Jump to content

Hvordan fjerne misfarging på mahogny

thomasd

Recommended Posts

Hei,

Dette er en fortsettelse av https://baatplassen.no/i/topic/102624-fikse-vannskade-paa-treskap-maa-slipesskrapes/;

Etter å ha slipt ned skapet (og bare gått bittelitt igjennom mahogny-laminatet et par steder helt i kanten), ser jeg at det ene skadestedet er en del mørkere enn det andre og skapet forøvrig. Dette blir mer fremtredende ved tilførsel av fuktighet i form av tynner (men blir svakere igjen etter at tynneren fordamper).

I den andre tråden ble det foreslått å bruke mahognybeis for å jevne ut fargeforskjeller, men vil ikke det kunne forsterke fargeforskjellene dersom det skadde området er mer porøst og derfor trekker mer fuktighet enn resten?

Er det noe annet man kan gjøre for å rense ut det mørke og/eller forhindre fargeforskjell? Å slipe ned til "friskt tre" er ikke noe alternativ siden laminatskiktet bare er millimetertykt.

Takk igjen,

Thomas

Tørt:

bilde

Tilført fuktighet/tynner:

bilde

Dersom du bare lakker, så vil du få den fargeforskjellen du viser når du fukter. Men det er ikke fordi den trekker mer fuktghet, men fordi overflaten er "rufset" opp av sandpapiret og ser lysere ut når det er tørt pga alle "hårene" som står opp.

Når du beiser, så vil også det mørke området bli litt mørkere, men det lyse vil bli mye mørkere, og dermed vil forskjellen jevnes ut. Jeg liker selv Hempel's mahognybeis best, gjorde nettopp en test mellom at par tre typer. Se Gubbeklubbens blogg Hempel er litt rødbrun og PolySystems er litt brunere. Det samme er Internationals.

Når du er ferdig, så vil du selvfølgelig finne at denne platen har en annerledes og friskere farge enn resten interiøret, fordi alt er solbleket med årene. Men, nå som du kan det er det jo bare å ta resten til høsten/vinteren! :yesnod:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Enig med Egilwh. Jeg har selv pusset opp ei snekke, og slike forskjeller forsvinner i så stor grad at du neppe vil legge merke til det når du er ferdig.

Har forsøkt mange forskjellige mahognybeiser, og min erfaring er at Hempel sin er noe mer rødbrun enn Jotun sin, som er mer mot det brune. Jeg foretrekker Hempel, men det er en ren smaksak.

Redigert av Honduras (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...