Chilli Solbris Startet 15.Juli.2013 Del på Facebook Startet 15.Juli.2013 Det stinker når jeg setter på vannet. Har vel vært for treg med tilsetningsstoffer. Har dere forslag til guffelure som kjapt og greit gjør vannet drikkbart igjen? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mix Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 (redigert) Rengjør tanken med vaskefille og klorinvann. Du har nok en plasttank under byssa med mannlokk som er lett å komme til. Redigert 15.Juli.2013 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Kjøp en boks med bakepulver og hell i Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Det ble en grundig skylling og sølvioner som doktorene ikke anbefaler. Det dreper derimot alt....... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Mix Svart 16.Juli.2013 Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Så det ble latmannsversjonen ja. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2013 Jepp! Åpnet skapdøra, så på gassbeholderen og alt jeg måtte ta ut. Lukket døra og var lat! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
jsw Svart 17.Juli.2013 Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Sølvioner?? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2013 Tilsetningsstoff til vanntanken. Sølv i nanoformatdreper bakterier. Brukes i bandasjer bl. a...... Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
jsw Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Lette litt rundt på nettet men fant ikke noe passende produkt å tømme i tanken. Finnes dette, eller må det f.eks. kjøpes som spesialprodukt og så blandes selv? Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Mix Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Bruk Klorin. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Hei hei ....det er da spesialgugge å få på en rimelig velassortert båtbutikk. men komer ikke på navnet. En kan selvfølgelig bruke klorin men det krever en formidabel flussing av tankene for å få bort smaken. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Som flere nevner her! Bruk klorin! Skyll godt etterpå. Den billigste og mest effektive metoden. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Takker for innspill - sjekker ut klorin, ja :-) Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Hafrsfjord Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 (redigert) Men så var det dette med aluminiumstank........... da er visst ikke klorin rett middel. Se bl.a i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/15429-rense-vanntanken-med-klorin/page-2 Redigert 25.Juli.2013 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 25.Juli.2013 Del på Facebook Svart 25.Juli.2013 Bra du nevner dette med klorin og aluminiumstank Hafsfjord: De to tingene går dårlig sammen, får håpe han tank av syrefast eller plast. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Min båt hadde stått mange år uten bruk, med litt vann i tanken, før jeg kjøpte den. Skylte gjennom et par ganger med klorin. Og så ikke apetittlig ut det som kom i starten. Så kjørte jeg gjennom Micropur sin vannbehandlingkit. Første runde gav også litt groms. Da var allerede lukten borte tror jeg. Men kjørte luktbehandlingen også. Nå bruker jeg Micropur vannkonservering på hver tank, og drikker vannet. Ingen som har fått noen flere dobesøk under mitt eie. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Roger jo Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Lilleborg sier dette. Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå. Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank. Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank. PS. Før du starter ut-skyllingen, pump litt av klorin vannet gjennom til tappe kranene. Når tankene er rene skyll gjennom tappe kranene. Og skyllingen går som en lek med den late metoden. Og veldig kjekk metode når en skal fylle vann hvis båten ikke har hvert i bruk på en stund,da har en alltid friskt vann. Bruk klorin metoden hver vår, og ha en sorgfri båtsesong. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Syns klorinlukta og smaken står til evig tid, og den er fæl. Om man ikke er komfortabel med klorin så bør andre metoder brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 Lilleborg sier dette. Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå. Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank. Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank. PS. Før du starter ut-skyllingen, pump litt av klorin vannet gjennom til tappe kranene. Når tankene er rene skyll gjennom tappe kranene. Og skyllingen går som en lek med den late metoden. Og veldig kjekk metode når en skal fylle vann hvis båten ikke har hvert i bruk på en stund,da har en alltid friskt vann. Bruk klorin metoden hver vår, og ha en sorgfri båtsesong. Jeg har ikke mulighet til å skylle tanken på denne måten, så jeg må bruke pentrypumpen for å få ut vannet. Men tåler pumpen å gå kontinuerlig for å tømme ut 50 - 100 liter vann? Har en Jabsco pumpe. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Roger jo Svart 27.Juli.2013 Del på Facebook Svart 27.Juli.2013 (redigert) Jeg har ikke mulighet til å skylle tanken på denne måten, så jeg må bruke pentrypumpen for å få ut vannet. Men tåler pumpen å gå kontinuerlig for å tømme ut 50 - 100 liter vann? Har en Jabsco pumpe. Høres rart ut at en ikke kan lage seg en tilkopling ut av tanken. min Jabsco pumpe pumpet 300 l vann på 4 skyllinger i flere år før jeg fant på skyllemetoden og den lever enda. og er i bruk 120 dager i året, og for 6 dager siden gikk den i 2 1/2 timer og vi var tomme for vann da vi kom fram. Blomsterkurven til rederinnen hadde greid å gløtte på kranen, da den står i oppvaskkummen mellom havnene. Redigert 27.Juli.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.