Aslakf Startet 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2013 Har nettopp installert navionics hd på min iPad 2. Bruker min iPhone 5 som Internett. Ipaden klarer ikke å finne min posisjon (melding:klarer ikke koble til gps)Noen som vet hva som kan være galt???? Lurer i tillegg på om det er mulig å koble ekstern gås boks til navionics, anbefales dette? Håper på svar Aslak Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Sikker på at du har 3g versjonen av ipad? Er den som har gps... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Tipper du har en iPad2 uten GPS. Det er ikke alle iPad2 modeller som har innebygget GPS Sitér dette innlegget Link to post
Aslakf Svart 13.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Det er ikke 3G versjonen. Har forstått det slik at den da skal benyttr wifi forbindelsen til iphonen for å lokalisere. Er ikke det riktig? Aslak Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Det er det ikke. Altså ikke riktig. Men kanskje en app kan overføre posisjon, ville ringt epplehuset eller noe, ha kredittkortet klart. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Men den har vel bluetooth, så det kan hende at du kan ordne problemet med en ekstern bluetooth gps-mottaker Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Eller kjøpe et samsung brett med gps. Var ikke tab2 10,1 nede i 1500 nå da? Locus navi koster 35 eller noe og kartene er gratis, om en noe knotete å laste ned. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 stemmer det Pinkvin, elkjøp selger de for 1500 nå.Jeg bruker galxy note 10,1. Har både locus og navionics installert, men blir ikke familiær med noen av de. Synes begge program er for tungvint å bruke med hensyn til ruteplanlegging. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Har navionics på ipad men bruker nå bare locus. Syns navionics blir for lite avansert og for lite fleksibelt. Men større terskel for å komme i gang med locus, dog er belønningen stor. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Har note tab selv, er det mulig og få navionics på denne, bruker dette pogrammet på i phonen min og synes det er helt topp som ekstra ruteplanlegging. Evt hvordan vet du om i pad har eller ikke har gps, har en uten 3g vil det si at denne ikke har gps? Sitér dette innlegget Link to post
dobbaen Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Du må ha på blåtann og wifi på begge to så vil ipaden finne din posisjon. Jeg har heller ikke 3G på min iPad. Fønker bra det men bruker mye strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Har note tab selv, er det mulig og få navionics på denne, bruker dette pogrammet på i phonen min og synes det er helt topp som ekstra ruteplanlegging. Evt hvordan vet du om i pad har eller ikke har gps, har en uten 3g vil det si at denne ikke har gps? Bare i "i" verden at det er en sammenheng med 3g og gps. Med mindre du kjøper et svært billig androidebrett så tror jeg nesten du skal lete for å finne ett uten gps. iPad må ha slott for telefonsim for å også ha gps, altså hva de kaller 3g versjon. Din har da ikke GPS. Hvor mye eksterne GPS mottakere for iPad koster aner jeg ikke, kineserene lager sikkert noe som er billig. Men hvor ender man da med tanke på strømforbruk, kabler for lading osv? ------ Ang. navionics og androide så har navionics for androide en del ulikheter som er plagsomme ifht iOS. Det ligger ute en test av navionics som båtmagasinet (tror jeg) gjorde, de testet både for androide og iOS. Det er mange tråder om bruk av apper og nettbrett til navigasjon her inne så det er bare å søke og lese. Selv syns jeg navionics på iPad er helt ok, veldig enkelt og kjapt å ta i bruk, men bruker nå kun Locus da jeg syns det er mye mer fleksibelt og avansert. Liker å selv kunne stille de parameterene som er mulig å kunne stille. Locus finnes ikke for iPad. Gratisversjonen av Locus fungerer helt fint og er egentlig god nok, den kan du laste ned til brettet ditt og teste ut. Du må også laste ned et tileggsprogram for å få tilgang til Eniro sine kart. Om du er online kan du teste ut navigasjon med en gang. Du kan også laste ned så og så store deler av et kart pr. døgn som du lagrer for offline bruk uten at det koster noe. Fullversjonen av appen koster under 50,- kanskje det var 35 det kostet? ------------ I praksis kan du da feks ha Locus fullversjon på nettbrettet og gratisversjoner på telefon(er) som blan B-C osv i tilfelle du skulle gå tom for strøm eller noe. Du kan dele ruter og punkter samt kart mellom enhetene som du vil. Du kan også importere ruter du har laget i Navionics om du ikke vil lage de på nytt i Locus. ------------- Og trenger du en plan D og E så kan du installere gulesider sin app, der kan du velge sjøkart og båten kommer opp som en prikk i kartet. Kartene i den appen er også fra Eniro, dvs gode sjøkart. Er du i Svenske farvann så har de en tilsvarende app som dekker sverige. Den heter vel Eniro "på sjøen" eller noe i den dur, men du må da være online for at det skal virke. ----------- Forresten veldig gode flyfotos i Locus. I Locus kan du kjapt velge mellom ulike typer kart og flyfotos osv mellom ulike kartleverandører. Kjekt å kunne studere flyfotos slik at en "kjenner seg igjen" når en skal inn i nye farvann. Mange av flyfotoene er tatt midt på sommeren så du kan se hvor fritidsbåter ligger longside eller med anker. De plassene kan du legge inn som punkt slik at du vet hvor det er gode longsideplasser før du feks går til en ny uthavn du ikke har vært i før. Jeg må innrømme at det er veldig behagelig å ha prikket inn noen longside og dreggplasser før jeg går inn i en ukjent uthavn for første gang. Men det kan jo være lokalkjente som så og si lirker båten på plass så en må jo alltid passe på. La meg på en nydelig longsideplass i uthavn for en uke siden som jeg fant på flyfoto i Locus. Når dattera mi bada fra båten etterpå kunne hun stå bunn 2-3 meter foran båten, og ingenting var merket. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Takker for god og utfyllende svar pinkvin Sitér dette innlegget Link to post
Aslakf Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Her var det mange ulike svar og konklusjoner i forhold til mitt spørsmål. Slik jeg forstår det, hvis jeg aktiviserer delt Internett på min iPhone 5, kobler ipaden opp mot denne, videre kobler på Blåtann på iPhone og iPad og forbinder disse så skal navionics kunne finne min posisjon. Har gjort dette og likevel finner den meg ikke. Sitter på terrassen så det burde den klart. Noen som vet hva det kan skyldes. Takk for svar Aslak Sitér dette innlegget Link to post
ozon2 Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 (redigert) http://bad-elf.com/products Jeg har en Badelf pro, denne sender gps posisjon til ipad over blåtann og det fungerer utmerket. Bruker dette sammen med navionics. Redigert 14.Juli.2013 av ozon2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Har også Badelf pro og det har fungert flott i de 3 ukene jeg har vært på tur i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
pondus/påsan Svart 14.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2013 Hei Har du sjekket om stedstjenester er aktivert på begge enheter??? Fungerer veldig fint på min ipad2. Uten 3G Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 (redigert) Slettet Redigert 15.Juli.2013 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.