Jump to content

Hvor mye turtall suzuki df90 4-takt?


OddIvar90

Recommended Posts

Takker for svar :) jeg har funnet ut ca 4200 er et fint turtall for min båt. Går da også ut i fra at den tåler max turtall i kortere perioder også da?

 

Check engine lappa begynner og blinke og pipe etter jeg har kjørt en stund. Kjører jeg på lite turtall går det bra. Men hvis jeg kjører et lengre stykke begynner den. Noen som har opplevd dette? Motoren har også en tendens til å stoppe hvis jeg har kjørt et lengre stykke og slår av gassen. Kan dette ha en sammenheng tro? Den har nylig vært på service og har peilet olje så alt det er greit.

Link to post

Hvis det gjelder den gode gamle DF90 som er/var markedets største 90-hester med 1950 kubikkcm, så har den tillatt turtallsområde 4500-5500 på full gass og yter max på 5000 rpm.

Så gunstig turtall på marsjfart vil jo bli i forhold til hva som oppnås på max. Og evt. trekke fra 1000-1500 rpm.

 

Gjelder det derimot nye DF90A på 1500 kubikk så har den tillatt turtallsområde full gass 5300-6300 og yter max effekt på 5800 rpm (tilfeldigvis alle data helt likt med min Honda BF90D).

De nye motorene har lean-burn teknologi. På min Honda vil det si at mellom 2000 og 4000 rpm er den ekstra gunstig i forbruk pr. nautisk mil.

Men i praksis 3000-4000 rpm da farten blir litt lav under 3000, men igjen avhengig av propelltype og størrelse og båtvekt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takker for svar :) jeg har funnet ut ca 4200 er et fint turtall for min båt. Går da også ut i fra at den tåler max turtall i kortere perioder også da?

 

såvidt meg bekjent så skal alle påhengere i vanlig salg tåle å gå på fullt turtall, ikke bare kortere perioder men også lengre. Har iallefall ikke sett noe i instuksjonsbøker som sier noe annet.

 

Som antydet ovenfor, er nok noe med bensintilførselen din som ikke er 100%. Kan være så marginalt at det er en slange internt på motor som ligger litt forkjært, slik at den suges flat på full gass

 

Når det gjelder marsjfart, så kommer det også mye an på båten. Finner man et fartsområde hvor den går fint og harmonisk i vannet så blir det også mindre belastning på motor

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takker for flere tilbakemeldinger! :)

 

Er en 2001 mod så er nok den gamle jeg har.

 

Da skal jeg sjekke opp bensintirførselen å se om jeg finner noe. Har også hørt snakk i at man skal klare å finne feilkode etter hvordan "check engine" lampa lyser? I mitt tilfelle blinker den 3 ganger og tar en pause og så nye 3 ganger. Piper også 1 gang mellom dette.

Link to post

Det meste er debattert før :smiley:https://baatplassen.no/i/topic/78932-suzuki-df90-og-trimming/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

nedjustert effekt er vel det korrekte

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Gamle DF 90 er lik med 115 og 140. Forskjellen mellom DF 90 og DF115 er styringsboksen som har høyere turtallsperre på DF115 og den har andre kamaksler som gir mere ventilåpning. DF 140 har i tilleg en annen utveksling på gearet og andre kamaksler enn DF 115 igjen. Om DF140 har annen styringsboks er jeg usikker på.

Så ja Mouche, din DF 90 kan lett bli en DF115, muligens også DF140.

Link to post

gamle DF140 har også litt mer sylindervolum om jeg ikke husker feil...?

 

Sammenlignet min DF 140 med en DF 115 for en tid tilbake, og min hadde større volum.

 

Ser på Suzuki sine sider at på de nye så er det DF 90 som skiller seg ut med mindre volum. DF 115 og DF 140 har samme volum. Som en kuriositet så er toppturtall høyere på DF 115...

Link to post

"Ny" og "gammel" er relative begrep. Jeg viser til 2007 modeller som er hva jeg har og som manualen til produsenten oppgir som nevnt i tidligere innlegg mht sylindervolum. Om en 2007-modell er "ny" eller "gammel" er vanskelig å lese ut av denne tråden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...