Jump to content

Yamaha 15 hk går varm selv om kjølevannet spruter fint.


Pokemon

Recommended Posts

Heisann, jeg har en 15 hk yamaha av eldre modell vil tippe tidlig 90 tall eller sent 80 uansett, denne motoren går varm når jeg kjører på full speed en god stund, den går fint i sakte fart, men med en gang jeg har kjørt 4-500 meter i full plan blir den varm.

 

Nå har jeg sjekket impelleren og den var helt fin. termostaten er fjernet så det er ikke den som er problemet heller, kjølevanns-strålen er også helt fin og når jeg tar av slangen så kan jeg sprute ca 2 meter med den.

 

Så nå skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor motoren blir så fryktelig varm.

 

Det hadde vært flott om noen med erfaring rundt dette kunne pekt meg i riktig retning.

 

på forhånd takk

Link to post

nei det gjør eg ikkje, Så lenge det spruter så svært som du sier så greier ikkje en slik motor å koke opp så mykje vann så fort. Det er tross alt nytt kaldt sjøvann som kommer inn heile tiden og ikkje resirkulert vann som går flere runder til det koker. Om derimot vannstrålen opphører når du drar på så kan eg forstå at det damper litt når du drar den ned igjen. Sikker på det er sladrestrålen du ser på nå da og ikkje vannet i eksosrøret? og kan du holde handa under den sladrestrålen?

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Link to post

det du sier nå henger ikkje på greip i det heile tatt.Det er visst slik at det er god sprut i sladrestrålen samt at denne visst koker. Noe som forsåvidt er en umulighet. Og med tette kanaler så skulle tvert imot sladrestrålen bli svært lite oppvarmet da vannet ikkje går innom i nevneverdig grad og da altså oppta varme...

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Link to post

Nei vel.

 

Demonterte en Yamaha 15hk fra 80tallet for en kamerat,som gikk varm.

Den hadde fin sladrestråle,kunne sprute flere meter bortover bakken med den. Men ut av eksosportene på stammen og propellen kom det ikke vann.

Tok av toppen på den,stapp full av salt i kjølekanalene. Vi renset denne motoren helt for salt og etter det fungerte alt som det skulle.

 

På denne ble også sladrestrålen så varm at det begynte å frese i vannet som kom ut.

 

Men hvis du vet at dette ikke henger på greip hadde vi vel flaks da ;)

Link to post

Må være forsiktig med å bruke motoren hvis den ikke får kjøling, resultatet er at veivlagrene ryker og da må veiven deles for å bytte det midterste lageret..

Snakker av erfaring, hadde en 9,9 som stod på lassebåten eg har, hadde akkurat samme tendenser som din. den fikk kjøling, trodde tidligere eier, og kjørte i vei.. Når eg tok av toppen var alle kjølekanalene tett av salt..

Bar preg av at den ikke var særlig bra vedlikeholdt...

Sjekk her:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post

det du sier nå henger ikkje på greip i det heile tatt.Det er visst slik at det er god sprut i sladrestrålen samt at denne visst koker. Noe som forsåvidt er en umulighet. Og med tette kanaler så skulle tvert imot sladrestrålen bli svært lite oppvarmet da vannet ikkje går innom i nevneverdig grad og da altså oppta varme...

 

I mitt hode er det slik at en motor som er overopphetet varmer vann fortere en en som er passe varm. Med tette kanaler er det vel ikke mer vann som sirkulerer en det som trenges for å lage strålen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...