Jump to content

Skifte av bunnstoff


Sibelius

Recommended Posts

Har selv bare gode erfaringer med VC17 (OBS den varianten som selges i Norge, ikke den svenske, den er bedre for miljøet, men det gror). Men det er såvidt jeg har skjønt store lokale forskjeller ift groing etc, så det kan være lurt å sjekke med andre som ligger i samme havn og som bruker VC17. Hvis du skal legge vått-i-vått ville jeg nok valgt VCTar som primer. Fordelen med VC17 merker du best neste år: En glatt bunn, minimalt med sliping, og du kan sjøsette kort tid etter at du har lagt på siste strøk (dette høres nesten ut som reklame). Selv om prisen kan være stiv noen steder, er den drøy i bruk. Hempel kommer med et VC17-liknende stoff i år, men det er vel såpass nytt at man ikke har rukket å få så mye erfaring med det ennå.

Link to post

Hvordan er det å bruke sandblåsing, med en enkel billig hobby kompressor og sandblåsingsutstyr fra Biltema ?

På dden forrige båten tok jeg av alt gamelt og la på nytt, har to kompressorer som er koblet sammen slik at de tilsammen har ca 400 l avgitt luft i min. Dette holder til å drive små hobbysandblåsere som f.eks. biltema sin (art nr 15-210). Men jeg ville fjernet mest mulig på annet vis først. Du skal ha et kraftig sandblåsingsanlegg før det kvikt stripper ned 5-6 lag med gammelt bunnstoff. Du får imidlertid en ru og fin overflate som primeren sitter veldig bra på...

Jeg brukte flapdisk montert på vinkelsliperen når jeg tok kjølen. Flapdisken gjør "vei i vellinga" flapdiskene koster noen kr for stykket, men du sparer mange timers arbeid.

Ville imidlertid vært meeeeeget forsiktig med å bruke flapdisk på selve skroget, da skal du være lett på hånda og stødig som bare det, det blir fort noen groper i gelcoaten.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Fra datablad på VC Tar2 (jeg forholder meg som regel til datablad):

 

Når det overmales med VC 17m Extra (som er den varianten vi har i Norge) skal det ved 5 grader gå minimum 24 timer ved 15 grader 10 timer og ved 23 grader 8 timer. Det er også maxtimer se i datablad, hvis disse overskrides må det sliper før pålegging av VC17m extra.

Tider er endret fra VC Tar (som var forrige versjon av primeren).

 

Nordstar

Link to post

Har prøvd Sea Jet 1 gang på jolla, men aldrig mer. Maken til groe har jeg jeg aldrig sett . Har bunnstoffet båter i 20 år .

Fortsetter med Jotun Hard bunnstoff, med selvpolerende utenpå.

Jeg flekket med seajet (selvpolerende) på selvpolerende Hempel i fjor. Det gikk helt greit.

 

Har noen erfaring med de billige stoffene fra Biltema og Maritim?

 

På båtmessa på Lillestrøm opplyste representantene fra Maritim at deres bunnstoff lages av en stor anerkjent leverandør - men de har ikke lov til å opplyse hvem dette er.

Link to post

Anbefaler alle å holde seg unna HVIT VC17. Det funker ikke.

Ikke? Min brors båt var ikke spesielt grodd etter en sesong med VC17 hvit...

 

Vurderer å bytte selv, men gruer for jobben. Har Hempel Ultimate, og det var next to nothing groe i sommer, og ser ikke ut til å være mye nå heller...men det bygger seg opp lag....

 

Noen som har reflektert over nye produkter fra Hempel?

Glide Speed

 

må vel fjerne gammelt først...Undri skal ha noe greier? Noen som vet noe om dette?

Link to post

Vi får 3 lag Hempel primer og 1 lag hard racing på vår nye båt. Jeg spurte Lunde båt, og de sa

at den nye, spyles av og du kan gå over til event. selvpoleerende.

Jeg fikk råd om å "strupe" lagene med bånnstoff etterhvert, slik at det ikke bygger på seg.

Ikke nødvendig å ta hele båten hver gang. Men dette er litt etter hvor man holder til.

 

Kan gå fra Hard Racing til selvpolerende, men ikke omvendt uten en større prosess.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

På båtmessa på Lillestrøm opplyste representantene fra Maritim at deres bunnstoff lages av en stor anerkjent leverandør - men de har ikke lov til å opplyse hvem dette er.

Har lest og hørt at bunnstoffet til Maritim er Seajet . Men det sier dem vel om Bilthema også

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Har prøvd Sea Jet 1 gang på jolla, men aldrig mer. Maken til groe har jeg jeg aldrig sett . Har bunnstoffet båter i 20 år .

Fortsetter med Jotun Hard bunnstoff, med selvpolerende utenpå.

Hva slags Sea Jet? Biltemas utgave? Hvor ligger båten? Fart? Sesong... pluss mange andre variabler?

Hvorfor i all verden hardt bunnstoff under det selvpolerende? 20 år med extra utgifter og arbeid? Er ikke mye imponert. Håper ikke innlegget er ment som ett godt råd!

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har en eldre motorbåt som har fått flere lag med diverse bunnstoff opp gjennom tiden. I fjor høst så jeg at bunnstoffet løsnet flakvis enkelte steder. Har lyst til å rydde ordentlig opp en gang for alle og fjerne alt. Blir det da riktig å legge på primer, for så å legge på et bunnstoff. Båten ligger i ferskvann, er ikke i saltvann.

Link to post

Har brukt VC 17m og VC 17m EXTRA.

Lite eller ingen groe på båten første sesong. I vinter har båten ligget i vannet, og det er fortsatt ikke nevneverdig groe, men vet av erfaring at det kommer til å eksplodere med gras og groe rundt omkring 1. Juni :smiley: (Dvs - jeg skal ta den opp og stoffe før den tid).

Hadde en 'hastestoffing' før sommerferien for et par år siden - den så jo helt grei ut, så kanskje det holdt i to sesonger pr stoffing? Det gjør det altså ikke......

S/Y Surprise

Link to post
  • 2 uker senere...

Kan noen hjelpe meg litt?

 

Det er første gang vi har båten på land etter vi kjøpte den for 2 år siden. Den tidligere eieren brukte Hempel (vet ikke hvilken type). Noen få steder er det flasset av litt (ca 1 cm i omkrets).

 

Er det mulig å legge Biltema bunnstoff oppå dette dette gamle?

Må vi bruke primer eller lignende der bunnstoffet har flasset av eller er det nok med bunnstoff?

 

På forhånd takk!

Link to post

Hei!

Kjøpte en Uttern 5500 dc i fjor høst. Nå skal den stoffes, men jeg lurer på en del ting. Forrige eier har brukt hvit hempel selvpolerende bunnstoff. Det har løsnet flak av bunnstoffet og primeren slik at skrogfargen har kommet til syne. Jeg må altså prime før jeg legger nytt bunnstoff. Må jeg fjerne alt gammelt bunnstoff eller kan jeg klattemale primer der hvor skrogfargen er?

Link to post

:flag:

Hei.Hadde tenkt å prøve en slik Bosch skrape.Er den ikke noe tess??

Har blitt anbefalt den av andre

Etter å ha prøvd det aller meste av verktøy og remedier endte jeg på Bosch skrapen på min båt i fjor. Skrapet helt ned og tok av et halvt dusin lag med bunnstoff og noen lag med primer. Antakelig to komp i minst ett av lagene.

 

Skrapen tok det aller meste. Noen gjenstridige rester tok jeg med PEX'en.

 

Virkemåten for skrapa er at når du legger press på skrapen mot underlaget så starter den å vibrere/slå/hugge. Frekvensen er stillbar. kunsten blir å finne egnet frekvens, legge passe press og føre skrapen framover i passe tempo.

 

Vær obs på at skrapen er relativt heftig. En del sår i gelcoaten må du regne med. Det ble en del sparkling før priming for min del.

 

Verktøyet er opprinnelig laget som et slags elektrisk huggjern. I det settet som jeg kjøpte (i pen trekasse) fulgte det med div jern. Jeg har også brukt verktøyet til å felle inn/ned løfteringer til dørkplater og lignende operasjoner.

 

Altså en klar anbefaling fra meg for å ta bunnstoff/primer. Og så er det jo så kjekt å ha enda et el verktøy i samlinga. Kan jo hende at jeg slår meg på treskjæring eller kjøper meg trebåt en gang...............

 

evenR4u

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei,

 

jeg har ikke lest og fortsetter ikke den foregående debatten, men har spørsmål under samme emne. Tror jeg.

 

Jeg har nettopp stoffet båten med VC17, farge granit, men den har fått kobberfarge. Ikke at det gjør noe, men den gamle fargen lignet mer på granit. Blir den granitt-farget når jeg setter den på sjøen igjen, eller er granitt og kobber samme farge?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Jeg har nettopp stoffet båten med VC17, farge granit, men den har fått kobberfarge. Ikke at det gjør noe, men den gamle fargen lignet mer på granit. Blir den granitt-farget når jeg setter den på sjøen igjen, eller er granitt og kobber samme farge?

 

Den blir mørkegrå i løpet av de to første dagene på sjøen. Du mister altså gullfargen :smiley: ('altertavla' som en vårpuss-nabo kalte det).

S/Y Surprise

Link to post
  • 6 år senere...

Min 2013 modell Bavaria Cruiser 33 ble påført Hempel Hard Racing fra leverandør, og i følge Lunde Båt kan jeg overmale dette direkte med VC 17M, noe som står i motstrid med råd fra såvel SeaSea som hva man kan lese i flere diskusjonstråder om emnet i bl.a. Baatplassen.no. Her hevdes det at man må slipe helt ned og prime på nytt før skifte til VC 17M. Også kompatibilitetstabell fra International indikerer klart det samme..

 

Skulle gjerne ha byttet til VC 17M, så Lunde Båt sine råd virker besnærende enkelt og fristende... Noen her som har erfaringer med å følge rådene fra Lunde Båt?

Link to post

Jeg har lagt vc17 over Jotun Racing, og det går helt fint.

Står vel delvis mange steder at vc17 kan legges på hardt bunnstoff, så jeg satset på det og er ingen problem. Ett par steder jeg har sett tilløp til at det har reagert med laget under, men ikke noe problem på største problemet med vc17 er at den tørker fantastisk fort, selv i 5+ er den overmalbar etter 20 min eller hva det står på boksen. Betyr at tiden den rekker å reagere med underliggende lag er veldig kort,

 

Jeg pusset dog litt over underliggende bunnstoff før første lag, dette for å fjerne alt løst stoff, og å glatte ut områdene jeg hadde hatt problemer med at Jotun Racing flasset, som var grunnen til bytte av bunnstoff.

 

Legger ett lag årlig, holder iallefall her på Møre-kysten, selv om det på boksen anbefales 2 lag.

 

Men prøv ett lite område først, så ser du fort hva som trengs.

 

TA

Link to post

OBS: Ikke legg VC17 rett på seildrevet. Da jeg hentet min båt etter polering og stoffing hos Amundsen i Nærsnes i dag lå en identisk båt ved siden av min, og fordi modellen ikke er så vanlig kom jeg i snakk med Amundsen om denne. På den andre båten hadde Amundsen måttet jobbe ekstra med seildrevet på grunn av tæring forårsaket av VC17.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...