Jump to content

Skifte av bunnstoff


Sibelius

Recommended Posts

Etter nyervervelsen i fjor høst og to uker på sjøen, har båten stått på land i vinter. Og man lengter jo bare etter å starte sesongen i ny båt. :smiley:

 

Har lenge vært innstilt på å bunnsmøre med selvpolerende bunnstoff (Hempel), og har fått inntrykk fra tidligere eier at det er dette som også er brukt tidligere.

Men etter nærmere kontroll av papirer og båt-håndbok som fulgte med, kan det tyde på at det er brukt hardt bunnstoff på båten.

 

Hvordan er det isåfall å bytte til selvpolerende? Kan det legges utenpå, eller bør man da slipe det gamle bunnstoffet helt bort?

 

Takker for gode tips og anbefalinger.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Min 26 fots seilbåt er i dag påført Hempel Mille Dynamic selvpolerende bunnstoff. Dette har jeg forsåvidt vært fornøyd med. Men nå er tilstanden til undervannskroget begredelig fordi det er blitt for tykt og løsner i store flak :sad: . Så jeg må finne frem skrapa og fjerne alt gammelt før nytt påføres.

 

I den forbindelse funderer jeg på å skifte til f.eks. VC 17 som er et hardt bunnstoff. Båten har en skrogfart på noe over 6 knop.

 

Spørsmålet er: Vil hardt bunnstoff kunne gi meg bedre gli i vannet eller blir forskjellen mellom selvpolerende og hardt marginalt forskjellig :confused: Blir ikke helt enig med meg selv om det er noe poeng å bytte.

 

Tar derfor gjerne imot noen synspunkter.......

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Jeg har benyttet VC 17 på seilbåten og er kjempefornøyd!!

Stoffet bygger svært lite og dekker meget bra, samt at jeg har inntrykk av at dette sitter godt fast,

ikke antydning til flass etter tre sesonger.

 

Har også hørt at med dette stoffet holder det å pusse litt fint i vannlinja for å friske opp litt, slik at helsoffing hvert år ikke er nødvendig.

 

Nå har det seg slik at jeg også har en motorbåt, som ikke så pen ut under etter noen års bruk med diverse bunnstoff. Så i fjor pusset/ skrapet jeg denne ned og la på VC17, 100% lekkert resultat.

 

Når det gjelder fart tviler jeg på at du vil merke noe forskjell på en saktegående båt, da skal i såfall eksisterende bunnsoff være rimelig "tykt" og ujevnt.

Link to post

Hei!

Gjorde følgende på Skarpnesen i fjor. Fjernet alt selvpolerende bunnstoff med Duxola malingsfjerner og høytrykkspyling. Tok det harde tokomponentslaget med slipemaskin. Tettet alle sår og sprekker. La på tre strøk med epoxyprimer, ett lag med knallblått hardt bunnstoff og til slutt to lag med selvpolerende svart. Brukte produkter fra Hempel. Grunnen til at jeg brukte blå farge på det harde bunnstoffet er at jeg lett ser når det er tid for å legge på et nytt lag med selvpolerende.

 

Da jeg tok opp i høst og høytrykksspylte, skimtet jeg den blå fargen. Legger på et nytt lag med selvpolerende til våren.

 

Halvor

Link to post

Helstoffer du båten hvert år da MortenK? Da vil det bygge seg opp tykke lag. Jeg bare flekker min båt,det eneste stedet jeg stoffer hvert år er i vannlinja.

Morten K: Njassh er vel det rette svaret på det. Litt etter behov. Men jeg har hatt båten noen år og tidligere eier noen år, uten at det har vært pusset noe som helst, så nå flasser det i store flak. Det har nok bygget seg opp over lang tid, og jeg er litt usikker på hvor bra grunnarbeidet er gjort i utgangspunktet. Så forøvrig antydning i våres, men da var ikke lysten til å gjøre en omfattende jobb med undervannsskrog helt der, så det ble med litt flekking. Men nå kan jeg ikke drøye det lenger.

 

Når det gjelder fart tviler jeg på at du vil merke noe forskjell på en saktegående båt, da skal i såfall eksisterende bunnsoff være rimelig "tykt" og ujevnt.

Morten K: Har en kompis som har brukt VC17 og han var veldig fornøyd. Ellers så er jeg enig i din synsing om at det neppe vil hjelpe så mye på farta.

 

 

Skal også ha på nytt bunnstoff på båten til våren.

I den forbindelse fant jeg gode tips og informasjon på Seajet sine nettsider.

Her er linken: Seajet

:smiley:

Morten K: Takk, den skal jeg sjekke ut !

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
  • 3 måneder senere...

NÅ ER JEG I GANG MED Å FJERNE GAMMELT BUNNSTOFF! :smash: Tenkte det var smart å ta det verste nå mens det er kaldt.

 

Startet friskt i ettermiddag med nyinnkjøpt håndskrape og plasserte meg i snøfonna! :yesnod: Tålmodigheten min varte ca 5 minutter hvor jeg fant ut at dette her vil ta år og dag. :nonod: Det ligger adskillige lag med diverse stoffer av ymse slag, så konklusjonen min er at alt må bort.

 

Etter litt tankevirksomhet bar det inn i bilen og ned til Maxbo Holmen hvor en Bosch elektrisk skrape og spesialblad ble anskaffet :cool: . På ekte mannsvis :smiley: ble utstyret koblet opp for umiddelbart testing hvor jeg fant ut ..........at det fine spesialbladet ikke tok noe som helst! :cryin: Så det ble til at jeg rundet standardskrapa i hjørnene (ifølge de i butikken var dette for kraftig for gelcoaten) og satte i gang med den. Det funket :yesnod: , så nå har jeg kommet meg gjennom et par lag, men jeg må nok ta en runde eller to til før det blir bra nok.

 

Her bestemt meg for å satse på VC 17 når jeg først tar jobben med å fjerne alt det gamle. Har hørt så mye bra om det, og det er også ganske fint å slippe bunnstoff som sverter på alt mulig.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Litt på siden men , da jeg la på nytt bunnstoff sist sommer så detter dette av i store flak . Spørsmålet er det at , hva kan ha sjedd eller hva har jeg evt gjort galt ? Mener jeg har gjort slik jeg pleier , høytrykkspyle , messingbørste vannlinja rundt , prime evt der det trengs også rulle på nytt stoff . Har vært blått seajet på fra før men bytta til svart seajet nå sist , selvpolerende . Problemet er nevnt her , men itno svar . Noen som kan si meg hva som har hent her ? Blir vel den jobben til våren iår , men har ikke planer om å skrape ned hele greia men .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

NÅ ER JEG I GANG MED Å FJERNE GAMMELT BUNNSTOFF! :smash: Tenkte det var smart å ta det verste nå mens det er kaldt.

 

Startet friskt i ettermiddag med nyinnkjøpt håndskrape og plasserte meg i snøfonna! :yesnod: Tålmodigheten min varte ca 5 minutter hvor jeg fant ut at dette her vil ta år og dag. :nonod: Det ligger adskillige lag med diverse stoffer av ymse slag, så konklusjonen min er at alt må bort.

 

Etter litt tankevirksomhet bar det inn i bilen og ned til Maxbo Holmen hvor en Bosch elektrisk skrape og spesialblad ble anskaffet :cool: . På ekte mannsvis :smiley: ble utstyret koblet opp for umiddelbart testing hvor jeg fant ut ..........at det fine spesialbladet ikke tok noe som helst! :cryin: Så det ble til at jeg rundet standardskrapa i hjørnene (ifølge de i butikken var dette for kraftig for gelcoaten) og satte i gang med den. Det funket :yesnod: , så nå har jeg kommet meg gjennom et par lag, men jeg må nok ta en runde eller to til før det blir bra nok.

 

Her bestemt meg for å satse på VC 17 når jeg først tar jobben med å fjerne alt det gamle. Har hørt så mye bra om det, og det er også ganske fint å slippe bunnstoff som sverter på alt mulig.

Gjorde samme jobben i fjor, brukte Sandvik malingskrape med skarpt blad, fordel å runde hjørnene. Med bestemt trykk og systematisk arbeid fungerer det greit. Pusset så bort restene med eksentersliper slik at bare gelcoaten sto tilbake. 20 timers arbeide på 26 fots båt. Frister ikke særlig til gjentakelse men resultatet ble meget bra. I ettertid har jeg hørt en del om sandblåsing med høytrykkspyler, eller kalkblåsing? Dette er nok noen enklere metode!

Link to post

Her bestemt meg for å satse på VC 17 når jeg først tar jobben med å fjerne alt det gamle. Har hørt så mye bra om det, og det er også ganske fint å slippe bunnstoff som sverter på alt mulig.

TIPS: Sjekk prisene på VC Tar og VC 17 hos Sea Sea på Rud. Nå leveres VC17 også i hvit, men vi skal ha den sorte varianten på nybåten etterhvert.

Lykke til med jobben og se frem til resultatet

Link to post

:flag:

Hei.Hadde tenkt å prøve en slik Bosch skrape.Er den ikke noe tess??

Har blitt anbefalt den av andre

Joda, den er kjempebra! Det tok bare litt tid å bli kjent med den. Men bruker man standardblad må man være forsiktig. Det er fort gjort å gå i gjennom gelcoaten. Så jeg ville rundet bladet i kantene, uten tvil. Så er det bare å ta tiden til hjelp.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Joda, den er kjempebra! Det tok bare litt tid å bli kjent med den. Men bruker man standardblad må man være forsiktig. Det er fort gjort å gå i gjennom gelcoaten. Så jeg ville rundet bladet i kantene, uten tvil. Så er det bare å ta tiden til hjelp.

Jeg skrapte ned hele båten i fjor vinter. Bosch skrapen syntes jeg også virket dårlig. Men etter noen dager fant jeg ut at ved å sette bladet den andre veien ble det bedre. Man må også ha rett vinkel og bevegelse for at den skal virke. Prøv deg frem med forskjellige teknikker og vinkler på skrapekniven. Noen ganger fungerer den best med kniven motsatt med høy vinkel på harde områder. Da blir det en slags hakkende bevegelse. Skrapa tar malinga, men primeren under som var en-komponent lot seg vanskelig fjerne. Brukte mye tid for å prøve å fjerne den med skrapa ,men måtte gi opp. Kjøpte da en Skil vinkelsliper med variabel hastighet og benyttet medfølgende rondell med 60 slipepapir.

Det ble da 2 omganger med først skraping og deretter sliping. Hadde jeg visst at skrapa ikk etok primeren skulle jeg gått direkte på med vinkelsliperen og grovt papir. Da hadde jeg sluppet en uke med skraping og 1200kr til skrapa.

Link to post

Glad jeg "bare" har 26 fot å jobbe med ........ :rolleyes:

 

Min Maxi800 er 27 fot og det er stort nok det! Tenker også på å slipe, helt nød bunn og kjøl, og lurer på om jeg på kjølen (jern) kan bruke hobbyvinkelsliperen min påsatt konisk børste (aksialbørste) med gjenget feste for vinkelsliper som man får på Biltema (side 201 i katalogen deres).

 

Noen som har erfaring, eller meninger om dette?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Nå har jeg tenkt å fjerne alt ned på glassfiberen under båten, for å lime på noen speed-rails for å få litt mer løft. Samt noen mindre justeringer på skroget under helt akter. Da bør nok sandblåsing kansje være en enkel metode for å komme ned på glassfiberen og dermed få god heft. Og jeg har da heller ikke gelcoat, da båten er bygget i kryssfiner med galssfiber/epoxy utpå.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post

Var på båtmessa i dag og bortom en stand med en ny bunnstoffjerner, også omtalt i siste nr. av Seilmagasinet. Det hørtes nesten for godt ut til å være sant. Skal smøres på og virke i minst 6 timer, og kan så fjernes med plastskrape eller høytrykkspyler. Verker herder eller tørker inn. Skal at på til være miljøvennlig.

 

Forhandles av Asdal Trading. Aner ikke noe om pris. De fortalte at de hadde hatt besøk av større firma som ville sjekke ut stoffet.

Sikkert vel verdt å teste ut for de som har tenkt å ta den jobben i vår.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...