OddIvar90 Startet 14.Juli.2013 Del på Facebook Startet 14.Juli.2013 Hei! Har en suzuki df90 4-takt. Noen som vet hvilket turtall denne trives best i når man skal kjøre en lang strekning? Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 motoren trives på hvilket turtall som helst. Det er snarere et spørsmål om hva eieren trives med av støy fart og økonomi og det kan bare du svare på Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Med min båt og den samme motoren så ligger vi rundt 4000 rpm. Har litt med støybildet å gjør i tillegg til beste nautisk mil per liter utnyttelse som er ca 0,6 liter per nautisk mil. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Kurven for turtal og mest gunstig forbruk for min Merc 115 er 4000 omdr. Fart ca 24-25 knop. Max på 35 knop. Da er lydnivået veldig behagelig også Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
BAN Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Hvis man skal gå ut i fra at motoren trives best når den yter mest i forhold til forbruk, så er nok svaret mellom 4000 og 4500 en plass avhengig av tyngde på båt. Sitér dette innlegget Link to post
OddIvar90 Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Takker for svar :) jeg har funnet ut ca 4200 er et fint turtall for min båt. Går da også ut i fra at den tåler max turtall i kortere perioder også da? Check engine lappa begynner og blinke og pipe etter jeg har kjørt en stund. Kjører jeg på lite turtall går det bra. Men hvis jeg kjører et lengre stykke begynner den. Noen som har opplevd dette? Motoren har også en tendens til å stoppe hvis jeg har kjørt et lengre stykke og slår av gassen. Kan dette ha en sammenheng tro? Den har nylig vært på service og har peilet olje så alt det er greit. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Struping av bensintilførsel? Tett tankventilasjon? Sitér dette innlegget Link to post
OddIvar90 Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Tenkte tanken jeg og. Men synes det er merkelig da det er både ny bensintank, slange og bensinpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 (redigert) Hvis det gjelder den gode gamle DF90 som er/var markedets største 90-hester med 1950 kubikkcm, så har den tillatt turtallsområde 4500-5500 på full gass og yter max på 5000 rpm. Så gunstig turtall på marsjfart vil jo bli i forhold til hva som oppnås på max. Og evt. trekke fra 1000-1500 rpm. Gjelder det derimot nye DF90A på 1500 kubikk så har den tillatt turtallsområde full gass 5300-6300 og yter max effekt på 5800 rpm (tilfeldigvis alle data helt likt med min Honda BF90D). De nye motorene har lean-burn teknologi. På min Honda vil det si at mellom 2000 og 4000 rpm er den ekstra gunstig i forbruk pr. nautisk mil. Men i praksis 3000-4000 rpm da farten blir litt lav under 3000, men igjen avhengig av propelltype og størrelse og båtvekt. Redigert 15.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 (redigert) Takker for svar :) jeg har funnet ut ca 4200 er et fint turtall for min båt. Går da også ut i fra at den tåler max turtall i kortere perioder også da? såvidt meg bekjent så skal alle påhengere i vanlig salg tåle å gå på fullt turtall, ikke bare kortere perioder men også lengre. Har iallefall ikke sett noe i instuksjonsbøker som sier noe annet. Som antydet ovenfor, er nok noe med bensintilførselen din som ikke er 100%. Kan være så marginalt at det er en slange internt på motor som ligger litt forkjært, slik at den suges flat på full gass Når det gjelder marsjfart, så kommer det også mye an på båten. Finner man et fartsområde hvor den går fint og harmonisk i vannet så blir det også mindre belastning på motor Redigert 15.Juli.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
OddIvar90 Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Takker for flere tilbakemeldinger! :) Er en 2001 mod så er nok den gamle jeg har. Da skal jeg sjekke opp bensintirførselen å se om jeg finner noe. Har også hørt snakk i at man skal klare å finne feilkode etter hvordan "check engine" lampa lyser? I mitt tilfelle blinker den 3 ganger og tar en pause og så nye 3 ganger. Piper også 1 gang mellom dette. Sitér dette innlegget Link to post
OddIvar90 Svart 18.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2013 Det som er rart med denne feilmeldinga er at noen ganger kan det ta lang tid før den begynner. Og noen ganger begynner den bare etter noen minutter. Uansett turtall. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 19.Juli.2013 Del på Facebook Svart 19.Juli.2013 Suzuki feilkoder: https://baatplassen.no/i/topic/101664-suzuki-df140-har-unormalt-hoey-tomgang-etter-vinterlagring/#entry1454619 Passer det med nr 3?: 3 pip med ett mellompip. Sitér dette innlegget Link to post
OddIvar90 Svart 21.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2013 Da er jeg ganske sikker på at det er MAP sensor nr 2 det blir feilkode på. Hvilken funksjon har denne? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Max turtall på DF 90 trenger man ikke å bekymre seg for. Den er egentlig en 115hk med nedjustert turtallsperre så den er det ingen problem å ligge på max i ny og ne med Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Som gjør at man med enkle grep kan gjøre den om til en 115hk? Trodde ikke det, men ble nysgjerrig siden jeg har en slik motor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 (redigert) Det meste er debattert før https://baatplassen.no/i/topic/78932-suzuki-df90-og-trimming/ Redigert 22.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 Takker. Mente å huske at det var slik det var som det fremkommer i tråden og derfor stusset jeg på en uttalelse som; Den er egentlig en 115hk med nedjustert turtallsperre Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Teerex Svart 22.Juli.2013 Del på Facebook Svart 22.Juli.2013 nedjustert effekt er vel det korrekte Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjellmatros Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Gamle DF 90 er lik med 115 og 140. Forskjellen mellom DF 90 og DF115 er styringsboksen som har høyere turtallsperre på DF115 og den har andre kamaksler som gir mere ventilåpning. DF 140 har i tilleg en annen utveksling på gearet og andre kamaksler enn DF 115 igjen. Om DF140 har annen styringsboks er jeg usikker på. Så ja Mouche, din DF 90 kan lett bli en DF115, muligens også DF140. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 gamle DF140 har også litt mer sylindervolum om jeg ikke husker feil...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 (redigert) "Gamle" 140 hk har større sylindervolum, boring/slaglengde i følge manualen jeg sitter med i hånden. 1950cm3 versus 2044cm3. Redigert 27.Juli.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BAN Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 gamle DF140 har også litt mer sylindervolum om jeg ikke husker feil...? Sammenlignet min DF 140 med en DF 115 for en tid tilbake, og min hadde større volum. Ser på Suzuki sine sider at på de nye så er det DF 90 som skiller seg ut med mindre volum. DF 115 og DF 140 har samme volum. Som en kuriositet så er toppturtall høyere på DF 115... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 På det nye så har DF90 mindre volum ja. Men på den gamle serien så er 90 100 og 115 helt like med unntak av kamaksler og styringsboks. 140 er litt annerledes men ikke mye... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 "Ny" og "gammel" er relative begrep. Jeg viser til 2007 modeller som er hva jeg har og som manualen til produsenten oppgir som nevnt i tidligere innlegg mht sylindervolum. Om en 2007-modell er "ny" eller "gammel" er vanskelig å lese ut av denne tråden. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.