ChrisX Startet 18.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2013 Har en suzuki 9.9 hk 98-modell som har skjært seg pga at jeg lånte bensin av en kammerat som det selvfølgelig ikke var oljeblanding i. Så da lurer jeg på går dette ann å fikse og hvor mye vil det ca koste? :) Link to post
great7 Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Her koster det langt mer å reparere enn å kjøpe ny. Se f.eks på disse flunkende nye 4-takterene: http://bakken-motor.no/motor_single/evinrude-3-5-til-15-4-takt-pahengsmotorer/. Her slipper du unna med rundt 14.000,- for helt ny motor, mens du nok må opp i rundt samme sum++ hvis du skal prøve å reparere din egen. Du får si til han kameraten din som ga deg bensin at her har han en kjempesjans til å gi deg en tidlig julepresang som plaster så såret. Lykke til unsett ;-) Link to post
Knoxx Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Spørs vel på hva som har skjært seg. Om det er et stempel, eller om det er noen lagre i motoren. Uansett, om du skrur selv, så er det bare delekostnaden. Og det bør ikke bli all verden. Link to post
ChrisX Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Det som skjer med den er at den starter og funker rundt i et kvarters tid også går bare turtallet ned og slokner tilslutt. :s Link to post
Lars K Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Da er den nok varmskjært. Da må stempler ut og sylindrene må hones. Du må mest sannsynilgvis ha nye stempler\stempelringer. Alle lagre må også sjekkes. Ikke så dyre deler vil jeg tro,men endel jobb å demontere og sette sammen igjen. Link to post
ChrisX Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 På en skala fra 1/10, hvor vanskelig er det å bytte dette? :P Link to post
ahamm Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 2 hvis boltene løsner som de skal. Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
ChrisX Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Ok, jeg tenkte bare på hvor mye kanskje det kommer på å sende motoren inn på et båtverksted. Lurer bare siden jeg ikke akkurat har skrudd noe særlig på en båtmotor før :) Link to post
ollebolle2 Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Det er en jobb dere kan gjøre selv dersom dere er interreserte og har noen som kan veilede dere. Når eg var 13 gjorde eg en slik jobb på en 25 hk og eg gjorde en gedigen feil. Bolt på ene veiva løsnet etter en times kjøring og alt måtte demonteres igjen og monteres med momentnøkkel. Da fikk eg vite hva det var for noe ;) Link to post
ChrisX Svart 20.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Så med litt hjelp fra youtube tror du jeg skal greie det? :p Link to post
Lars K Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Tja,du burde vel fått tak i en verkstedmanual eller lignende kanskje. Første problemet kan være bolter som knekker,lager mye ekstra arbeid av det. Så må du ha pakningsett og div. På en 2takter er det viktig at hele veivhuset blir helt tett igjen,siden det er dette vacuumet som drar bensinen inn fra forgasser og videre ut til sylindere. Men går du på jobben så merk deg hvor ting sitter,legg skruer og deler som hører til hverandre sammen ,og ta kanskje bilder underveis. Link to post
ivar Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 her er en tråd med masse bilder og info - en mye større motor da men det gir en pekepinn på oppbygning og hva som gjøres https://baatplassen.no/i/topic/63710-prosjekt-demontering-rep-montering-yamaha-225hk-powerhead/ Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn