"Mathilde" Startet 14.Mars.2005 Del på Facebook Startet 14.Mars.2005 Har selv Volvo Penta seilbåtdrev med anbefalt bytte av belgen hvert 6. år. Har hørt båteiere har fortalt at de har byttet belg etter 10 år, men at belgen de byttet fortsatt virket god som ny. Sist sommer byttet en kompis belg på sin seilbåt fra 1982 for første gang (hadde hatt båten siden den var ny). Båten skulle selges og han byttet belg for sikkerhetsskyld. Nå lurer jeg på hvilken erfaring andre har med dette. Vet at mange strekker grensen på 6 års intervallet fordi bytte av belg er relativt dyrt. Dette er vel neppe lurt dersom det skulle bli lekkasje ?? Eller kommer lekkasjene gradivis slik at man får tid til å bytte i tide?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohanPaaSnippen Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 har s110 volvo penta seildrev. Det er 7 år gammelt.(sier tidligere eier). Gummi virker ok, men jeg skifter nok til neste år. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
`MINA' Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Jeg menerjeg har hørt at noen forsikrings selskap også stiller krav til at belgen skal byttes regelmessig. Mener å ha hørt at det er 6 eller 7 år for VP drev. Men andre kjenner kanskje bedre til dette intervallet enn meg. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 har s110 volvo penta seildrev. Det er 7 år gammelt.(sier tidligere eier). Gummi virker ok, men jeg skifter nok til neste år. Kommer du til å bytte selv, eller setter du jobben bort til et verksted. Har du i så fall blitt forespeilt en pris på jobben?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohanPaaSnippen Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 hei. Nei, mekking av motorgreier fikser jeg ikke, så det blir volvoverkstedet i Son som kommer til å få denne forespørsel. Tror det var snakk om ca kr 5000 hvis jeg ikke husker feil.(innklusive belg) mvh johan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Jeg byttet aldri belg på Sylfiden, dette var Yanmar. Denne typen hadde en slags dobbel belg med varsling hvis det kom sjøvann mellom belgene. Belgene var vel 11 år da jeg solgte båten, ingen lekkasje. Føleren for alarmen ble skjekket og rengjort hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
p.aas Svart 14.Mars.2005 Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Noen som har hørt om båter som har gått ned fordi belgen sprakk !! VP ønsker selvfølgelig å selge masse av disse gummi dingsene. Forsikringsselskapene sier bytte etter 7 år, men dette er "cover my ass" tankegangen som disse selskapene har. Byttet belg etter 12 år på min forrige båt. Ville aldri gjort det igjen da denne hadde holdt i mange flere. Satte bort arbeidet til ett VP verksted og det kosta dyrt (ca. 10.000,-). Bruk sunn fornuft. Sjekk at gummi'n ikke er morken. Det holder lenge. På S-drev er det usannsynelig at en gjenstand skal lage rifte. Det er kun kvaliteten på gummi'n som betyr noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 14.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2005 Nei, jeg har aldri hørt om båter som har gått ned p.g.a. lekkasje i belgen. Likevel er det jo kritisk dersom det skulle skje. Eller vil det starte som en mer beskjeden lekkasje som man sannsynligvis vil oppdage i god tid? Noen garanti har man nok ikke for dette, men uansett vil vel en lekkasje begynne mens båten er i gang (m/vibrasjoner fra motoren). Har man ikke fått vann inn etter endt tur, er det vel lite sannsynlig at "ting skjer" mens båten ligger fortøyd uten tilsyn, eller???? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 En jeg kjenner som er stor på VP formulerte det slik; Butikken anbefaler bytte etter 8 år, han anbefalte 10 og jeg ville synke etter 13. Hvor gammel belgen er er lett å finne ut. Produksjonsdatoen står stemplet på gummien slik at den er synlig med belgen montert i båten. Jeg har heller ikke hørt om noen som har fått lekkasje i belgen. Jeg har forresten heller aldri hørt om noen som har hatt problemer med Volvos S-drev. Det er så godt som vedlikeholdsfritt bortsett fra oljeskift annenhvert år. Å bytte belgen selv er ikke noen heksekunst. Motoren skal skilles fra giret og flyttes noen cm. forover og så kan leggen løftes rett opp etter at klemringen er løsnet. Kan ikke leggen tiltes akterover slik at ikke akslingen kommer i veien, må akslingen taes ut. Når gearboksen løftes av, pass på at ingen shims kommer på avveie. Alle pakninger som trenges for jobben følger med belgen. Det følger også med detaljert anvisning hvordan dette skal gjøres med alle tiltrekkingsmomenter. Husk låsestrengen på boltene som holder gearkassa fast i drevet og rot ikke disse boltene bort. Volvo skal ha 150 kroner stykket for dem. Benytt anledningen til å skifte tetningene rundt akslingen og så er det siste gang det er satt nøkkel på dette drevet på de neste 10 år. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 15.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Er dette en jobb man kan klare alene, eller må man være to - eller fler. Jeg tenker da på bl.a. løftet av motoren (her brukes vel en talje av et eller annet slag), men kanskje mest på demonteringen av drevet? Regner med at det er temmelig plundrete å stå alene med den jobben??? Hva gjorde du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JohanPaaSnippen Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Er dette en jobb man kan klare alene, eller må man være to - eller fler. Jeg tenker da på bl.a. løftet av motoren (her brukes vel en talje av et eller annet slag), men kanskje mest på demonteringen av drevet? Regner med at det er temmelig plundrete å stå alene med den jobben??? Hva gjorde du? <{POST_SNAPBACK}> Leste i et Maxi forum at seildrevet var tungt og det var 2 personer som holdt igjen dette.Skal se om jeg finner bildene/beskrivelsen igjen. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 Det er greit å være flere til å flytte motoren, men du får det til alene også. På en båt jeg byttet på sto motoren slik at jeg kunne nå løfteøyet ned gjennom luka med kran. Da brukte jeg metoden med å ta ut akslingen og løfte hele greia ned på bakken ved siden av båten hvor den ble plassert på en sagekrakk. Kommer an på motoren egentlig. En MD5 veier bare 95 kg så den er relativt letthåndterlig. MD7 krever to personer hvis en ikke skal slite seg helt ut. Drevet veier nesten ikkeno. En annen metode er å sette en garasjebukk foran og bak motoren med et rør imellom og en strekkfisk ned i løfteøyet. Da får du fjernet motorfestene og kan flytte motoren uten altfor mye muskelbruk. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
JohanPaaSnippen Svart 15.Mars.2005 Del på Facebook Svart 15.Mars.2005 (redigert) Er dette en jobb man kan klare alene, eller må man være to - eller fler. Jeg tenker da på bl.a. løftet av motoren (her brukes vel en talje av et eller annet slag), men kanskje mest på demonteringen av drevet? Regner med at det er temmelig plundrete å stå alene med den jobben??? Hva gjorde du? <{POST_SNAPBACK}> Hei, her er en beskrivelse i bytting av seildrev : (kikk litt nede på siden) http://www.lady-helmsman.org/motor.htm mvh johan Redigert 15.Mars.2005 av JohanPaaSnippen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Det var en del nyttige tips, takker for det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Bytte av belg har vært diskutert før og jeg gjentar mesteparten av det jeg skrev den gangen. Jeg har et 120-drev og en Volvo 2003. Det følger en god beskrivelse med belgen, som forøvrig er dyr (ca. kr. 2000). Sist kjøpte jeg den i Sverige, men da var kronekursen atskillig gunstigere enn nå. Jobben med å bytte er kurant hvis man er vant til å "mekke". Tøm drevet for olje og avmonter propelleren. Gear-wire frakobles og motoren løsnes fra motorfestene. Drev løsnes fra motor og motoren flyttes ca. 5 cm fremover. Støtt opp med treklosser under motor. Platen over belgen løsnes og når alt er løst, vippes drevet opp og akterover. Ta gjerne med drevet hjem i garasjen eller kjelleren. Drevet splittes ved belgen. Noen skruer er festet med låsetråd. Det følger forøvrig ny låsetråd og pakninger med belgen. Bytt belg og pakning(er). Det skal også brukes pakningssement (men ikke på belgen!!). Du må bruke momentnøkkel. Verdiene står i beskrivelsen. Når platen over belgen likevel er ute, sjekk for rust og gi den eventuell nødvendig rustbehandling. Hvis det ikke oppstår komplikasjoner, er jobben gjort på noen få timer. Jeg har gjort dette på min egen båt 2 ganger. Beskrivelsen til http://www.lady-helmsman.org/motor.htm ser besynderlig ut. Det er ikke nødvendig å fjerne gummitetningen mellom drev og skrogbunn (er den dårlig, lag ny av gummi fra f.eks. Biltema. Den skal festes med vanlig kontaktlim). Jeg ville heller aldri gjort noe forsøk på å dele drevet mens det sitter i båten. Motoren skal bare skyves ca. 5 cm. fremover og det er ikke noe problem å gjøre alene. Løsne motorfester og støtt opp / hjelp til med litt treverk. Hvorfor Volvo anbefaler bytte hvert 7. år vet jeg ikke. Første gang byttet jeg etter 7 år - andre gang etter 9 år. Begge ganger så de ut som fabrikknye etter rengjøring. Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 18.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Dette var en meget godforklaring. Muligens vil jeg prøve å gjøre jobben selv. Må bare få litt tid på meg til å få opp motivasjonen. Kanskje det blir neste vinteropplag (?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hot Johnsen Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Undrer meg litt om hvordan tettingen rundt seilbåtderevene fungerer. Er det slik at det kun er 1 gummimansjett som sikrer tetting rundt drevet? For hvis en kjører på noe kan vel dette lage hull i mansjetten og da snakker vi vel om forholdsvis stort hull som er vanskelig å tette? Går det eventuelt an å gjøre motorkassen vantett med silicon slik at et eventuelt hull gjør at vannet blir stående i motorkassen for å unngå at båten synker? Men dette er avhengig av at sidene på motorkassen er høyere enn vannlinjen, noe jeg ikke har forutsetning for å si noe om. Mvh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Lite sjanse for det. Belgen sitter forholdsvis langt oppe i båten. Dessuten sitter drevet bak en dyp kjøl, så det er rimelig godt beskyttet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hot Johnsen Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Ok, men det er kun denne ene mansjetten? Og hva med å sikre motorkassen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 VP har kun en belg, hvis du ser bort fra den nedre som kun skal være et hinder for ting og tang til å trenge inn. Yanmar og Bukh har dobble belger hvis jeg ikke tar feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 gjøre motorkassen vantett med silicon Ikke bruk silikon i båten. Bruk f.eks Sikaflex eller Simson. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 (redigert) Jeg fikk belgen på Albin Cirrusen byttet på VP verksted (S-110). Like etter fikk jeg vann i gearolja og fikk høre av div eksperter at dette var en vanlig feil som kunne oppstå... VP verksted gjorde jobben med belgbytte, men blånektet for at de hadde gjort noe galt så det endte med at hvis jeg skulle få båten den sommeren måtte jeg betale... men det var selvsagt feil hos dem, jeg gikk 2 timer etter at belgen var byttet før det var fult av vann i gearolja, men dette var en tilfeldighet og skyldes simeringer på akslingen iflg VP-verkstedet... Tullprat, men, men. Altså, sjekk for sikkerhetsskyld gearolja noen ganger etter at belgen er byttet Redigert 6.Desember.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 6.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 (redigert) Siden jeg startet denne tråden, får jeg vel også fullføre. Bytte av belgen gikk fint, med god hjelp av Gladiator her på forumet. Ingen olje i drevet. Båten ble solgt senere det året da belgen ble skiftet, men jeg regner med at ny eier hadde kontaktet meg om det hadde oppstått noen prblemer. Jobben var ikke særlig vanskelig. Er man nøyaktig ved montering av drevet etter belgskiftet, tror jeg ikke risikoen er stor for vanninntregning. Følg bruksanvisningen som følger med belgen nøye. Redigert 6.Desember.2007 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 Undrer meg litt om hvordan tettingen rundt seilbåtderevene fungerer.Er det slik at det kun er 1 gummimansjett som sikrer tetting rundt drevet? For hvis en kjører på noe kan vel dette lage hull i mansjetten og da snakker vi vel om forholdsvis stort hull som er vanskelig å tette? Går det eventuelt an å gjøre motorkassen vantett med silicon slik at et eventuelt hull gjør at vannet blir stående i motorkassen for å unngå at båten synker? Men dette er avhengig av at sidene på motorkassen er høyere enn vannlinjen, noe jeg ikke har forutsetning for å si noe om. Mvh Jeg har til denne dag ikke hørt om noen som har sunket på grunn av lekkasjer i belgen. Men skulle det gå hull, er det nok liten vits i å tette motorkassa. Det tror jeg ikke vil funke uansett. Men du kan ha full tillit til belgen, så sant den er korrekt montert. Og i hvertfall på Fenixen, som Mulligan er inne på, sitter drevet mellom kjølen og roret, og vil ikke komme i bakkekontakt ved en grunnstøting - så sant du ikke kommer inn med en helt usannsynlig vinkel. Du skal riktignok passe litt på ved løfting av båten, slik at ikke stroppene legges under drevet. Så sier VP at belgen bør skiftes etter sju år, og det skal man selvfølgelig rette seg etter. Men jeg tror alle her på BP som har sett belger som er både 10, 15 og 20 år gamle, kan underskrive på at de ser like fine ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mik Svart 6.Desember.2007 Del på Facebook Svart 6.Desember.2007 heisann,jeg kjøpte min båt i sommer, flere hadde eid båten før meg så alderen på belgen var ukjent. jeg tok ut motoren i høst for overhaling, md5b 110s drev belgen er altså 25 år gammal........ og like fin som ny.... det er jo ikke å anbefale å vente så lenge, men heller ingen grunn til å bytte.. jeg anbefaler alle å bytte belg selv, det er gode forklaringer på dette her på baatplassen, kan være greit å være 2 personer. dersom du ser på denne konstruksjonen drev-belg-vann, det er ganske simpelt hvor drevet "hviler"i belgen. så HUSK for all del å skjekke alle motorfester. dersom motoren flytter på seg p.g.a et motorfeste sliter, så vil det mest sannsynlig bli lekkasje i belgen. alle som kan lese en bruksannvisning og snekre sammen en ikeareol kan også bytte belg........ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.