Jump to content

Varighet på belgen til seilbåtdrev


"Mathilde"

Recommended Posts

Har selv Volvo Penta seilbåtdrev med anbefalt bytte av belgen hvert 6. år. Har hørt båteiere har fortalt at de har byttet belg etter 10 år, men at belgen de byttet fortsatt virket god som ny. Sist sommer byttet en kompis belg på sin seilbåt fra 1982 for første gang (hadde hatt båten siden den var ny). Båten skulle selges og han byttet belg for sikkerhetsskyld.

 

Nå lurer jeg på hvilken erfaring andre har med dette. Vet at mange strekker grensen på 6 års intervallet fordi bytte av belg er relativt dyrt. Dette er vel neppe lurt dersom det skulle bli lekkasje ?? Eller kommer lekkasjene gradivis slik at man får tid til å bytte i tide??

Link to post
Share on other sites

har s110 volvo penta seildrev.

Det er 7 år gammelt.(sier tidligere eier).

Gummi virker ok, men jeg skifter nok til neste år.

 

Kommer du til å bytte selv, eller setter du jobben bort til et verksted. Har du i så fall blitt forespeilt en pris på jobben??

Link to post
Share on other sites

Noen som har hørt om båter som har gått ned fordi belgen sprakk !!

 

VP ønsker selvfølgelig å selge masse av disse gummi dingsene. Forsikringsselskapene sier bytte etter 7 år, men dette er "cover my ass" tankegangen som disse selskapene har. Byttet belg etter 12 år på min forrige båt. Ville aldri gjort det igjen da denne hadde holdt i mange flere. Satte bort arbeidet til ett

VP verksted og det kosta dyrt (ca. 10.000,-).

 

Bruk sunn fornuft. Sjekk at gummi'n ikke er morken. Det holder lenge. På S-drev er det usannsynelig at en gjenstand skal lage rifte. Det er kun kvaliteten på gummi'n som betyr noe.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har aldri hørt om båter som har gått ned p.g.a. lekkasje i belgen. Likevel er det jo kritisk dersom det skulle skje. Eller vil det starte som en mer beskjeden lekkasje som man sannsynligvis vil oppdage i god tid? Noen garanti har man nok ikke for dette, men uansett vil vel en lekkasje begynne mens båten er i gang (m/vibrasjoner fra motoren). Har man ikke fått vann inn etter endt tur, er det vel lite sannsynlig at "ting skjer" mens båten ligger fortøyd uten tilsyn, eller???? :confused:

Link to post
Share on other sites

En jeg kjenner som er stor på VP formulerte det slik; Butikken anbefaler bytte etter 8 år, han anbefalte 10 og jeg ville synke etter 13.

Hvor gammel belgen er er lett å finne ut. Produksjonsdatoen står stemplet på gummien slik at den er synlig med belgen montert i båten.

Jeg har heller ikke hørt om noen som har fått lekkasje i belgen. Jeg har forresten heller aldri hørt om noen som har hatt problemer med Volvos S-drev. Det er så godt som vedlikeholdsfritt bortsett fra oljeskift annenhvert år.

Å bytte belgen selv er ikke noen heksekunst. Motoren skal skilles fra giret og flyttes noen cm. forover og så kan leggen løftes rett opp etter at klemringen er løsnet. Kan ikke leggen tiltes akterover slik at ikke akslingen kommer i veien, må akslingen taes ut.

Når gearboksen løftes av, pass på at ingen shims kommer på avveie.

Alle pakninger som trenges for jobben følger med belgen. Det følger også med detaljert anvisning hvordan dette skal gjøres med alle tiltrekkingsmomenter. Husk låsestrengen på boltene som holder gearkassa fast i drevet og rot ikke disse boltene bort. Volvo skal ha 150 kroner stykket for dem.

Benytt anledningen til å skifte tetningene rundt akslingen og så er det siste gang det er satt nøkkel på dette drevet på de neste 10 år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Er dette en jobb man kan klare alene, eller må man være to - eller fler. Jeg tenker da på bl.a. løftet av motoren (her brukes vel en talje av et eller annet slag), men kanskje mest på demonteringen av drevet? Regner med at det er temmelig plundrete å stå alene med den jobben??? Hva gjorde du?

Link to post
Share on other sites

Er dette en jobb man kan klare alene, eller må man være to - eller fler. Jeg tenker da på bl.a. løftet av motoren (her brukes vel en talje av et eller annet slag), men kanskje mest på demonteringen av drevet? Regner med at det er temmelig plundrete å stå alene med den jobben??? Hva gjorde du?

<{POST_SNAPBACK}>

Leste i et Maxi forum at seildrevet var tungt og det var 2 personer som holdt igjen dette.

Skal se om jeg finner bildene/beskrivelsen igjen.

 

mvh johan

Link to post
Share on other sites

Det er greit å være flere til å flytte motoren, men du får det til alene også. På en båt jeg byttet på sto motoren slik at jeg kunne nå løfteøyet ned gjennom luka med kran. Da brukte jeg metoden med å ta ut akslingen og løfte hele greia ned på bakken ved siden av båten hvor den ble plassert på en sagekrakk.

Kommer an på motoren egentlig. En MD5 veier bare 95 kg så den er relativt letthåndterlig. MD7 krever to personer hvis en ikke skal slite seg helt ut. Drevet veier nesten ikkeno.

En annen metode er å sette en garasjebukk foran og bak motoren med et rør imellom og en strekkfisk ned i løfteøyet. Da får du fjernet motorfestene og kan flytte motoren uten altfor mye muskelbruk.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Er dette en jobb man kan klare alene, eller må man være to - eller fler. Jeg tenker da på bl.a. løftet av motoren (her brukes vel en talje av et eller annet slag), men kanskje mest på demonteringen av drevet? Regner med at det er temmelig plundrete å stå alene med den jobben??? Hva gjorde du?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, her er en beskrivelse i bytting av seildrev : (kikk litt nede på siden)

 

http://www.lady-helmsman.org/motor.htm

 

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bytte av belg har vært diskutert før og jeg gjentar mesteparten av det jeg skrev den gangen. Jeg har et 120-drev og en Volvo 2003. Det følger en god beskrivelse med belgen, som forøvrig er dyr (ca. kr. 2000). Sist kjøpte jeg den i Sverige, men da var kronekursen atskillig gunstigere enn nå. Jobben med å bytte er kurant hvis man er vant til å "mekke". Tøm drevet for olje og avmonter propelleren. Gear-wire frakobles og motoren løsnes fra motorfestene. Drev løsnes fra motor og motoren flyttes ca. 5 cm fremover. Støtt opp med treklosser under motor. Platen over belgen løsnes og når alt er løst, vippes drevet opp og akterover. Ta gjerne med drevet hjem i garasjen eller kjelleren. Drevet splittes ved belgen. Noen skruer er festet med låsetråd. Det følger forøvrig ny låsetråd og pakninger med belgen. Bytt belg og pakning(er). Det skal også brukes pakningssement (men ikke på belgen!!). Du må bruke momentnøkkel. Verdiene står i beskrivelsen. Når platen over belgen likevel er ute, sjekk for rust og gi den eventuell nødvendig rustbehandling. Hvis det ikke oppstår komplikasjoner, er jobben gjort på noen få timer. Jeg har gjort dette på min egen båt 2 ganger.

 

Beskrivelsen til http://www.lady-helmsman.org/motor.htm ser besynderlig ut. Det er ikke nødvendig å fjerne gummitetningen mellom drev og skrogbunn (er den dårlig, lag ny av gummi fra f.eks. Biltema. Den skal festes med vanlig kontaktlim). Jeg ville heller aldri gjort noe forsøk på å dele drevet mens det sitter i båten. Motoren skal bare skyves ca. 5 cm. fremover og det er ikke noe problem å gjøre alene. Løsne motorfester og støtt opp / hjelp til med litt treverk.

 

Hvorfor Volvo anbefaler bytte hvert 7. år vet jeg ikke. Første gang byttet jeg etter 7 år - andre gang etter 9 år. Begge ganger så de ut som fabrikknye etter rengjøring.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Undrer meg litt om hvordan tettingen rundt seilbåtderevene fungerer.

Er det slik at det kun er 1 gummimansjett som sikrer tetting rundt drevet?

For hvis en kjører på noe kan vel dette lage hull i mansjetten og da snakker vi vel om forholdsvis stort hull som er vanskelig å tette?

Går det eventuelt an å gjøre motorkassen vantett med silicon slik at et eventuelt hull gjør at vannet blir stående i motorkassen for å unngå at båten synker?

Men dette er avhengig av at sidene på motorkassen er høyere enn vannlinjen, noe jeg ikke har forutsetning for å si noe om.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk belgen på Albin Cirrusen byttet på VP verksted (S-110). Like etter fikk jeg vann i gearolja og fikk høre av div eksperter at dette var en vanlig feil som kunne oppstå... VP verksted gjorde jobben med belgbytte, men blånektet for at de hadde gjort noe galt så det endte med at hvis jeg skulle få båten den sommeren måtte jeg betale... men det var selvsagt feil hos dem, jeg gikk 2 timer etter at belgen var byttet før det var fult av vann i gearolja, men dette var en tilfeldighet og skyldes simeringer på akslingen iflg VP-verkstedet... Tullprat, men, men.

 

Altså, sjekk for sikkerhetsskyld gearolja noen ganger etter at belgen er byttet

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Siden jeg startet denne tråden, får jeg vel også fullføre. Bytte av belgen gikk fint, med god hjelp av Gladiator her på forumet. Ingen olje i drevet. Båten ble solgt senere det året da belgen ble skiftet, men jeg regner med at ny eier hadde kontaktet meg om det hadde oppstått noen prblemer.

 

Jobben var ikke særlig vanskelig. Er man nøyaktig ved montering av drevet etter belgskiftet, tror jeg ikke risikoen er stor for vanninntregning. Følg bruksanvisningen som følger med belgen nøye.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Undrer meg litt om hvordan tettingen rundt seilbåtderevene fungerer.

Er det slik at det kun er 1 gummimansjett som sikrer tetting rundt drevet?

For hvis en kjører på noe kan vel dette lage hull i mansjetten og da snakker vi vel om forholdsvis stort hull som er vanskelig å tette?

Går det eventuelt an å gjøre motorkassen vantett med silicon slik at et eventuelt hull gjør at vannet blir stående i motorkassen for å unngå at båten synker?

Men dette er avhengig av at sidene på motorkassen er høyere enn vannlinjen, noe jeg ikke har forutsetning for å si noe om.

Mvh

Jeg har til denne dag ikke hørt om noen som har sunket på grunn av lekkasjer i belgen. Men skulle det gå hull, er det nok liten vits i å tette motorkassa. Det tror jeg ikke vil funke uansett. Men du kan ha full tillit til belgen, så sant den er korrekt montert. Og i hvertfall på Fenixen, som Mulligan er inne på, sitter drevet mellom kjølen og roret, og vil ikke komme i bakkekontakt ved en grunnstøting - så sant du ikke kommer inn med en helt usannsynlig vinkel. Du skal riktignok passe litt på ved løfting av båten, slik at ikke stroppene legges under drevet.

Så sier VP at belgen bør skiftes etter sju år, og det skal man selvfølgelig rette seg etter. Men jeg tror alle her på BP som har sett belger som er både 10, 15 og 20 år gamle, kan underskrive på at de ser like fine ut.

Link to post
Share on other sites

heisann,jeg kjøpte min båt i sommer, flere hadde eid båten før meg så alderen på belgen var ukjent.

jeg tok ut motoren i høst for overhaling, md5b 110s drev belgen er altså 25 år gammal........ og like fin som ny.... det er jo ikke å anbefale å vente så lenge, men heller ingen grunn til å bytte..

jeg anbefaler alle å bytte belg selv, det er gode forklaringer på dette her på baatplassen, kan være greit å være 2 personer. dersom du ser på denne konstruksjonen drev-belg-vann, det er ganske simpelt hvor drevet "hviler"i belgen. så HUSK for all del å skjekke alle motorfester. dersom motoren flytter på seg p.g.a et motorfeste sliter, så vil det mest sannsynlig bli lekkasje i belgen.

alle som kan lese en bruksannvisning og snekre sammen en ikeareol kan også bytte belg........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...