Jump to content

Suzuki DF90 og trimming


Vegabond

Recommended Posts

Hei!

 

Bare lurer litt på det rundt trimming av båtmotor. Er dette lov? og er det større fare for at den kan bli ødelagt osv?

Hva må eventuelt gjøres?

 

Bare litt nyskjerrig.

 

Har hørt at det er samme blokk på 70 og 90 hk, men i manualen så ser det ut som at det er samme på 90 og 115.

 

 

Mvh Robert.

Link to post
Share on other sites

DF90 i fra 2009 eller nyere har samme blokk som DF70 og DF80. Eldre DF90 har samme blokk som DF115. Ikke ulovlig å trimme, men det skal sikkert innbetales HK avgift. En motor som det tas ut mer effekt av slites selvfølgelig raskere, men det er selvsagt ikke noe problem når det kommer til levetid å trimme en DF90 av gamle typen til 115hk. Særlig lønnsomt er det ikke, kammen må byttes og så må elektronikken omprogrammeres. På båten jeg har er toppfarten med DF115 knop, og 27 knop for 27 DF90. Tror ikke forskjellen i akselerasjon er særlig stor heller.

Link to post
Share on other sites

Det er vel 3 grunner til at DF115 også ble levert nedtrimmet til DF90 til følgende kundegrupper:

 

1. De som har båt som ikke er godkjent for 115 hk men allikevel vil ha kraftig dreiemoment.

 

2. De som ikke syns de har råd til 115 hk.

 

3. De som syns 90 hk gir nok fart.

 

Så man kan jo trygt bygge en DF90 om til DF115 men da er man jo avhengig av å finne tak i deler til en pris som gjør det lønnsomt, samt å gjøre jobben billig.

 

Det samme gjelder jo mange andre motormodeller.

Den nye DF90A veier jo 40 kg mindre enn den gamle, og det er ikke mere effekt å hente på den.

Men derimot passer den mye bedre på eldre båter som ikke trives så godt med nesten 200 kg motor på hekken.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ifølge tråden her så er det samme delenr. på kammen til DF90 og DF115 så det er jo bare å dobbeltsjekke aktuell årsmodell http://www.suzukioutboardforum.com/suzuki-outboard-parts-forum/164-df90-df115-differences.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den nye veier 155 kg ja. Men her var det vel snakk om den gamle modellen som evt. kan modifiseres opp til 115 hk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er mange som vurderer trimming av påhengere. Mercury Verado er velegnet til dette pga det er kun softwaren som er forskjellig i fra dei forskjellige modellene. Men det er grunn til ettertanke når metodene til enkelte "spesialister" blir brakt frem i lyset,les hva en Mercury representant

skriver her.

 

Recently there has been quite a lot of chatter around Verado HP increases through recalibrating the PCM. The group has discovered a European company called Lundin's Marine who claims they can do this. Please advise the group that Mercury has researched this company and others and has learned that they physically crack open the PCM case which damages the water tight seal to modify the calibration. In any environment, saltwater or freshwater, you can guess what happens to the sensitive electronics in the PCM over time when exposed to moisture. They are entirely unprotected since they were designed to remain within an airtight box. Also, remember that the PCM controls not only the engine functions, but also the throttle and shift strategy. You could be putting yourself and your family in harm's way if either of these circuits malfunction due to a faulty calibration or corroded component. And counter to their claims, the serial number is lost, the fault history is wiped out as is the run history. Federal EPA laws also govern this type of activity. The bottom line, when warranty work is submitted on an engine with a tampered PCM, the claim will be denied and our records will be updated and disclosed to anyone calling to inquire about engine history.

Link to post
Share on other sites

Det er vel neppe noe stort problem å få en sånn boks vanntett igjen hvis man går inn for det.

Naturligvis er ikke Mercury begeistret for slike modifikasjoner selv om de nok fungerer greit.

Men det beste er jo å bytte til korrekt boks, men det er jo ikke noe som vokser på trær til fornuftige priser.

Jeg fikk tak i 50 hk boks (sikkert fra en havarert motor) til min forhenværende E-tec 40 og det fungerte jo greit.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da er vel min 2004 modell 190 kg da? :) kan bli spennende på sjøen det..

Hvilken båt er det snakk om da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er vel neppe noe stort problem å få en sånn boks vanntett igjen hvis man går inn for det.

Naturligvis er ikke Mercury begeistret for slike modifikasjoner selv om de nok fungerer greit.

Det var akkurat mine tanker også.

 

Hvis det er slik de sier at gass og gir blir styrt av denne boksen og kan gjøre skade hvis denne boksen feiler, synes jeg de bør gjøre om på det umiddelbart.

 

Det er vel ikke helt ukjent at Mercury har hatt problemer med elektronikken sin til tider :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

DTS (digital trottle and shift)systemet til Mercury har vært meget vellykket siden introduksjonen for noen år siden.Yamaha og suzuki m/flere kommer

 

no etter med lignende systemer. Dette er svært sikre systemer å betjene så lenge ikke "såpekokere med virusbefengte laptopper" prøver å gjøre ting

 

bedre enn store produsenter som spanderer millioner av dollar i utvikling og kvalitetssikring i den hensikt å gjøre disse systemene sikre for kunden.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"virusbefengte laptopper" ? det var vel litt søkt :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er det jo modifisering av produsentens program "A" til produsentens program "B" eller så nært man kommer.

Det dreier seg vel ikke om programmering etter fri fantasi eller egne ideer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er mange "stygge" metoder som kan benyttes for å øke effekten, men som sliter motoren raskere. I særlig grad på moderne diesel-motorer der styringen er ganske avansert og kritisk for motorens velbefinnende.

Det trenger ikke merkes negativt de første kilometrene eller hundretalls timene.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker "chipping" av båtmotor så tenker jeg først og fremst modifisering av motorstyringen til en motormodell med lavere effektuttak enn toppmodellen av samme motorblokk.

Sånn at motoren i utgangspunktet ikke får noen større belastning enn produsenten i utgangspunktet har designet motoren for.

 

Noen helt annet er det jo på landjorda, der man jo har en helt annen og snillere måte å slite på maskineriet enn til havs. Og man man tillate seg å gå noe utover produsentens max. leverte effekt hvis man tar visse forholdsregler og lytter til erfarne fjellfolk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er desverre utelukkende "stygge" metoder som blir brukt når en motor skal trimmes/chippes/ eller "optimaliseres" som disse allvitende "motorspesialistene" som innehar nærmest legendariske kunnskaper som motoringeniører hos Mercedes/BMW/Mercury/Yamaha bare kan drømme om

 

Chip freakene påstår at det er gode marginer ved effekt økning, dette er regelrett løgn i mange tillfeller.

Når det smeller er det kunden og ikke tuning firmaet som står ansvarlig,dette bør folk være oppmerksom på.

Link to post
Share on other sites

her var det mye negativitet å spore... lurer på om man ikke snakker litt forbi hverandre her ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei da,her er ingen negativitet,men harde fakta.Jeg synest det vil være synd hvis båtfolk skal få rasert motor og drivverk på sin båt pga useriøs trimming.

 

Det er tillfelle at på mange utenbordsmotorer(i motsetning til mange bil og innenbords båtmotorer)er det kun ECU uniten som er forskjellig i de respektive motorstørrelsene.

 

Og som "teerex" skrev tidligere har man mulighet for å få tak i en orginal ECU unit i fra en større motor er dette helt

kurant og ikke minst en sikker løsning.

Link to post
Share on other sites

For å nyansere dette litt:

 

Trimming kan f.eks starte med en mer avansert kam-profil som er altfor avansert og langsom å produsere til en standard motor.

 

Med en mer avansert og nøaktig kam-profil kan motoren optimaliseres bedre.

Optimalisering kan også være basert på motorens faktiske prestasjoner pr dato og ikke bare et gjennomsnitt av motorer.

Da er ikke alle inngrep i - eller erstatning av - programvaren (eg. firmware) "stygge". Men når motoren eldes så bør det reoptimaliseres.

 

Men man skal jo vite hva man driver med, som ellers:

Saab har f.eks en turbo-"boost" funksjon som bare skal vare et visst antall sekunder av gangen, ellers blir det overbelastning.

Boost-tiden kan jo forlenges slik at det later til at motoren er blitt sprekere, men altså....

Tror at et godt eksempel på seriøse trimmere er Nordic Uhr, SAAB-trimmere.

 

Med stadig flere sensorer i motorene er jo også en standard motor i dag ganske "trimmet", ikke bare for ytelse, men særlig for forbrenningsrenhet, også ved hastighetsendring. Man ser ikke lenger tykk blårøyk ut av eksosrøret hvis alt virker som det skal.

 

Eks. på standard ferdig "fabrikktrimmet" utenbordsmotor:

Under "full gass fremover" kan tenningstidspunktet endres slik at motoren yter bedre, men ikke for mye, da blir belastningen på stempel og lagre for stor. Honda har dette på noen utenbordsmotorer, kalt "BLAST".

Motoren opererer da hårfint på "bankegrensen", men hele tiden på den riktige siden. Også luft/bensin blandingen justeres midlertidig.

Motoren oppnår på denne måten et større dreiemoment på lave turtall og kjennes som en motor med større volum. Dette er fint for å komme opp i plan hurtigere. Brrrooommm!

 

Den stygge måten:

Man kan f.eks juksekoble en bankesensor slik at motoren tror at den fungerer og endre tenningstidspunktet mer radikalt, men en smart programvare vil sjekke sensoren ved start av motoren og nekte å starte eller kjøre motoren i "sikkerhetsmodus", kun lav belastning/turtall.

 

(Sikkert mer enn noen spurte om dette, men det er jo artig med motorteori, da...) :easter:

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...