sologglede Startet 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2013 Hei folkens. Tidligere hadde jeg et båtprosjekt ute på dette forumet. Noen år siden nå. Men tenkte å oppdatere litt nå med bilder og diverse. Her var båten når jeg fikk den. Litt senere. Her er den sett inni. Fjernet sparkel som dekket til hull og kappet vekk litt ødelagt glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Syns den minner litt om en mindre utgave av Nordkapp 16 i skroglinjer og vindskjerm..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sologglede Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Kan være Nordkapp.Har vert en diskusjon tidligere angående det, men ingen ble enige.Nå kan det sies at nordkapp og selco har modeller som ligner. Syns den minner litt om en mindre utgave av Nordkapp 16 i skroglinjer og vindskjerm..? Kan være Nordkapp.Har vert en diskusjon tidligere angående det, men ingen ble enige.Nå kan det sies at nordkapp og selco har modeller som ligner. Sånn, nå vet jeg hvordan man kan sitere :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 syns ikke det ligner på noen selco jeg kjenner til. Ser ut som et sprekt skrog - hva slags motor tenker du å ha på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sologglede Svart 19.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2013 Minimum 60hk. Er orginalt godkjent for 65hk.Men skroget blir kraftig forsterket, så vi får se. Har vært i kontakt med et firma angående sterk luftpumpe som kan pumpe luft under skroget.Men med 10lapper for en sånn tar jeg å prøver det til neste år :) syns ikke det ligner på noen selco jeg kjenner til. Ser ut som et sprekt skrog - hva slags motor tenker du å ha på? Minimum 60hk. Er orginalt godkjent for 65hk.Men skroget blir kraftig forsterket, så vi får se. Har vært i kontakt med et firma angående sterk luftpumpe som kan pumpe luft under skroget.Men med 10lapper for en sånn tar jeg å prøver det til neste år :) Tuller fælt med den siteringen. Ble feil når jeg malte første gang.Ble luftbobler i lakken.Kan være en reaksjon mellom 1komp og 2 komp.Men skal forsegle det med grunning før jeg prøver på nytt.Det mest 1komp er nå dekt. Leker litt med ideer på modifikasjoner. Fant disse flere plasser under skroget, men lakket over og har også fylt med epoxy sparkel overalt som er slipt ned. Første forsøk på spant laget på frihånd.Anbefaler ikke dette.Har nå laget spanter i litex. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Dette må vel være en Nordkapp 14 eller 16 sport? Har du målt lengden på den? Uansett,lykke til med prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Det er en Nordkapp Speed,14 fot.På syttitallet hadde jeg en Nordkapp Sport 16 fot , og brodern en Speed på 14 fot.Gode sjøbåter men fryktelig tynne skrog som måtte forsterkes i bunn da de revnet langs steglistene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 slikt som er kjekt å vite. Da ville jeg forsterket langs steglistene og lagt langsgående spant først, så festet de tverrgående i disse Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sologglede Svart 16.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2014 Prøver å bygge topp til båten, blir å bruke vanntett duk over midten sånn at jeg kan åpne opp på fine dager :) Platene blir støpt med glassfiber, sparklet å lakkert, i tillegg blir jeg å stive litt av fra innsiden.Stusser enda litt på høyden, om jeg skal kappe litt ned.. Tenker å lakkere sånn stripe rundt som dere ser på bildet under. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 17.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2014 Ble fin i lakken! Tror det kan bli bra med den stripen, kan være jeg må stjele ideen litt, for jeg har også tegnet litt på min båt for å finne en grei måte å lage stipe på uten å bli helt fornøyd ;) Forsterket du båten slik som gunped foreslo? Jeg tror på forslaget hans om at det er en Nordkapp som er mindre enn Sport, for båten din og Sport har en del like detaljer som dashboard, vindskjerm og den buen som går opp mot vindskjermen. Hvordan lagde du ny dørk? Sitér dette innlegget Link to post
sologglede Svart 3.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2014 Er ikke helt ferdig innvendig enda, men blir forsterket med spanter, i tillegg til at doorken stoopes mot spantene for ekstra stivhet.Blir ikke aa gjoore alt det kosmetiske naa i sommer.Vurderer aa legge ett lag sandwich materiale mellom alle spantene(Med flaten mot skroget) som jeg stooper fast i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Arne_Heen Svart 24.November.2014 Link til dette innlegget Svart 24.November.2014 Har akkurat gjort denne jobben innvendig på min Nordkapp 16 :) Forsterket bunn og kjøl med flere lag glassfiber, før jeg da støpte opp spant :) tok en del bilder! Jeg skal i gang med hel lakkering til våren hadde jeg planer om, både gleder og gruer meg litt :) Sitér dette innlegget Link to post
sologglede Svart 18.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 (redigert) Planen er å ha slike plater som dekker hele dørken, har bestilt inn 46 plater i fargen blå. Har gått til innkjøp av ny Honda 40hk 4t til båten, så i Juni er planen å sjøsette båten etter 5 år med båtpuss, som i hovedsak har tatt lang tid fordi jeg var student med stipend som eneste inntekt tidligere. Redigert 18.Mai.2015 av sologglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 18.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2015 (redigert) Flott å se at det nærmer seg ferdigstillelse av prosjektet. Flott at du holder oss oppdatert De platene du legger er det aluminium og hvem er produsent? Redigert 18.Mai.2015 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
sologglede Svart 19.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 (redigert) Platene er mest for syns skyld og grep, de er laget i polypropylen som er sterk plast.Bestiller de fra garasjegulv sin hjemmeside, da koster de 30 kr + 1 kr frakt pr plate.De skal tåle veldig tøff behandling, også er det kanaler under flisene slik at vannet dreneres bort.Betaler ca 1300kr for 46 plater inkludert frakt, vet ikke hvor mange plater det går enda.Veldig fint å bruke på ujevne overflater, da det vil se ganske slett å fint ut.Vurderer å legge vanntett skumplast under platene for å hindre diverse lyder da det kan bli litt bevegelse i platene, eller feste platene fast i dørken på en måte, men det får jeg se når jeg får platene levert.De må ihvertfall festes ute i kantene mot skroget så de holder seg på plass.Det er godt at man snart er klar for å få brukt båten, men neste vår blir jeg å pusse å sparkle alle ujevnheter på overdelen av båten, og lakke den hvit.Tenkte også å lage til en forhøyning av vindskjermen da den egentlig blir litt lav slik den er nå, men må finne en måte å gjøre det på uten at det blir å se rart ut.Skroget blir lakkert slik som på bildet jeg har redigert litt lenger oppe, så får man se hva mer som blir gjort, får stadig nye ideer til ting å gjøre. Redigert 19.Mai.2015 av sologglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 19.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2015 Det blir spennende å se om du får det til å fungere som båtdekk. Det hadde vært enkelt og greit om man kunne bruke dobbelsidig tape for å fest dem. Kunne brukt en tape som er litt tykk og som også vil gi en dempende effekt. Du får gi oss en oppdatering på dine erfaringer med kiwitile platene. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
sologglede Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2015 Litt updates, skal enda legge ett til strøk Jotun antifouling, gulvet har jeg begynt sånn smått å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.