Jump to content

Rense vanntanken med klorin?


Miranda II

Recommended Posts

Ikke noen vitenskaplig metode men slik har jeg gjort det med 200 liters tank:

Start med mer eller mindre tom tank, i alle fall mindre enn halv (slik at du får god blanding av klorinen).

Hell i 3/4 liter klorin og fyll med vann til tanken er smekkfull og la det stå i et par tre timer.

Tapp så ned tanken gjennom ALLE vannkraner ombord.

Fyll med rent vann og tøm igjen, fortsatt gjennom ALLE kraner, og tanken er klar til bruk.

 

Med denne metoden har jeg ikke hatt noen problemer med vannet selv om vanntanken stod i motorrommet og dermed ble oppvarmet i lange tider. Ta en slik desinfisering en gang i året og vannet burde holde seg rimelig friskt.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

SveinHa har vel svart helt 100% på dette, men for den som vil lese litt mer, kan en lese hva Peggie Hall skriver om emnet. Det er forresten hun som har skrevet "dassens bibel".

 

Link til artikkelen om drikkevann i båt finner du her.

Og linken til "dassens bibel" finner du her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hell i 3/4 liter klorin og fyll med vann til tanken er smekkfull og la det stå i et par tre timer.

Tapp så ned tanken gjennom ALLE vannkraner ombord.

Fyll med rent vann og tøm igjen, fortsatt gjennom ALLE kraner, og tanken er klar til bruk.

<{POST_SNAPBACK}>

Er nok riktig dette, men det er viktig å understreke at grundig gjennomskylling er meget viktig. Minst et par, tre ganger. Klorin setter utrolig raskt smak og lukt på vannet selv med ørsmå menger. Prøvde i fjor å ha en 1/4 kork! i full tank for å ta knekken på ev. bakterier. Det luktet klor lang vei når kranen ble åpnet. Måtte tappe ned og skylle gjennom. Da ble det selvsagt borte.

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte foreta en utrenskning av vanntanken i sommer. Fylte deretter på en kvart liter klorin til 550 liter vann. Lukter godt, gjør det, fremdeles, og det er ikke meg imot! Heller det enn uhumskheter. Men vi drikker det ikke, heller.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er ikke å anbefale å bruke kjemikalier i vanntanken. Du får ikke ut restene. Det er kun en måte, spylling, spylling og spylling. Kjemikalene setter seg i slangene og du blir aldri kvitt smaken.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har aldri merket noe til klorinsmak/lukt etter behandlingen som nevnt over, med unntak av kanskje første tankingen etter behandlingen. Tror nok det har mest med om en klarer å tømme tanken skikkelig eller om der blir liggende 10-20 liter igjen når pumpa begynner å suge luft.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har rustfri tank ombord. Den har aldri vært rengjort på 18 år. Vannet smaker fortreffelig. Har gjort blindtest på folk ombord, et glass fra tanken og glass med kjøpevann. Ingen kjenner forskjell.

 

Har hatt plastbag tank ombord i tidligere båt. Der fikk vannet dårlig smak. Skylte tanken med klorinblanding og lot den stå til gjennomskylling i en times tid. Siden så smakte det klorin av vannet resten av sesongen, og det var ikke noe godt. Brukte også tabletter (Micropurpur??? eller lignende navn), men det ga også vannet smak.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Hadde en tank som var så forj... skitten at ingenting annet enn såpe og trykkspyling kunne gjort jobben. Fikk laget et par ekstra inspeksjonsluker og gikk i igang. En smart ting kan være å lage en slynge fra en kran med varmtvann til påfyllingslokket - og så ta en litt lengre tur. Det ble godt og varmt, og så å si all dritten ble godt spylt ut.

 

Vannet er nå så godt som det kan bli med denne gamle tanken og slanger som skulle vært bytta, men så pleier jeg uansett å ha med meg flaskevann på tur...

Link to post
Share on other sites

Klorin er gode ting. Men skyll godt etter behandling.

Om en tilsetter klorin til en vanntank( forbruk ikke drikke,)vil en få en relativt grei blanding om en bruker 5 ml klorin /liter vann. Dette er da nokså godt kloret og ikke egnet for drikkevann.

Om en skal bruke tankvann som drikkevann ville jeg fulgt Svein Has oppskrift.

Kloring for å lage vann drikkelig kan også gjøres med klorin, men da snakker vi om homeopatiske mengder med klorin( dvs mindre enn ikkeno).

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå er det vel ikke selve tanken som er problemet og som trenger rensing, men alt videre , slanger, rør og kraner. For selve tanken er det for mange mulighet til å skrubbe rent gjennom et inspeksjonshull. Det bygger seg opp mye algevekst og uhumskheter der. Og foretar en rensing med klorin, er det utrolig hva som kan komme ut av kranen. Men dersom det er sil på selve kranen, er det en fordel å skru av den før en skyller igjennom etter å ha hatt klorinen stående i systemet. På selve pentrypumpen er det ofte også en sil som kan rengjøres med jevne mellomrum. Minner igjen om linken til Peggie Hall's skriv her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Altså, bare for å være bombesikker: Skal jeg bruke 2,25 liter rein husholdningsklorin og fylle resten av tanken med vann? (300 ltr).

 

Er litt skeptisk når det gjelder klor i ferskvannsystemet etter at jeg gjorde dette med den gamle vannforsyningen på huset vårt ifjor. Det endte med at varmekolben i VV berederen sprakk, og jeg fikk meg en "ut av meg sjæl opplevelse" i dusjen :headbang: Skal love dere at man blir kvitt søvnen når man får 220 V rett i fletta :thumbsup: :thumbsup:

 

Det hører med til historien at jeg helte 20 liter ned i borrehullet for å ta knekken på noen koliforme bakterier som hadde sneket seg nedi. Det luktet klor av vannet i ukesvis etterpå, og til slutt måtte jeg bite i det sure eplet og få et nytt borehull litt lengre borte i hagen...

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

I byggbransjen anbefales det å legge dusjhåndtak og slange i en bøtte med lunka vann og 2 korker klorin.blandingen skal stå i min 30 minutter. Dette for å forebygge legionella og anbefales å gjøres gjevnlig. Så 2 korker per 10 liter vel fasiten da.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg tømmer vanntankene etter hver sesong. Pumper til pumpe slutter å suge, deretter opp med mannhull og tørker ren tank med en ren fille. Neste sesong fyller jeg på vann, pumper litt gjennom alle kraner/dusjer og vanntank kan brukes. Vi bruker vann til drikkevann også, så langt har ingen tatt skade av det. Siste 10 året med over 300 overnattinger :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Rodalon

http://www.rodalon.dk/00002/

Indeholder ikke klor og giver ingen afsmag. Skader ikke tanke af stål.

Tømmer vandtanken hvert efterår. De sidste 10 l tilsættes 1 l Rodalon. Tanken vaskes indvendig gennem mandehullet og herefter gennemskylles alle slanger og varmtvandsbeholderen med blandingen.

Tanken tørres fuldstændig tom for vand og står åben uden låg over mandehullet gennem hele vinteren.

Link to post
Share on other sites

jeg har syrefast tank og etter ha tatt det på slump i 31 år spurte Lilleborg.

Etter et par runder med LILLEBORG er svaret dette.

Til rengjøring av vanntank anbefaler vi 1/2 l. Klorin pr. 50l. vann. La stå i et døgn og skyll godt etterpå.
Det er samme blandingsforhold om det er stål eller plasttank.

Klorin må ikke benyttes i aliminiumstank.

Fyller også opp åpmpe og slanger og varmtvanskretsen.

Den lette skyllemetode. Som også ble brukt hvis båten ikke var i bruk på en stund,

Nå bare i første havn etter Danmark for å bli kvitt kalkvannet litt fort.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...