Jump to content

Wallas 30d - mye røyk og lite varme.


neguarD

Recommended Posts

Wallas'en bestemte seg brått for å bare å lage røyk med minimal varme.

Har demontert og rengjort. Filten var litt sleten. Har ikkje ny og tror den burde kunne vare ut ferien

Glødeplugg ohmer til 0.5 ohm.

Ingen feilkoder. Varmeren kan kjøres uten problemer, men bruker voldsomt lang tid på å kjøre seg ned.

 

Hvem sitter med delelager og service på Wallas?

Link to post
  • 5 måneder senere...

Hei.
Eg har en Wallas 30D med basis panel. Har prøvd å finne ut hvordan dette skal kobles men eg finner bare skjema på som forteller hva farge som skal på hva pinne på varmeren. Når eg åpner opp på panel siden så ser eg at man kobler løse pinner der også. Men eg finner ikkje noe skjema på dette noen steds... Kan dere hjelpe meg med det?
Nå er den koblet slik i basis panelet:
1. Grønn
2. Lyserød
3. Blå
4. Hvit
5. Gul
6. Brun
7. Grå

Og slik på varmeren:
1. Grønn
2. Lyserød
3. tom
4. hvit
5. gul
6. brun
7. grå
8. tom
9. blå

 

Ellers så er det framdeles mye røyk og lite varme, kan fort komme en wallas 30d med mye nye deler billig til salgs....

Redigert av neguarD (see edit history)
Link to post

neguarD:

 

Har sett gjennom servicemanualen, og har funnet ut at koblingene er riktige slik du lister dem opp.

 

Når det gjelder at varmeren ryker mye og brenner dårlig, kan dette skyldes at quartzduken i brenneren er feilmontert. Har vært utfor tilfeller at duken ligger over glødestiften, mens den skal ligge under - altså i bunnen av brenneren. Dette har jeg sett både der duken er skiftet av bruker, og av serviceverksteder.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Status er:

Verkstedet byttet diesel pumpe, brennluft vifte og også en sensor. En litt for kostbar reperasjon på en slik varmer, men den har fungert greitt så eg var ikkje sugen på å bytte slanger og ledninger i båten.

Da eg monterte den i båten såg alt lovende ut for 30 minutter før det begynner og lukte og varmen blir minimal.

Eg demonterer varmer og sender i retur, de renser og tester ok igjen før eg får den tilbake og monterer den i båten.

Etter ny montering i båten så er eg tilbake til det samme igjen, den ryker og lukter og produserer minimalt med varme.

Etter en stund flyter den over og halvforbrent gugge drypper ned under den.

Har kikket igjennom eksos slangen og byttet ytterslangen på eksos da den var blitt litt gammal og skjør.

Eg har sjekket spenning og koblet varmer direkte på batteriet.

Eg har kjørt varmeren på parafin.

Eg har nå dobbelt sjekket kobling av basis panelet så da begynner eg å gå tom for ideer.

 

Nå fungerer jo varmeren når den er på verkstedet så eg er veldig åpen for at det er noe på min side som ikkje er ok, men eg kommer liksom bare ikkje på hva det kan være....

Link to post

Greit å få flere opplysninger å basere en diagnose på :smiley:

 

Vil selvsagt tro at varmeren i utgangspunktet er ok siden den har vært 2 ganger hos serviceverksted uten å finne feil. Og da er det nærliggende å tro at feilen finnes om bord i båten.

 

Slik jeg ser det får varmeren for mye drivstoff. Dette kommer vanligvis av at varmerens bunn er lavere enn - eller i samme høyde som tanken. Anbefalt minste høydeforskjell mellom varmer og tank er 50 cm.

 

Har vært borti slike tilfeller før der båtens drivstofftank benyttes, og etter montering av en magnetventil har problemet blitt løst.

 

Om du bruker løs tank (parafindunk), settes tanken lavere ned, eller varmeren høyere opp. Spørs hva som er enklest.

 

Magnetventil kan selvsagt bestilles hos meg :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Hei

I båten er varmeren over topp tank tenker eg, og tanken er stort sett aldri mer en halv

Har plukket alt ut av båten og testet igjen nå.

Leste kommentar om høyde på tank etter eg hadde testet dette da.

Hadde forventet litt mer sprut på eksosen egentlig.

Stygg lyd i oppstarten der... Mulig det er brennluft viften for den blåser varmluft helt ok.

 

Er det mulig at det er basis panelet mitt som bugger ting til? Det er tilsynelatende ok og fungerer med indicator lys og hastighetskontroll.

 

Forøvrig blei det produsert minimalt med varme under denne videoen, men hele huset lukter halvforbrent diesel

Redigert av neguarD (see edit history)
Link to post

Tydelig at noe er riv ruskende galt uten at jeg klarer å sette fingeren på det.

 

Skal nok være litt mer sprut av eksosen ja, og den har feil farge (skal ikke være synlig), ulyden skal ikke være der, men den kommer av feil forbrenning (blanding luft/drivstoff).

 

Skulle mer enn gjerne hatt denne på benken min - absolutt. Slik skal det ikke være

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Tydelig at noe er riv ruskende galt uten at jeg klarer å sette fingeren på det.

 

Skal nok være litt mer sprut av eksosen ja, og den har feil farge (skal ikke være synlig), ulyden skal ikke være der, men den kommer av feil forbrenning (blanding luft/drivstoff).

 

Skulle mer enn gjerne hatt denne på benken min - absolutt. Slik skal det ikke være

Har varmeren vært inne hos importøren, eller hos en lokal forhandler?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Oppdatering....

Da eg ikkje fikk noe guff på varmeren selv etter at den var tatt ut av båten, og ikkje kunne finne noe feil med kobling ( verifisert av Wallas Service ) Så åpnet eg varmeren som var sotet igjen.

Blåste den rein med trykk luft, etter dette så startet varmeren ok, men med mindre røyk og bedre varme.

Nå er den montert tilbake i båten og har vært kjørt en 5-6 timer ok.

Tror selve problemet kan ha kommet av at drift spenning har lagt litt lavt, uten at eg fikk feil indicator på det. Nå er varmeren koblet direkte til batteriet og fungerer ok.

 

Men den er stadig for liten for min båt.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Hei!

Jeg har et tilsvarende problem med min Wallas 30d.

Den starter aldri på første forsøk, da blinker det feilkoder.

Men den starter alltid på andre forsøk.... :giggle:

Likevel, særlig mye varme blir det ikke. Den klarer ikke å varme opp seilbåten på 27 fot etter å ha gått på full spiker i 1 time. Dette ved ca 2 grader i lufta ute.

 

Leser på forumet at det er et triks å åpne den opp og sjekke den for sot, og kjøre den på fritidsparafin.

Hva gjør jeg først? Prøver å kjøre den på parafin? Hvor lenge må den svive da før jeg bør merke forskjell?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Hvilken feilkode som blinker? Noen feilkoder finner du i bruksanvisningen. Utover dette må det brukes et digitalt display for å finne flere feilkoder.

 

Er det det gule lyset som blinker har du for lav spenning. Wallas dieselapparater er følsomme på akkurat dette.

 

Noen av de mest vanlige feilene finner du av med å lese filen her

 

Du kan godt prøve å kjøre den på fritidsparafin, men det hjelper så lite om den allerede har kokset/sotet seg for mye. Vil tro at du trenger en ny quartsduk som skal ligge i brennerbunnen, samt å stake opp (eller skifte) dysenåla.

 

Hvordan du demonterer brenneren finner du i denne gode forklaringen. Riktignok så er beskrivelsen til en Wallas 95D kokeapparat, men brenneren og delene er nøyaktig de samme.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

 

Du kan godt prøve å kjøre den på fritidsparafin, men det hjelper så lite om den allerede har kokset/sotet seg for mye. Vil tro at du trenger en ny quartsduk som skal ligge i brennerbunnen, samt å stake opp (eller skifte) dysenåla.

 

 

Jeg var borti en Wallas Nautic 30Dt. Denne ville ikke brenne ordentlig.

 

http://www.seatronic.no/pdf/Wallas/varmersplitttegningdiesel.pdf

 

Demonterte, og rengjorde selve brennerpotta. Var forundret over duken som lå i bunnen (bottommat pos.6). Den lignet svært på ordinær glassfiberduk.

 

Sjekka samtidig gjennomstrømning i "fuel pipen" (pos.12), og det viste seg at den var nær pottetett i tuppen som følge av koksing. Brukte en 1mm bor og jobba meg gjennom kokslaget med bare fingrene som "boremaskin", og det gikk meget bra. Er jo bare et tynt kapilarrør dette røret.

 

Klipte til en rund glassfibermatte som jeg dynket i diesel og fyrte opp i ei stålbøtte for å sjekke hva som skjedde. Og den forble like fin og uskadet

 

Monterte sammen med glassfibermatte som brennerduk, og fyra opp. Varmeren var ikke å kjenne igjen etterpå. Eieren var iallefall svært fornøyd

 

:newyearsign:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Mener det blinker rødt og gult annenhver gang. Må ned i båten og teste på nytt.

Jeg klarer dessverre ikke å åpne de zip-filene. Har forsøkt flere ganger uten hell. Gikk jo bra før i tiden..:-\

 

Litt irriterende å ta ut apparatet når jeg nylig har montert det, men får vel bare gjøre det...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Mener det blinker rødt og gult annenhver gang.

Jeg klarer dessverre ikke å åpne de zip-filene.

 

Et lite utdrag av Feilsøking i dokumentarkivet

 

Feil Årsak Tiltak Ved oppstart. Stopper. Får ikke brennstoff Pumpe tett, skitt eller korrosjon Rense med rødsprit eller bytte innmat Rød lampe blinker Pumpe "suger for dårlig" "Tørr" pumpe Gi pumpe brennstoff Heve kanne over apparat v/start Kanne til vanlig nivå etter start Utette koblinger Skrues til Tett sil eller filter Renses eller byttes Brennstoffnål tett Renses eller byttes

 

Gul lampe lyser For lite strøm For liten kvadrat på ledning For dårlig/gamle batterier

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Som vanlig startet apparatet på andre forsøk i går, men det ga svært lite varme.

Da jeg skulle studere apparatet i drift så jeg at det dryppet diesel fra det... :headbang:

bilde

 

Så da tok jeg det ut av båten med en gang...

Åpnet det opp, uten at jeg klarte å lokalisere hvor dieselen hadde kommet ut..

 

bilde

 

Så langt, alt vel.. Fant ut jeg ville ta av et sidedeksel for å se litt inn i apparatet.. alltid gøy å studere litt..

..men det var ikke så lurt, for da datt jo hele dritten fra hverandre.. :sweat:

 

bilde

 

Og tro meg.. Det var et puslespill uten like å sette sammen igjen. Det gikk til slutt, men ble ganske irritert en stund. Prinsippet er enkelt, men hva som må settes inn først og sist var ikke alltid like selvsagt... :lol:

 

Uansett, ut med glødeplugg. Jeg kan vel måle tilstanden på denne med multimeter?

bilde

 

Ut med termostat, og se oppi brennkammeret (heter det, det?)

Og der var det jo riktig så rent og pent...

 

bilde

 

Men oppi der fant jeg to løse deler... Disse hadde ramlet ned fra kammeret over..

bilde

 

Wallas! Er dette normalt? Skal innmaten i apparatet se slik ut, og løsne?

 

De kom herfra;

bilde

 

Det er altså delen over brennkammeret.

 

Her er duken i bunn. Aner ikke hvordan denne skal se ut, men den er jo hel i det minste...

bilde

 

Så da har jeg altså åpnet opp, og sett på alt som er verd å se på i en Wallas 30D. Men det sier meg jo overhode ingenting.. :lol:

Håper noen andre blir kloke.

 

 

Som tilleggsopplysning kan jeg legge til at jeg trolig har for små strømkabler til apparatet, og at dieseltanken kun ligger 15-20 cm under apparatet. Mellom apparatet og styringspanel har jeg brukt 7-delt tilhengerkabel..

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

 

 

Et lite utdrag av Feilsøking i dokumentarkivet

 

Feil Årsak Tiltak Ved oppstart. Stopper. Får ikke brennstoff Pumpe tett, skitt eller korrosjon Rense med rødsprit eller bytte innmat Rød lampe blinker Pumpe "suger for dårlig" "Tørr" pumpe Gi pumpe brennstoff Heve kanne over apparat v/start Kanne til vanlig nivå etter start Utette koblinger Skrues til Tett sil eller filter Renses eller byttes Brennstoffnål tett Renses eller byttes

 

Gul lampe lyser For lite strøm For liten kvadrat på ledning For dårlig/gamle batterier

 

 

Gikk ikke an å klippe/lime et excel-ark nei :nonod:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Seilaren:

 

Nå vet du i det minste hvilke skruer du ikke skal skru på når du skal ha en service med skifte av glødeplugg og quartzduk :lol:

 

Lekkasje av drivstoff kommer av at du har hatt gjentatte oppstart uten at det tenner. Drivstoff blir pumpet inn ved hvert forsøk og dette må til slutt finne veien ut. Når brennkammeret er fullt, renner det over og kommer ut gjennom boltefestene for bunnlokket. I noen tilfeller også også bunnlokket overfullt og det renner over. Ikke helt 100% tett mellom ytre brennkammer og bunnlokk.

 

Glødepluggen og bunnmatten (quartzduken) ser helt fin ut. Feil ved glødeplugg ses gjerne med perler på stammen, eller ved at hele enden er oppblåst. Feil ved T4 termostaten er i mange tilfeller vanskelig å se med det blotte øyet, det er mer teknisk. Men den skal være rett og pen på enden slik som din. Oppfliset ende betyr at den er defekt.

 

De løse delene er sjeldent jeg ser. De kommer fra varmeveksleren og har oppstått ved overoppheting på et eller annet tidspunkt. Dette har sikkert skjedd en eller annen gang hos forrige eier og du kan vel neppe lastes for det. Men når dette ligger nede på flammesprederen er det ikke rart at varmeren ikke yter det den skal. I noen sjeldne tilfeller kan slik nedsmelting føre til at det blir lekkasje i varmeveksleren, det kan trykktestes, men du vil også merke det om det kommer avgass i varmluften. I løpet av mine vel 30 år med Wallas har jeg skiftet varmeveksler bare 1 gang - og det er lenge siden.

 

Uansett så er vel problemet med at du ikke får start, at kablene dine er for tynne. Var det ikke 2,5 mm2 mener jeg du nevnte? Det skal være 4 mm2 ved lengde inntil 4 mtr, 6 mm2 inntil 6 mtr.

 

Tørk bort så mye diesel/drivstoff du kan der du kommer til i brenneren. Når du får fyr på den (og det gjør du sikkert når du får skiftet kablene), vil den sikkert ryke litt mer enn det som vil være vanlig. La den gå seg god og varm over litt tid, så den får brent seg ren av drivstoff på avveie.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Takk igjen for svar Rune! Virker jo egentlig som apparatet mitt er topp topp... :wink:

Det ene luftutløpet var blokkert da jeg kjøpte apparatet. Mulig det har forårsaket overopphetingen?

Får ikke håpe det reduserer apparatets effekt i særlig grad. Det er ikke avgass i luften. Det ville jeg ha merket!

Skal rense for diesel og løse deler, og sette det sammen igjen.

 

Og så skal eg kjøpa meg en rull med 4,5mm twinkabel på biltema ved neste høve, og trekka nye kablar..

 

Men den kvite straumkontakten inn til apparatet er dårleg. Skruane har rusta fast...

Kan du skaffa denne?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...