Jump to content

Ulyd i bravo 3 drev?


Stian-ak

Recommended Posts

2005 sea ray 240 ss med 5.0 mpi og bravo 3.

 

En slags svak "gnaging" eller romling, høres ut som det kommer fra drevet. Samme lyd kald og varm, fri eller i gir framover og bakover, sving rett, uansett trim på drevet. Noen som har en ide om hva det kan være eller eventuelt kan legge ut lydklipp hvordan det skal høres ut. Prøvde å søke i forumet, men fant ikke noe som traff helt det samme som mitt "problem" håper noen kan hjelpe:)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk båten for en uke siden så nei, det har jeg ikke fått gjort enda.

 

Ser det står at lageret bør greases, og noen opplyser at de gjør dette mens båten ligger på vannet, det må jo være litt risikabelt igrunn. Skal vel kanskje plukke av drevet for å smøre dette eller kan man ta noen pump mens motoren er i gang?

Link to post
Share on other sites

Er ikke godt å si om det er akkurat det lageret heller, men det kan jo fort virke slik... Får vel prøve å få den opp av vannet og bytte det. Googlet gimbal mercruiser og det var flere som hadde problemet. Hadde håpet på en litt enkel løsning bare ut sesongen:)

Link to post
Share on other sites

Har akkurat samme gnaging/romling i mitt bravo 3 drev, monterte det nettopp (oppgraderte fra Alpha One), så jeg vet ikke om dette er normalen. Som hos deg spiller det ingen rolle om den står i fri/gir, sving eller rett fram, tilt opp/ned, lyden endrer seg litt med turtallet men er tilstede uansett, tror vi har samme lyden... Tok opp skuta i går for å sjekke om det var noen lekkasjer, men alt var tett, girolja var fin, knutene var tørre, klarte ikke å finne noen feil.

 

Tviler litt på at det er hekklageret (gimbal-bearing) siden dette bruker å lage lyd når man svinger eller tilter når båten er i plan. Har hatt feil på dette tidligere, og da høres det ikke slik ut. Du kan grease med drevet på, og hvis du ikke er veldig redd for fettpressa kan du gjøre det med båten på vannet, men det enkleste er å gjøre det når båten er på land. Men som Jakob T skriver, er lageret gåent må det byttes.

Har motvillig konkludert med at det skal være slik, men kommer likevel til å skifte hekklageret til smørefritt lager, just in case...

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg hvertfall ville prøve å smøre for å høre og få en liten indikasjon... Jeg får ta den opp, ikke at jeg er radd for at det skal gå til dundas med pressa, men å sette fett på en nippel under vann går mot alle mine lærdommer.

Link to post
Share on other sites

Om det ikke er feil på gimbal lageret, så er det et lager oppe på drivakselen. Her er det rotasjon så lenge motor går.

Må ha av drevet og løsne drivaksel mutter med spesial nøkkel for å bytte lageret. Er en enkel jobb, har nettopp uført det på ett Bravo 2 X diesel drev.

Lageret kan bli dårlig pga overbelastning og kan rotere i en oval bevegelse som vil ødelegge simring og gear olje lekker inn i drivknute belg og i båten via transom.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hvilket fett skal brukes rundt om på merc bravo egentlig?

 

Har selv fått lyd i 3x, som er der så snart motor er startet (står i fri), hører lyden best/klarest når jeg står ute på badeplattformen. Ingen endring uansett tilt, eller sving. Lyden følger kun rpm endringer.

 

Noen formening om feil? gimball....

 

Finnes det manual noe sted for nedlasting for service og demontering?

Link to post
Share on other sites

Fett kjøper du hos den lokale Mercruiser forhandleren, Mercruiser er ikke ille priset.

Jeg holder en knapp på knutelagrene, hvis du tar av drevet kan du se etter slark i disse, det skal ikke finnes noe slark i de. Jeg har byttet dette selv, er ikke så vanskelig. Men les verkstedmanualen før du begynner, jeg trodde jeg husket dette men måtte til slutt finne maualen igjen.

Link to post
Share on other sites

Var å så i båten i dag, men fant ikke noen nippel inne på transomplata i det hele tatt... Men det ser ut som at drivakselen har litt overflaterust på seg, så det har vel kanskje vært litt fuktighet i nærheten.

Tror jeg plukker det opp når sesongen er over, bare passe på at det ikke blir noe værre. Noen som kjenner til et mercruiser verksted langs vannet nedover fra skien, langesund, kragerø, risør, lyngør? Skal kjøre nedover i helga:)

Link to post
Share on other sites

Da ser det ut til at jeg fant ut av det. Ved montering av nytt hekklager oppdaget jeg at o-ringene på akslingen, de to som står i kontakt med hekklageret (ca 2-3 cm avstand mellom dem), var skadet/veldig slitt. At disse har ligget og laget 'gnagelyd' mot hekklageret kan stemme godt med lyden / symptomene.

 

Har nettopp vært på testtur og alt er som det skal være nå, ingen romle/gnagelyd :thumbsup::smiley: :smiley: :smiley:

 

 

Har akkurat samme gnaging/romling i mitt bravo 3 drev, monterte det nettopp (oppgraderte fra Alpha One), så jeg vet ikke om dette er normalen. Som hos deg spiller det ingen rolle om den står i fri/gir, sving eller rett fram, tilt opp/ned, lyden endrer seg litt med turtallet men er tilstede uansett, tror vi har samme lyden... Tok opp skuta i går for å sjekke om det var noen lekkasjer, men alt var tett, girolja var fin, knutene var tørre, klarte ikke å finne noen feil.

 

Tviler litt på at det er hekklageret (gimbal-bearing) siden dette bruker å lage lyd når man svinger eller tilter når båten er i plan. Har hatt feil på dette tidligere, og da høres det ikke slik ut. Du kan grease med drevet på, og hvis du ikke er veldig redd for fettpressa kan du gjøre det med båten på vannet, men det enkleste er å gjøre det når båten er på land. Men som Jakob T skriver, er lageret gåent må det byttes.

Har motvillig konkludert med at det skal være slik, men kommer likevel til å skifte hekklageret til smørefritt lager, just in case...

Link to post
Share on other sites

Jasså, det skal jeg se på.. :) jeg har kjørt over 20 timer siden torsdag og lyden er ikke verre eller bedre, så jeg tar det etter sesongen:)

 

I dag fikk jeg alarm med 2 pip hvert minutt og det sier "check engine" i smartcraft instrumentet:( la merke til at iac ventilen var ekstremt varm, og det antar jeg at den ikke skal være, så jeg bytter den og håper at det hjelper. Noen som har vært borti det samme?

Link to post
Share on other sites

Fett kjøper du hos den lokale Mercruiser forhandleren, Mercruiser er ikke ille priset.

Jeg holder en knapp på knutelagrene, hvis du tar av drevet kan du se etter slark i disse, det skal ikke finnes noe slark i de. Jeg har byttet dette selv, er ikke så vanskelig. Men les verkstedmanualen før du begynner, jeg trodde jeg husket dette men måtte til slutt finne maualen igjen.

Tenkte mere på type fett, evt EP2 lign.. for har masse fett/typer på jobb.

 

Kommer til å sjekke alt når det bli demontert.

Har ingen manual, googlet litt men fant ikke noe spesifikk. Så om noen har en link til 3xManual hadde vært kjekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...