Jump to content

VP AQ140 blåst toppakning, hvor mye kan man frese?


snod

Recommended Posts

Blåste toppakning på min Volvo Penta AQ140. Fikk kjølevann inn i sylinder#3 (og eksos i kjølevann).

Kom meg inn til havn for egen maskin ved å tette korken til kjølevannet med papir, fylle på nytt kjølevann og gå på sakte fart inn til havn. (Kom helt frem før alt kjølevannet var brukt opp)

 

Nå har jeg skrudd av toppen og sett feilen. Det er tæring i toppen på tvers av flammeringen. Vanskelig å se hvor dypt det er. Jeg vil anslå 0.5 til 1mm dypt på det verste.

 

Kan noen på dette eminente forumet fortelle med hvor mye man trykt kan frese toppen?

 

Og evt om det fins verksteder som gjør sånt rundt Drammen. Tenkte å ringe til Sylinderservice i Oslo imorgen for å høre om det kan frese den.

 

Jeg tok av toppen uten å løsne kamaksel, men denne må kanskje av før den kan freses?

bilde

 

bilde

Link to post

Takk for hjelp!

Får prøve å reise et sted imorgen.

 

Har et annet problem også. Eksos-utløpet fra sylinder#4 er veldig tæret. Jeg hadde tenkt å bruke kjemisk metall for å utbedre, men er det noen som vet om dette også kan sveises og freses tilbake til riktig overflate?

 

Noen som vet hvor det kommer fra?

Jeg så det var tæret hull i platene som skiller kjølevann fra eksos, men det så for meg ut som om dette var for nærme utløpet til å ha innvirkning på toppen. Tar jeg feil?

 

bilde

 

bilde

Link to post

Hei

 

Hadde samme feilen på min AQ145 (tæring på eksos-utløp på no 4).

Synderen var eksos-manifoilen, veggen mellom kjølevæske(sjøvann) og eksos var tæret bort.

 

Fikk frest opp og laget nytt anlegg for manifoilen, dette ble gjort på verksted. Reparasjonen kostet småpenger i forhold til ny topp og har fungert fint til dags dato, ca 15 år.

Redigert av Bolla Pinnsvin (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Løfter denne gamle tråden.

Se du fikk tak i topp til din motor.

Jeg vurdere om jeg skal få ta i ny topp, og overhale denne.

Hval kostnaden ikke er så stor, tenker jeg at dette er en enkel måte å gjøre dette på.

Ny topp, nye ventiler, tettinger, flytte over kam og justere opp.

Kjøpte du topp til marineutgaven av B21 (AQ140a) eller en vanlig biltopp?

Trodde det var litt forskjell på disse toppene.

På forhånd takk for tips hvor man enkelt kan kjøpe seg en topp som passer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...