Jump to content

Navionics på iPad finner ikke posisjon

Aslakf

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har note tab selv, er det mulig og få navionics på denne, bruker dette pogrammet på i phonen min og synes det er helt topp som ekstra ruteplanlegging. Evt hvordan vet du om i pad har eller ikke har gps, har en uten 3g vil det si at denne ikke har gps?

Bare i "i" verden at det er en sammenheng med 3g og gps. Med mindre du kjøper et svært billig androidebrett så tror jeg nesten du skal lete for å finne ett uten gps.

iPad må ha slott for telefonsim for å også ha gps, altså hva de kaller 3g versjon. Din har da ikke GPS. Hvor mye eksterne GPS mottakere for iPad koster aner jeg ikke, kineserene lager sikkert noe som er billig. Men hvor ender man da med tanke på strømforbruk, kabler for lading osv?

------

Ang. navionics og androide så har navionics for androide en del ulikheter som er plagsomme ifht iOS. Det ligger ute en test av navionics som båtmagasinet (tror jeg) gjorde, de testet både for androide og iOS.

Det er mange tråder om bruk av apper og nettbrett til navigasjon her inne så det er bare å søke og lese. Selv syns jeg navionics på iPad er helt ok, veldig enkelt og kjapt å ta i bruk, men bruker nå kun Locus da jeg syns det er mye mer fleksibelt og avansert. Liker å selv kunne stille de parameterene som er mulig å kunne stille. Locus finnes ikke for iPad.

Gratisversjonen av Locus fungerer helt fint og er egentlig god nok, den kan du laste ned til brettet ditt og teste ut. Du må også laste ned et tileggsprogram for å få tilgang til Eniro sine kart. Om du er online kan du teste ut navigasjon med en gang. Du kan også laste ned så og så store deler av et kart pr. døgn som du lagrer for offline bruk uten at det koster noe.

Fullversjonen av appen koster under 50,- kanskje det var 35 det kostet?

------------

I praksis kan du da feks ha Locus fullversjon på nettbrettet og gratisversjoner på telefon(er) som blan B-C osv i tilfelle du skulle gå tom for strøm eller noe. Du kan dele ruter og punkter samt kart mellom enhetene som du vil. Du kan også importere ruter du har laget i Navionics om du ikke vil lage de på nytt i Locus.

-------------

Og trenger du en plan D og E så kan du installere gulesider sin app, der kan du velge sjøkart og båten kommer opp som en prikk i kartet. Kartene i den appen er også fra Eniro, dvs gode sjøkart. Er du i Svenske farvann så har de en tilsvarende app som dekker sverige. Den heter vel Eniro "på sjøen" eller noe i den dur, men du må da være online for at det skal virke.

-----------

Forresten veldig gode flyfotos i Locus. I Locus kan du kjapt velge mellom ulike typer kart og flyfotos osv mellom ulike kartleverandører. Kjekt å kunne studere flyfotos slik at en "kjenner seg igjen" når en skal inn i nye farvann. Mange av flyfotoene er tatt midt på sommeren så du kan se hvor fritidsbåter ligger longside eller med anker. De plassene kan du legge inn som punkt slik at du vet hvor det er gode longsideplasser før du feks går til en ny uthavn du ikke har vært i før.

Jeg må innrømme at det er veldig behagelig å ha prikket inn noen longside og dreggplasser før jeg går inn i en ukjent uthavn for første gang. Men det kan jo være lokalkjente som så og si lirker båten på plass så en må jo alltid passe på. La meg på en nydelig longsideplass i uthavn for en uke siden som jeg fant på flyfoto i Locus. Når dattera mi bada fra båten etterpå kunne hun stå bunn 2-3 meter foran båten, og ingenting var merket.

Her var det mange ulike svar og konklusjoner i forhold til mitt spørsmål. Slik jeg forstår det, hvis jeg aktiviserer delt Internett på min iPhone 5, kobler ipaden opp mot denne, videre kobler på Blåtann på iPhone og iPad og forbinder disse så skal navionics kunne finne min posisjon. Har gjort dette og likevel finner den meg ikke. Sitter på terrassen så det burde den klart. Noen som vet hva det kan skyldes.

Takk for svar

Aslak

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...