snod Startet 14.Juli.2013 Del på Facebook Startet 14.Juli.2013 Blåste toppakning på min Volvo Penta AQ140. Fikk kjølevann inn i sylinder#3 (og eksos i kjølevann). Kom meg inn til havn for egen maskin ved å tette korken til kjølevannet med papir, fylle på nytt kjølevann og gå på sakte fart inn til havn. (Kom helt frem før alt kjølevannet var brukt opp) Nå har jeg skrudd av toppen og sett feilen. Det er tæring i toppen på tvers av flammeringen. Vanskelig å se hvor dypt det er. Jeg vil anslå 0.5 til 1mm dypt på det verste. Kan noen på dette eminente forumet fortelle med hvor mye man trykt kan frese toppen? Og evt om det fins verksteder som gjør sånt rundt Drammen. Tenkte å ringe til Sylinderservice i Oslo imorgen for å høre om det kan frese den. Jeg tok av toppen uten å løsne kamaksel, men denne må kanskje av før den kan freses? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 opp 1,5mm går fint, kammen må demonteres samt pinnebolter. sikkert flere bilverksteder i Drammen som har planslipemaskin for topplokk. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Takk for hjelp! Får prøve å reise et sted imorgen. Har et annet problem også. Eksos-utløpet fra sylinder#4 er veldig tæret. Jeg hadde tenkt å bruke kjemisk metall for å utbedre, men er det noen som vet om dette også kan sveises og freses tilbake til riktig overflate? Noen som vet hvor det kommer fra? Jeg så det var tæret hull i platene som skiller kjølevann fra eksos, men det så for meg ut som om dette var for nærme utløpet til å ha innvirkning på toppen. Tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Finn en ny topp på hogger'n ! Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 Er det skilleveggen i utløpet av manifoilen du mener så må den byttes.Sjekk Mekonomen de hadde manifoil til en rimlig penge. Og som adeneo skriver kjøp deg en biltopp hos hoggern. Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Takk igjen Så det var ganske rimelig manifold på drevdelar også så får en kollega til å handle der. Hvordan skaffer man topp fra høggern? Sjekket finndel.no etter topper, men de har bare komplette motorer. Må jeg finne en 2,1 liter motor med forgasser og så skru av toppen? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 2,1 eller 2,3 samme toppen.Søk telefon nr Gunnbjørn Tveitan 3243 Kodal han har noen topper liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Bolla Pinnsvin Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 (redigert) Hei Hadde samme feilen på min AQ145 (tæring på eksos-utløp på no 4). Synderen var eksos-manifoilen, veggen mellom kjølevæske(sjøvann) og eksos var tæret bort. Fikk frest opp og laget nytt anlegg for manifoilen, dette ble gjort på verksted. Reparasjonen kostet småpenger i forhold til ny topp og har fungert fint til dags dato, ca 15 år. Redigert 15.Juli.2013 av Bolla Pinnsvin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Nå har jeg skaffet ny topp. Var visst masse å få tak i til et par hundrelapper. Neste spørsmål er ventilene. Bør jeg ta av all ventilene og sjekke de? Hva skal jeg isåfall se etter? Antar at blanke overflater tyder på god tetning, mens sot på tetningsflater tyder på lekkasje? Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Ville vel tatt dem ut og sjekket styringer samt slipt ventiler,tar deg bare et par timer.Sjekk også toppen med rettholt.Jeg ville uansett planslipt den. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Løfter denne gamle tråden. Se du fikk tak i topp til din motor. Jeg vurdere om jeg skal få ta i ny topp, og overhale denne. Hval kostnaden ikke er så stor, tenker jeg at dette er en enkel måte å gjøre dette på. Ny topp, nye ventiler, tettinger, flytte over kam og justere opp. Kjøpte du topp til marineutgaven av B21 (AQ140a) eller en vanlig biltopp? Trodde det var litt forskjell på disse toppene. På forhånd takk for tips hvor man enkelt kan kjøpe seg en topp som passer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.