Jump to content

Råtten lukt fra ferskvannstanken.

Chilli Solbris

Recommended Posts

Det stinker når jeg setter på vannet. Har vel vært for treg med tilsetningsstoffer. Har dere forslag til guffelure som kjapt og greit gjør vannet drikkbart igjen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Min båt hadde stått mange år uten bruk, med litt vann i tanken, før jeg kjøpte den.

Skylte gjennom et par ganger med klorin. Og så ikke apetittlig ut det som kom i starten. Så kjørte jeg gjennom Micropur sin vannbehandlingkit. Første runde gav også litt groms. Da var allerede lukten borte tror jeg. Men kjørte luktbehandlingen også.

Nå bruker jeg Micropur vannkonservering på hver tank, og drikker vannet. Ingen som har fått noen flere dobesøk under mitt eie.

Jara Wynja

Lilleborg sier dette.

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

PS. Før du starter ut-skyllingen, pump litt av klorin vannet gjennom til tappe kranene.

Når tankene er rene skyll gjennom tappe kranene.

Og skyllingen går som en lek med den late metoden.

Og veldig kjekk metode når en skal fylle vann hvis båten ikke har hvert i bruk på en stund,da har en alltid friskt vann.

Bruk klorin metoden hver vår, og ha en sorgfri båtsesong.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lilleborg sier dette.

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.

Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

PS. Før du starter ut-skyllingen, pump litt av klorin vannet gjennom til tappe kranene.

Når tankene er rene skyll gjennom tappe kranene.

Og skyllingen går som en lek med den late metoden.

Og veldig kjekk metode når en skal fylle vann hvis båten ikke har hvert i bruk på en stund,da har en alltid friskt vann.

Bruk klorin metoden hver vår, og ha en sorgfri båtsesong.

bilde

Jeg har ikke mulighet til å skylle tanken på denne måten, så jeg må bruke pentrypumpen for å få ut vannet. Men tåler pumpen å gå kontinuerlig for å tømme ut 50 - 100 liter vann? Har en Jabsco pumpe.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg har ikke mulighet til å skylle tanken på denne måten, så jeg må bruke pentrypumpen for å få ut vannet. Men tåler pumpen å gå kontinuerlig for å tømme ut 50 - 100 liter vann? Har en Jabsco pumpe.

Høres rart ut at en ikke kan lage seg en tilkopling ut av tanken.

min Jabsco pumpe pumpet 300 l vann på 4 skyllinger i flere år før jeg fant på skyllemetoden og den lever enda.

og er i bruk 120 dager i året, og for 6 dager siden gikk den i 2 1/2 timer og vi var tomme for vann da vi kom fram.

Blomsterkurven til rederinnen hadde greid å gløtte på kranen, da den står i oppvaskkummen mellom havnene.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...