro-motor du. de er ekstremt lette å fikse på i forhold til nye motorer, les deg opp på 2-takt og du kan fikse det meste selv innen året er omme Redigert 12.Juli.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Hakkannen Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 For ikke å snakke om lyden av totakts rekkesekser! Har sett så og si ubrukte og restaurerte på finn.no, ja de koster litt, men ikke nødvendigvis mer enn en moderne firetakter. I alle fall ikke hvis du tenker å få customlaget deksler til en nyere motor. Vet ikke hvor stor motor du ser etter, men hvis det kun gjelder utseendet hadde Mercury lignende utseende på flere motorstørrelser fram til inn på 80-tallet (vel og merke med mindre krom etter hvert som årene gikk), men de mindre modellene hadde færre sylindre. Sitér dette innlegget Link to post
svenmorten Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Ser poengene her (og har lest litt om 2 vs. 4 taktere i dag). Men brukte 2 taktere er tydeligvis populært og et stykke i mellom.. Men som sagt haster det jo ikke . BTW så ser jeg vel for meg en 15 HK på min Glen-L squirt når den er ferdig. Sitér dette innlegget Bygger Glen-L Squirt Link to post
SveinHa Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Noe slikt som dette kunne vel passe bra: Der ligger en på finn nå men den ser ganske herpet ut... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
sofa Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Hei Finnes det noen motorer som er vakrere enn sagt mere sexy enn rekke 6 , tower of pover til mercury. Ja jeg undres. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Rekkesekserene til både Mercury og Chrysler er jo sexy så det holder men du får de neppe på 15 hester... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
haugi Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Dette burde jo produsentene tenke på, lage nye motorer med retrolook, er helt sikkert et marked for det Sitér dette innlegget Link to post
svenmorten Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Får nok ikke en på 15 nei. Men motorer fra den epoken (og båter) ser jo fantastiske ut. Jeg tror også det er et marked for retro motorer. Alt annet kom jo retro her for noen år siden. Så et par svenske designstudenter var aktive på et båtforum her med noen ideer, men det virker ikke som de kom videre med det. Noe av det så bra ut. http://www.boatdesign.net/forums/outboards/retro-outboards-6007.html Hakkannen får det til å høres så lett ut å jobbe med en 2 takter så det er kanskje løsningen. Ligger en del på Blocket også ser jeg... Sitér dette innlegget Bygger Glen-L Squirt Link to post
Geir Hel Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Ta med ein klype salt det eg sier. Sett 60/70 talls motor med nyere motor under dekslet. Blir såklart litt arbeid med diverse adapter for å få alt til å passe med kjøling/eksos og drivstang Men ikke sikkert det er så vanskligt å få deksel fra gammel motor på nyere motor Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
quantumduck Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 hehe, jeg går fortsatt og drømmer om en Citroën ds som ikke ruster og blør grønn hydraulikkolje, tohjulinger og kameraer får man i retrolook så det holder, men resten er t visst værre med .... Sitér dette innlegget Link to post
Porsche Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Vi hadde en 1987, 200hk Mercury Black Max som ikke så særlig bra ut; denne var uten klistremerker og overmalt en rekkeganger. Denne ble lakkert, sort metallic, og fikk reproduserte klistremerker (E-Bay) identiske med den første Black Max 200hk fra 1976. Denne gjorde seg på vår 1977 Boston Whaler (er i ettertid blitt bytta ut da den så bedre ut enn den virka....). Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 (redigert) hm ... på motormessa, Lillestrøm 2012 ... Ren og skjær XXX. Edit: Her er visst en trebåt, det over ser nesten ut som plæstikk, gitt. Har ikke spesielt greie på motor jeg heller, men tror det er vanskelig å få autentisk look med Mercury som utgangspunkt, hva med en gammal Evinrude isteden:, de har jo ikke bygd "i høyden" på samme måte som Mercury Redigert 12.Juli.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Jeg har en 1988, 115 Mariner rekkesekser (Tower of Power). FANTASTISK lyd!! Gå for en slik - kanontøffe.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 er det bare en 15 hk det er snakk om så er det vel piece of cake å tilpasse et gammelt motordeksel til en nyere motormodell. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
svenmorten Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 (redigert) Må absolutt ikke være Mercury Quantumuck. Både Evinrude og Johnson har pene motorer på samvittigheten. Jeg er først og fremst ikke så lysten på å ha en spiller ny motor på min båt med 50-talls design. (båten er tegnet på 50 tallet av Glen-L) Om det er piece of cake å tilpasse et gammelt deksel så er det noe som kan være verdt å prøve i alle fall. Samtidig så leser jeg ikke så mye positivt om nye, relativt små 4taktere... Løsningen kan være en (litt) eldre 2 takter og en dose kreativitet og litt dekaler fra f.eks ebay. Har som sagt god tid og halve moroa ligger i planleggningen. Den motoren så bra ut Porsche, synd funksjonaliteten ikke hang med . Den øverste du viser Quantumduck er nydelig. Norskprodusert til og med. Kepro. Redigert 16.Juli.2013 av svenmorten (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger Glen-L Squirt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.