Pokemon Startet 14.Juli.2013 Del på Facebook Startet 14.Juli.2013 Heisann, jeg har en 15 hk yamaha av eldre modell vil tippe tidlig 90 tall eller sent 80 uansett, denne motoren går varm når jeg kjører på full speed en god stund, den går fint i sakte fart, men med en gang jeg har kjørt 4-500 meter i full plan blir den varm. Nå har jeg sjekket impelleren og den var helt fin. termostaten er fjernet så det er ikke den som er problemet heller, kjølevanns-strålen er også helt fin og når jeg tar av slangen så kan jeg sprute ca 2 meter med den. Så nå skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor motoren blir så fryktelig varm. Det hadde vært flott om noen med erfaring rundt dette kunne pekt meg i riktig retning. på forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Du HAR olje i bensinen..? Det kan tenkes at kjølekanaler rundt sylinder er delvis tett selv om kontrollstrålen fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Pokemon Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 ja jeg har olje i bensinen, har også tenkt at noen kanaler kan være tette, er det noen lett måte å få opp disse på uten å demontere toppen? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 (redigert) Båtsjappene har vel noe lurium som skal løse opp salt. Hvor godt det virker kan jeg dog ikke si noe om.... men ville prøvd det uansett. Å få av toppdeksel og topp på en så gammel motor kan være sjansespill ang. knekking av bolter.... Redigert 14.Juli.2013 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Demonter termostaten og sjekk den, lett at den salter igjen. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 . termostaten er fjernet så det er ikke den som er problemet heller, Demonter termostaten og sjekk den, lett at den salter igjen. Den er allerede borte så den er det nok ikke Men som sagt over her så har jeg også tro på tette kjølekanaler. Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 hva mener du den bkir så fryktelig varm egentlig? det er ikkje du som lager et problem utav noe som ikkje er tema engang nå? Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Pokemon Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 eh den blir så varm at det kjølevannet som kommer ut (kontrollstrålen) bare er damp. pluss at jeg begynner å se tegn til missfarging av lakken på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 ja som sagt... hvor varm er sladrestrålen da egentlig? og om det bare kommer ut damp som du sier så har du mao ikkje kjølestråle og heller ikkje vann som du hevdet var i fleng i første innlegg Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Pokemon Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 det begynner som vann, så blir den varm, SÅ kommer det damp, altså det spruter godt med kjølevann fra pilotstrålen helt til motoren blir varm og da sier det seg selv at det blir damp av det til slutt? skjønner du? Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 nei det gjør eg ikkje, Så lenge det spruter så svært som du sier så greier ikkje en slik motor å koke opp så mykje vann så fort. Det er tross alt nytt kaldt sjøvann som kommer inn heile tiden og ikkje resirkulert vann som går flere runder til det koker. Om derimot vannstrålen opphører når du drar på så kan eg forstå at det damper litt når du drar den ned igjen. Sikker på det er sladrestrålen du ser på nå da og ikkje vannet i eksosrøret? og kan du holde handa under den sladrestrålen? Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Lars K Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Du har sikkert gjenngrodde kjølekanaler i toppen. Fordi om du har pilotstråle betyr ikke det nødvendigvis at motoren har kjøling. Jeg ville prøvd å ta av undervannshuset og termostathuset og flushe,kanskje du får ut guffa da. Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 det du sier nå henger ikkje på greip i det heile tatt.Det er visst slik at det er god sprut i sladrestrålen samt at denne visst koker. Noe som forsåvidt er en umulighet. Og med tette kanaler så skulle tvert imot sladrestrålen bli svært lite oppvarmet da vannet ikkje går innom i nevneverdig grad og da altså oppta varme... Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Lars K Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Nei vel. Demonterte en Yamaha 15hk fra 80tallet for en kamerat,som gikk varm. Den hadde fin sladrestråle,kunne sprute flere meter bortover bakken med den. Men ut av eksosportene på stammen og propellen kom det ikke vann. Tok av toppen på den,stapp full av salt i kjølekanalene. Vi renset denne motoren helt for salt og etter det fungerte alt som det skulle. På denne ble også sladrestrålen så varm at det begynte å frese i vannet som kom ut. Men hvis du vet at dette ikke henger på greip hadde vi vel flaks da ;) Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Må være forsiktig med å bruke motoren hvis den ikke får kjøling, resultatet er at veivlagrene ryker og da må veiven deles for å bytte det midterste lageret.. Snakker av erfaring, hadde en 9,9 som stod på lassebåten eg har, hadde akkurat samme tendenser som din. den fikk kjøling, trodde tidligere eier, og kjørte i vei.. Når eg tok av toppen var alle kjølekanalene tett av salt.. Bar preg av at den ikke var særlig bra vedlikeholdt... Sjekk her: Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
BAN Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 det du sier nå henger ikkje på greip i det heile tatt.Det er visst slik at det er god sprut i sladrestrålen samt at denne visst koker. Noe som forsåvidt er en umulighet. Og med tette kanaler så skulle tvert imot sladrestrålen bli svært lite oppvarmet da vannet ikkje går innom i nevneverdig grad og da altså oppta varme... I mitt hode er det slik at en motor som er overopphetet varmer vann fortere en en som er passe varm. Med tette kanaler er det vel ikke mer vann som sirkulerer en det som trenges for å lage strålen. Sitér dette innlegget Link to post
Pokemon Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Bare sånn for forskningens skyld, tok jeg av toppen, kanalene var tette ja. så man kan altså ikke stole på pilotstrålen :P Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 pilotstrålen kommer sjøl om motorern en potte tett og indikerer bare at impeller pumper vann Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Lars K Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Riktig,og da vil vannet som kommer ut av pilotstrålen blir glovarmt... Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Kjøp avløpsåpner hos en rørlegger og bland ut i vann i en bøtte , start opp slik dette kommer inn og vent i 1time. Start opp igjen og skift ut til rent vann ettervert. Har gjort dette før, funker topp dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.