1stemann Startet 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2013 (redigert) Heisann.Jeg har fått en gammel tresnekke av ukjent merke). Foreløpig er jeg på et stadie hvor jeg lurer på om det er gjennomførbart å få henne tilbake på vannet.Ved første øyekast ser det ikke så ille ut, men som dere ser på bildet, skjulte det seg mye moro under overflaten. Bjelkebærerne (bildet) er pil råtne på begge sider (pluss maur). Videre må det øverste bordet på begge sider, og dekksbjelkene byttes. Akterdekket er også pil råttent og må byttes. Antagelig ender jeg opp med å bytte fordekket også (fordi det må av for å komme til bjelkebærerne)Det ser i alle fall ut til at alle spant og resten av båten er i ok forfatning. Spørsmålet er som følger: Bjelkebærerne som er der i dag består av et helt tre i hele båtens lengde (jeg kan i alle fall ikke finne noen skjøt). Kan jeg erstatte dem med kortere emner, eller laminere med epoxy som man gjør med spantene? tar gjerne imot tips om hvordan disse byttes. Bilder viser det som er igjen av bjelkebæreren på styrbord side etter at akterdekket er tatt av. Råttent og maurspist. Redigert 19.Juli.2013 av 1stemann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Hei, og velkommen til Båtplassen! Dersom du laminerer med epoksy, så blir resultatet minst like godt som hel ved, så det lar seg gjøre. Det du da må passe på er at du har den riktige buen inne når du limer, og det betyr å gjøre det rett på plass, eller på en jigg. Du får ikke bøyd noe særlig på laminatet etterpå. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
1stemann Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Takk for svar. Ser for meg å lage laminatet direkte på båten, ved å stifte fast det første "bladet" i spantene, der som det gamle stod, og stifte eller klemme for hvert nytt lag. For tilslutt å ta av laminatet og bearbeidet det før det monteres. Ettersom det øverste bordet også skal byttes, må dette gjøres i samme operasjon (klinkene går tvers gjennom bord, spant og bjelke.Bildet viser råtten bjelke på babord side... Sitér dette innlegget Link to post
1stemann Svart 23.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Ifølge forrige eier er båten en Aanensen fra 1953. Har nå bestemt meg for å i det minste gjøre et tappert forsøk på å få damen på sjøen igjen. Hun fyller jo 60 år i år. Her er hun slik hun var rett før jeg hentet henne. Nå er begge dekka, samt bjelkebærerne demontert. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 23.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2013 Kan anbefale deg å å lese gjennom Trådene til Svaap, det er nesten en lærebok om hvordan restaurere/sette i stand gamle trebåter. https://baatplassen.no/i/topic/63666-prosjekt-oppbyggingen-av-seilskoeyta-svaap/ og https://baatplassen.no/i/topic/87121-restaurering-av-losskoeyta-minde/ Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
1stemann Svart 24.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Tusen hjertelig takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.